zap group mishpati logo

רשלנות רפואית וסיכונים בטיפולי פוריות

אם תהליך ההפריה לא מבוצע בצורה מיומנת וע"י רופא בעל ניסיון בתחום, ובעקבות כך נגרם נזק כלשהו לאם או לעובר, קיימת עילה לתביעה ברשלנות.

מאת: מערכת משפטי
07.01.10
תאריך עדכון: 09.05.16
3 דק'
רשלנות רפואית וסיכונים בטיפולי פוריות

כבר הרבה זמן שאתם מנסים להביא ילד לעולם, אך למרבה הצער הניסיונות לא מצליחים. נאמר לכם, שתזדקקו להתערבות חיצונית, ושכדאי לכם להתחיל לחשוב על טיפולי פוריות. האם הטיפולים יצליחו? האם יושג ההיריון המיוחל שבסופו יוולד תינוק בריא? האם יכולים להתרחש בדרך כשלים כשלהם? מתי הדבר יוגדר כרשלנות רפואית, ומה ניתן לעשות במקרה כזה?

למציאת עו"ד רשלנות רפואית בבתי חולים באינדקס משפטי

טיפולי פוריות לאשה ולגבר

כ- 10%- 15% מהזוגות שמעוניינים להביא ילד לעולם סובלים מבעיות של אי פוריות. אפשר לומר שלבני זוג יש בעיה של אי פוריות כאשר הם מקיימים יחסי מין מלאים ללא אמצעי מניעה במשך שנה ברציפות, והאשה לא מצליחה להיכנס להיריון.

טיפולי פוריות נועדו לסייע לאשה או לגבר להפוך לפוריים יותר. טיפולי פוריות לאישה כוללים תוספות הורמונים בכדורים או בזריקות, מעקב ביוץ לזיהוי ימי הפוריות של האישה והזרעות מלאכותיות (שהן התערבות רפואית בהכנסת זרע אל תוך הרחם)- הפריה מלאכותית.טיפולי פוריות לגבר כוללים השבחת זרע והזרעתו בהליך רפואי באישה.

סיכונים בריאותיים בטיפולי פוריות

בטיפולי פריון וביצוע הפריה מלאכותית יש מידה מסוימת של סיכונים בריאותיים וסיבוכים אפשריים. בשנים האחרונות נבדק הקשר בין הורמונים הניתנים לנשים העוברות טיפולי פוריות, לבין סוגים שונים של סרטן, ובעיקר סרטן השד וסרטן צוואר הרחם. בנוסף, טיפולי פוריות יכולים לגרום לריבוי זקיקים בשחלות בחודשי הטיפולים, והזקיקים עלולים להתפתח לציסטות.

יש לדעת, כי כאשר ההפריה המלאכותית מצליחה ומושג הריון, הסיכויים להריון מרובה עוברים הם גבוהים. הריון מרובה עוברים הוא הריון בסיכון גבוה, הריון מסובך יותר, ומוביל לא אחת ללידות מוקדמות ואף ללידת פגים.

הסכמה מדעת לטיפולי הפריה מלאכותית ורשלנות רפואית

הסכמה מדעת היא זכותו של המטופל לקבל החלטות, בצורה חופשית, בנוגע לטיפול הרפואי שיקבל, לאחר שקיבל מידע רפואי מלא ומפורט לצורך קבלת החלטות אלה. כאשר אשה עומדת לעבור תהליך של הפריה מלאכותית, יש חשיבות עליונה להסברים מלאים ומקיפים של הרופא אודות התהליך והסיכונים הכרוכים בו. על הרופא המטפל להציג למטופלת את הסיכונים הנלווים, באופן שיאפשר לה לקבל החלטה מודעת האם לעבור את הטיפולים או לא.

כאשר טיפולי פוריות מבוצעים באשה (או בבני הזוג), שלא נתנה הסכמה מדעת לטיפולים, ישנה עילה לתביעה ברשלנות רפואית. זאת, משום שבני הזוג לא לקחו בחשבון את הסיבוכים או הסיכונים שיאלצו להתמודד איתם במהלך הטיפולים ולאחריהם.

כמו-כן, אם תהליך ההפריה לא מבוצע בצורה מיומנת וע"י רופא בעל ניסיון בתחום, ובעקבות כך נגרם נזק כלשהו לאם או לעובר, קיימת עילה לתביעה ברשלנות.

תביעה

אם עברתם טיפולי פוריות, נגרם לכם נזק, ואתם סבורים שהייתה רשלנות רפואית במהלך הטיפולים ושיש מקום להגיש תביעה, תצטרכו להשיג חוות דעת רפואית של רופא גניקולוג מומחה בתחום ההפריה/פריון, אשר יפרט בהרחבה מה הייתה הרשלנות, ואילו נזקים נגרמו כתוצאה ממנה. הפיצוי תלוי בגודל הנזק שנגרם, ויכול להגיע למאות אלפי שקלים ואף יותר אם מדובר בנזק בלתי הפיך.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים