zap group mishpati logo

גירושין וחרדה בישראל 2015

בעידן של מודעות עצמית, ההתייחסות להליך הגירושין שונה מבעבר. הפוקוס הוא סביב ה'אני', וקבלת ההחלטות מתבצעת בצורה אחרת. כיצד בונים אסטרטגיה מתאימה? כיצד בוחרים עו"ד? על כל אלו ועוד, בכתבה שלפניכם

מאת: עו"ד איימי בכור-בוניאיימי בכור בוני ושות'
19.10.15
תאריך עדכון: 04.03.24
6 דק'
גירושין וחרדה בישראל 2015

בכל שנה ומדי יום, עשרות אלפי זוגות נכסים מתחת לחופה מתוך אמונה שלמה שהם לא יהיו חלק מ"קהילת המתגרשים". אז למה בכל זאת, למרות האמונה באהבה, מחצית מאותם זוגות מוצאים עצמם על מדרגות הרבנות?
ובכן, אחת הסיבות לכך היא  שהכל השתנה. אנו חיים בעידן בו השפע מפתה אותנו מכל כיוון וגורם לנו להרגיש פחות שווים או שיש לנו פחות מאחרים בין אם בזוגיות ובין אם בפרנסה.
העולם מתכנס יותר ויותר אל ה"אני", כך שאם פעם הדאגה הייתה לכלל, לחברה או לקהילה, ברור לגמרי שהפוקוס השתנה. היום, העובדה שאנחנו חיים שנים ארוכות יותר מבעבר, גורמת לנו לרצות לחיות אותם טוב יותר.

הסטטיסטיקה מדברת: שיעור גירושין של כמעט 50%
כשהכל משתנה גם המודלים של מערכות יחסים כפי שהיו כבר לא מחזיקות מעמד. זה לא סוד שהסטטיסטיקה של גירושין היא כמעט 50%. מה זה אומר?
זה אומר שפעם פחדנו, החרדה הייתה גדולה מהרצון למימוש עצמי והיום המימוש העצמי הפך לראשון במעלה. בעבר בני זוג יכלו לחיות חיים שלמים יחד מבלי לקיים קשר זוגי אמיתי, בחוסר אינטימיות ובהעדר מוחלט של תקשורת למען הסטטוס של להישאר נשואים ו"למען" הילדים. היום זה לא המצב, היום יש בנו דחף לחיות על פי האמת שלנו.
החיפוש אחר האמת הפנימית הגיע בכל מיני צורות. אנחנו רואים יותר ויותר אנשים שרצים מרתונים, עושים טריאתלונים, מתחרים נגד עצמם ומביאים עצמם לשיאים. את השיאים האלה כולם רוצים גם בזוגיות ומגיע לנו!

חרדה והתלבטות - האם להוציא את המחשבות לפועל?
ככל שבדקתם ומערכת היחסים הנוכחית שלכם, לא טובה עבורכם, וניסיתם להציל אותה באמצעות יעוץ זוגי, טיפול או כל דרך אחרת ולא צלחתם - עליכם לפנות לשלב הבא. אולם יחד עם ההתרגשות אופפת את הנושא חרדה גדולה: כיצד לפעול? האם לממש את הרצון להתגרש? האם כדאי? האם אני אעמוד בזה? ובעידן הזה גם החרדה היא אחרת: משתקת, ולא תמיד מובילה אותנו לפעולה נכונה. אז מה הסוד? איך מתמודדים? ומה עושים?
קודם כל, לא כדאי לחיות בשקר. אדם שמרגיש שהוא חי בחוסר אהבה, אינטימיות ותקשורת, שרוצה להיות מאושר בזוגיות שלו וחיי בסבל עם עצמו, לא צריך ל"הקריב" עצמו למען אף אחד. גם הילדים, בסופו של דבר, מתמודדים היטב, ועדיף לחנך אותם לחיות באושר מאשר במערכות יחסים קלוקלות. כדאי ללמד אותם להיות מדויקים בתחושות שלהם ובמה שעושה טוב.

קבלת החלטה ובנית אסטרטגיה
לכן, הדבר הראשון שצריך לעשות הוא להחליט. אחרי שמחליטים יש צורך לבנות אסטרטגיה. כפי שלא תוותרו על שירותיו של  אדריכל טוב ומנוסה לתכנן לכם בית,  כך חשוב גם ה'אדריכל' של הגירושין שלכם. בדקו שמדובר בעורך דין שתחום עיסוקו העיקרי הינו דיני משפחה וגירושין, בדקו את שנות הניסיון שמאחוריו בתחום, ובחרו לכם 'אדריכל' שהתוכנית האסטרטגית שהוא "בונה" לכם, מתאימה לכם באופן אישי. 

בחירת הערכאה השיפוטית המתאימה
הערכאה השיפוטית אליה תפנו הינה בחירה הרת גורל אשר יכולה להשפיע על תיק הגירושין כולו. על אף הדעה הרווחת, גברים לא תמיד צריכים לרוץ לבית הדין הרבני ולנשים לא תמיד קיימת סיבה לפחד שנושאי הרכוש ידונו ברבנות, ולמעשה בבחירת הערכאה יש יתרונות וחסרונות לכאן ולכאן. בקשו מעורך הדין שיסביר לכם את כל היתרונות והחסרונות ווודאו שעומדת חשיבה אסטרטגית ארוכת טווח מאחורי בחירת הערכאה אליה פונים. 

בחירת עורך דין לגירושין
מפגש ההיכרות הראשון עם עורך הדין תהא במסגרת "פגישת ייעוץ" שעל פי רוב עלותה נעה סביב ה- 1,000 שקלים לפגישה. אולם בהחלט ניתן למצוא משרדי עורכי דין שאינם גובים שכר טרחה כלל עבור שיחת ייעוץ ראשונה.
לאחר ששכרתם עורך דין, בדקו שהמטרות שאתם מבקשים לעצמכם ידועות לעורך הדין ושהוא מראה לכם את הדרך אל המטרה ולא פוטר אתכם בביטויים כמו: "יהיה בסדר" או "תשאיר את זה לי".

בחרו עורך דין שאתם סומכים על שיקול הדעת המקצועי שלו ותנו לו להוביל את הדרך, אך עם זאת אל תהססו לשאול אותו שאלות נוקבות, כמו מה טוב ונכון לילדים? ואיך להגיע לשם?

בדקו עם עורך הדין שלכם, גם באמצע הליך הגירושין, האם כדאי לנסות לקיים משא ומתן מול הצד השני לצורך פתרון המחלוקות. לעיתים ניתן בהחלט להגיע להסדר המחלוקות מחוץ לכותלי ביהמ"ש, במסגרת הסכם אשר יבטא פחות או יותר תוצאה של הליך ארוך בביהמ"ש שיסתיים בפסה"ד.    

בדקו את רמת השירות שהמשרד מציע. העדיפו תמיד עורך דין שמעסיק עורכי דין  נוספים ומזכירה, שכן אחרת הסיכוי שתקבלו תשובות בזמן אמת הוא קטן. אדם אחד לבד מתקשה לתת מענה. בכל הנוגע לענייני משפחה יש חשיבות מהותית לעו"ד אשר יכול לספק לכם שירות מיידי. כך לדוגמא במקרים בהם אישה זקוקה להגנה מפני אלימות במשפחה אין לה שהות להמתין שעוה"ד יפנה עבורה זמן... היא זקוקה לשירות מיידי ובהול!

עורכי דין הינם נותני שירות כמו כל שירות אחר. יש עו"ד שגובים יותר ויש שפחות. מדובר בשוק חופשי כך שעלות תיק גירושין יכולה לנוע בין עשרות אלפי שקלים בודדים ולטפס עד לגובה של 250,000 ₪ לערך. אל תתפתו למחיר זול, החיים שלכם על המאזניים, וזה הדבר שהכי חשוב להשקיע בו, כי כל מה שיוסכם בהסכם ילווה אתכם לעוד שנים רבות. עו"ד מהימן ובקי בתחום, אשר ידאג שתשלמו מעט מזונות, בעצם עוזר לכם משך שנים ארוכות וכל עוד אתם משלמים מזונות.

מגשר משותף - האם מתאים לכל אחד?
בדקו האם כדאי לנסות להתגרש באמצעות מגשר משותף (לא כל אחד מתאים להליך גישור, ולמעשה בני הזוג צריכים להיות מסוגלים לשבת לשולחן הדיונים ולא תמיד כך הם פני הדברים). העדיפו שאותו מגשר יהיה גם עורך דין לענייני משפחה מנוסה ומעודכן ברוח הפסיקה, אשר יש ביכולתו לנסח לכם הסכם גירושין ולייעץ לכם קשורה.

אל תפחדו מעימות. גם אם החרדה אופפת אתכם, התנחמו בכך שגירושין הם משבר חיים שיוביל אתכם לאמת שלכם, ושמדובר במשבר שבסופו דברים יבואו על מקומם בשלום, ותינתן לכם ההזדמנות להתחיל מחדש במקום טוב ושלם יותר.  

היעזרות בבעלי מקצוע נוספים
בתקופת הגירושין אל תתביישו להיעזר בפסיכולוג ואפילו בפסיכיאטר שירשום לכם כדורים מתאימים לחרדה לתקופת המשבר, שהרי גם בגירושין אנשים לעיתים "מתאבלים" על הזוגיות שתמה.

אבל זכרו, שככל שתבדקו את עצמכם בזמן אמת ותבחרו בעצמכם ובאמת שלכם, בשיאים החדשים שלכם, ובאושר הפרטי שלכם, אזי המטרה היא נכונה וטובה ויותר מהכל - אפשרית.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים