zap group mishpati logo

ניתוח קיסרי והשלכות של רשלנות רפואית

בדרך כלל אין לניתוח הקיסרי השלכות יוצאות דופן, אך יש לדעת כי לא תמיד הניתוח מסתיים כמצופה בלידת ילד בריא ואם שמחה ומאושרת

מאת: מערכת משפטי
07.01.10
תאריך עדכון: 12.12.23
7 דק'
ניתוח קיסרי והשלכות של רשלנות רפואית

לקראת סוף ההיריון את כבר ממש לא יכולה להתאפק. כבד לך, את עייפה, את רוצה לראות את הילד שיוולד לך. איך תלדי? בלידה בטבעית עם דולפינים ששוחים סביבך, בבית החולים בלידה רגילה? "רק שהלידה לא תסתבך ותהפוך לניתוח קיסרי",  את אומרת לעצמך.

הסטטיסטיקה מלמדת, כי כרבע מהלידות בארץ מסתיימות בניתוח קיסרי. בדרך כלל אין לניתוח הקיסרי השלכות יוצאות דופן, אך יש לדעת כי לא תמיד הניתוח מסתיים כמצופה בלידת ילד בריא ואם שמחה ומאושרת.

בחלק מהמקרים יש צורך לבצע ניתוח קיסרי באופן דחוף, ולא לתת ללידה להתפתח באופן טבעי, שכן המשך הלידה עלול לסכן את היולדת או את העובר (למשל: כאשר העובר נמצא במצוקה קשה)

מהו ניתוח קיסרי ומתי נזקקים לו?

בניתוח קיסרי מבצעים חתך בבטן של האם, ודרכו מוציאים את התינוק. לאחר שהרופא מוציא את התינוק לאוויר העולם, הוא מוציא את השילייה ותופר את החתך.

ללידה בניתוח קיסרי יש מספר סיבות: בחלק מהמקרים יש צורך לבצע ניתוח קיסרי באופן דחוף, ולא לתת ללידה להתפתח באופן טבעי, שכן המשך הלידה עלול לסכן את היולדת או את העובר (למשל: כאשר העובר נמצא במצוקה קשה). לעומת זאת, ישנם ניתוחים הקיסריים שמתוכננים מראש, כאשר מצבה הפיזי של האשה או מצב העובר לא מאפשרים לידה וגינאלית (רגילה). (למשל: כשמדובר ביולדת שעברה ניתוחים קיסריים בעבר, כאשר יש חוסר התאמה בין העובר לאגן של היולדת או כאשר העובר נמצא במצב רוחבי). 

יחד עם זאת, יש נשים שמבקשות מראש ללדת בניתוח קיסרי, על אף שאין כל צורך רפואי בכך. (למשל: כאשר לאשה הייתה לידה טראומטית קודמת והיא מעדיפה לדעת מתי תלד, לתכנן מראש ולא להמתין לצירים שיבשרו את התפתחות הלידה).

ראיון וידאו עם עו"ד דותן לינדנברג: "מהי רשלנות רפואית?"

רשלנות רפואית בניתוח קיסרי

כאשר אדם ניצב בפני ניתוח, הרופא חייב לתת לו מידע מפורט אודות הצורך בניתוח, האפשרויות החלופיות, הסיכונים והסיבוכים הכרוכים בביצוע הניתוח. ניתוח קיסרי הוא ניתוח לכל דבר, ולכן הרופא חייב להעביר ליולדת את כל המידע, ולהחתים אותה על טופס הסכמה לביצוע הניתוח הקיסרי. אם הרופא לא נתן ליולדת הסבר מקיף ומפורט, ולא הציג בפניה את כל הסיכונים של הניתוח, אפשר לומר שהוא לא קבל הסכמה מדעת מהיולדת, ואם הניתוח הקיסרי לא יצליח, ניתן יהיה לתבוע אותו בעילה של רשלנות רפואית.

רשלנות רפואית תיתכן גם במהלך הניתוח עצמו - אם במהלך הניתוח הקיסרי הרופא לא מזהה מצוקה של היולדת או של העובר, הרי שהוא לא פועל כמו שמצופה מרופא מנתח במקרה כזה.
לאחר הניתוח הקיסרי יש צורך במעקב אחרי היולדת, ואם הרופא לא מבצע בדיקות שגרתיות ומתעלם מתלונות היולדת על מיחושים וכאבים, הרי שהוא מתרשל.

גובה הפיצויים שנפסק בתביעות של רשלנות רפואית בלידה, ובכלל זה בניתוחים קיסריים יכול להיות גבוה מאד, והוא תלוי בנזק שנגרם לאם או ליילוד


לידיעה:

* בתביעות של רשלנות רפואית בניתוח קיסרי, צריך להוכיח כי נגרם נזק בשל הפרת חובה כלשהי של הרופא המנתח. כדאי לאסוף מייד לאחר הניתוח הקיסרי את העדויות והממצאים למקרה שנרצה להגיש תביעה.

* גובה הפיצויים שנפסק בתביעות של רשלנות רפואית בלידה, ובכלל זה בניתוחים קיסריים יכול להיות גבוה מאד, והוא תלוי בנזק שנגרם לאם או ליילוד.

--------------

רשלנות רפואית בהריון ולידה - שאלות מהפורום

יש לאסוף תחילה את כל התיקים הרפואיים מקופ"ח ובית החולים, ולבדוק תיקים אלו ע"י עו"ד מומחה בתחום, וכן ע"י רופא גניקולוג אליו יפנה עורך הדין, ורק לאחר מכן ניתן יהיה להשיב כראוי על השאלה האם היתה רשלנות רפואית שגרמה למות העובר

לידת עובר מת

שאלה: אני רוצה לבדוק לגבי רשלנות רפואית שאולי התחוללה במקרה שלי. במהלך ההיריון שלי הייתי במעקב, ולא התגלו בעיות עם העובר. גם יומיים לפני הלידה היה דופק ולא היתה כל בעיה, אלא שכשהגעתי במועד לניתוח קיסרי, לא נמצא דופק וילדתי תינוק מת. האם הייתה רשלנות רפואית?

תשובה: בהחלט יתכן שהיתה רשלנות רפואית שגרמה למות העובר. יתכן שהבדיקות במהלך ההריון הצביעו על בעיה מסוימת שלא היתה אליה התייחסות מתאימה, יתכן גם שחלק מהבדיקות במהלך ההריון לא נעשו כראוי ועוד. כמו כן חשוב לדעת מדוע הוזמנת מראש לביצוע ניתוח קיסרי ולא ללידה רגילה וכו'. יתכן גם שלא היתה כל רשלנות. כדי להשיב על שאלה זו, יש לאסוף תחילה את כל התיקים הרפואיים מקופ"ח ובית החולים, ולבדוק תיקים אלו ע"י עו"ד מומחה בתחום, וכן ע"י רופא גניקולוג אליו יפנה עורך הדין, ורק לאחר מכן ניתן יהיה להשיב כראוי על השאלה האם היתה רשלנות רפואית שגרמה למות העובר.

רשלנות לפני לידה

שאלה: לפני חמש שנים הייתי בהיריון עם הבן שלי שנולד עם בעיות רבות. כשהגעתי ללדת עם צירים אמרו לי שעדיין מוקדם ללידה והחזירו אותי הביתה. כשהגעתי הביתה הרגשתי שאני ממש צריכה ללדת, חזרתי מהר לבית חולים, ומכיון שהבן שלי נקלע למצוקה עברתי ניתוח קיסרי. לבן שלי יש שיתוק מוחין. אם לא היו מחזירים אותי הביתה אלא משאירים אותי להשגחה בבית החולים כפי שבקשתי, אולי הילד היה בריא. האם יש מקום לתביעה?

תשובה: בהחלט יתכן כי קיימת במקרה שלך עילת תביעה בגין רשלנות רפואית. לצורך בירור שאלה זו, יש לאסוף תחילה את מלוא התיקים הרפואיים מבית החולים, לבחון אותם ע"י עו"ד מומחה ברשלנות רפואית, וע"י רופא גניקולוג, ולראות האם אכן היתה רשלנות רפואית. לאחר מכן יש להוכיח גם את הקשר הסיבתי בין הרשלנות לבין העובדה שהילוד נולד עם שיתוק מוחין.

כל מקרה של לידת ילד הסובל משיתוק מוחין, מחייב בדיקה יסודית לבירור השאלה האם היתה רשלנות רפואית בלידה או במהלך ההריון

שיתוק מוחין עקב רשלנות בלידה

שאלה: נולד לי בן, ומספר חודשים לאחר הלידה הוא אובחן כסובל משיתוק מוחין מסוג המיפלגיה. אציין כי הלידה היה רגילה אך ארוכה מאוד, ולמרות בקשות שלי ,לא בוצע ניתוח קיסרי, והצוות התעקש על לידה רגילה. שאלתי היא, האם יתכן שהיתה כאן רשלנות רפואית שגרמה לשיתוק מוחין של התינוק ?

תשובה: כל מקרה של לידת ילד הסובל משיתוק מוחין, מחייב בדיקה יסודית לבירור השאלה האם היתה רשלנות רפואית בלידה או במהלך ההריון. חלק ממקרי שיתוק המוחין נובעים מרשלנות רפואית בלידה או במהלך ההריון, וחלק ממקרי שיתוק המוחין אינם קשורים לכל רשלנות שהיא. בכדי לברר האם הרשלנות הרפואית גרמה לשיתוק המוחין, יש להזמין את מלוא התיק הרפואי של מהלך ההריון, הלידה ותיקו הרפואי של הילד שסובל מ c.p , וכן להתייעץ עם רופאים מומחים בתחום הגניקולוגיה והנוירולוגיה. אשר למקרה שלך, קיימת טענה (המופיעה במאמר רפואי שנהוג לכנותו "הקונצנזוס") ולפיה כדי להראות קשר סיבתי בין רשלנות בלידה ובין שיתוק מוחין יש צורך בשיתוק מסוג קוודרופלגיה דווקא, ולא המיפלגיה. למרות זאת אציין, כי היו מקרים בהם התקבלו תביעות ושולמו פיצויים בשיעור ניכר גם במקרים בהם השיתוק היה מסוג המיפלגיה, והדבר תלוי בנסיבותיו של כל מקרה ומקרה. 
לסיכום אדגיש שוב, מאחר שבמקרה בו רשלנות רפואית גרמה לשיתוק מוחין, מדובר בפיצוי בסכומים גבוהים מאוד, ומאחר שמדובר בנושא מורכב מבחינה משפטית ורפואית, המלצתי היא כי בכל מקרה בו נולד ילד הסובל משיתוק מוחין, יש לפנות לעו"ד מומחה בתחום הרשלנות הרפואית, על מנת שיבדוק ביסודיות האם קיימת עילת תביעה וזכות לפיצויים.

 

עוד בנושא:

על רשלנות רפואית בלידה - סקירה נרחבת

רשלנות רפואית בהריון ולידה / המדריך

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים