zap group mishpati logo

מבקר פנימי

מיהו מבקר פנימי בחברה? מה תפקידו ומה כוללת עבודתו?

מאת: מערכת משפטי
13.04.10
תאריך עדכון: 07.12.15
2 דק'
מבקר פנימי

מבקר פנימי מבצע ביקורת פנימית בארגון ציבורי. הביקורת נועדה לבחון את התנהלות הארגון, ולבדוק האם יעדי הארגון מושגים בצורה יעילה ומוסרית תוך שמירה על כספו ורכושו של הארגון.

על המבקר לבדוק, בין היתר, אם הפעולות של הגוף הציבורי שבו הוא משמש מבקר ושל נושאי משרה וממלאי תפקידים באותו גוף תקינות, מבחינת השמירה על החוק, על הניהול התקין, על טוהר המידות ועל החיסכון והיעילות, ואם הן מועילות להשגת היעדים שנקבעו להן.

למציאת עו"ד מיזוג חברות באינדקס משפטי

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום משפט מסחרי

בישראל, ישנה חובה לקיים ביקורת פנימית ע"י מבקר פנימי בכל גוף ציבורי. חובה זו מעוגנת בחוק הביקורת הפנימי.
בגופים פיננסים כמו בנק וחברות ביטוח וכך גם בגופים נוספים, ישנה חובה למנות מבקר פנימי מכח החוקים אשר מסדירים את פעילותם של גופים אלה.

ע"פ חוק הביקורת הפנימית, למבקר פנימי חייב להיות תואר אקדמי, או שהוא עורך-דין או רואה-חשבון. כמו-כן עליו להיות בעל ניסיון של שנתיים בעבודת ביקורת או לאחר השתלמות מקצועית רלוונטית.

הגשת דו"ח ואובייקטיביות

כחלק מעבודתו, המבקר הפנימי צריך להגיש לממונה עליו (שר במשרד ממשלתי, נגיד הבנק בבנק וכד') דין וחשבון על ממצאיו. כל דין וחשבון שהמבקר הפנימי יגיש, צריך להיות בכתב. על הדו"ח לכלול את מסקנותיו של המבקר, והוא רשאי לכלול בו את המלצותיו.
בנוסף, המבקר הפנימי יגיש לאישור הממונה הצעה לתכנית עבודה שנתית או תקופתית והממונה יאשר אותה בשינויים הנראים לו.

מבקר פנימי אמון על בדיקת תקינות הפעילות של הארגון בו הוא משמש כמבקר. על-כן, עליו להיות אובייקטיבי במידה רבה. כל דבר שעלול לפגוע באובייקטיביות שלו הוא פסול מעיקרו, וצריך למצוא דרך לנטרל אותו.

החוק מדגיש, כי מבקר פנימי לא ימלא, בגוף שבו הוא משמש מבקר, תפקיד נוסף על הביקורת הפנימית, מלבד תפקיד הממונה על תלונות הציבור או הממונה על תלונות העובדים, וזאת- רק אם מילוי תפקיד נוסף כזה לא יפגע במילוי תפקידו העיקרי.

כמו-כן מבקר פנימי לא ימלא מחוץ לגוף שבו הוא משמש מבקר תפקיד שיוצר או עלול ליצור ניגוד עניינים עם תפקידו כמבקר פנימי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה