zap group mishpati logo

צו הריסה ללא הרשעה

האינטרס האישי מול האינטרס הציבורי

12.12.10
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'

 משעבר אזרח עבירת בניה ולא ניתן למצוא את העבריין ו/או לא ניתן להעמידו לדין פלילי ו/או להרשיעו ו/או אין להוכיח מי ביצע את העבירה ו/או מבצע העבירה מת או איננו בר עונשין, רשאית הרשות המקומית או הועדה המחוזית לתכנון ובניה להגיש בקשה לבית המשפט לצו הריסה ללא הרשעה עפ"י סעיף 212 לחוק התכנון והבניה תשכ"ה 1965.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום פלילי

חובת ההוכחה לבצוע עבירת הבניה מוטלת על הרשות ברמת הוכחה פלילית, ובאם לא הורם נטל ההוכחה, נשלל תנאי היסוד להגשת בקשה כאמור. 

עפ"י הלכה פסוקה, סעד לפי סעיף 212 דלעיל הנו דרסטי וחריף ואין לתיתו כדבר  שבשגרה ועל בית המשפט לעשות שימוש במשורה ובזהירות בסמכות זו.

במרכז שיקול הדעת של בית המשפט יעמוד אינטרס ציבורי ברור ומובהק למנוע תקלה או מכשול מהציבור בשל קיומו של מבנה לא חוקי. לאור כך מוגשות בקשות כגון דא, בעיקר כשהמדובר בבניה בשטח ציבורי או במקרי בניה, אשר יש בה  נזק ישיר וברור לציבור.

עפ"י פסיקה ,במרכז שיקול הדעת בבקשות כגון דא יעמוד, איפה, המבנה בניגוד לשיקולי הריסה כחלק מגזר דין פלילי, שם יעמוד במרכז השיקולים העבריין.

מה הרשות צריכה להוכיח?
נקבע בפסיקה כי לא די בהוכחת התנאים המקימים את הסמכות לצוות על הריסה אלא יש על הרשות להוכיח הצדקה למתן צו כאמור מטעמים של עניין ציבורי חשוב.

דוגמאות לאינטרס ציבורי חשוב אשר הובאו לשקול בתי המשפט במסגרת בקשות לצווי הריסה ללא הרשעה הנם, בניה בשטח ציבורי, הפרעה לעבודות תשתית, היקף בניה גדול במיוחד או מטרד שנוצר עקב הבניה.

לעומת האינטרס הציבורי להרוס על בית המשפט לשקול את האינטרס האישי של המשיבים והנזק שיגרם להם באם יהרס המבנה. החלטתו של בית המשפט בסופו של יום תתבסס על המאזן בין האינטרסים, הציבורי והאישי.
ראוי לציין כי בקשת הרשות לצו הריסה ללא הרשעה, באה במקום שההליך הפלילי, המקובל, לא צלח. בקשות מסוג זה עוקפות, מטבען, הגנות שונות שעמדו לאזרח במהלך ההליך הפלילי והיה ביכולתן לגרום לזיכויו בדין.

הליך זה, ללא הרשעה, נוטל מהאזרח את האפשרות להגן על זכויותיו בכלים המשפטיים המקובלים ומשאיר אותו חשוף אל מול אינטרס ציבורי, אשר באם יגבר על האינטרס האישי, יהיה בו די כדי לגרום למתן צו הריסה.
יש לזכור כי המדובר לפעמים בבניה ישנה ואף ישנה מאד, אשר מבוקש להורסה, בניגוד לתורת ההתיישנות, אשר בבסיסה עומד אינטרס ציבורי חשוב לא פחות.

לשיטת הח"מ, ראוי היה אילו היה המחוקק מייחד את האפשרות לנקוט בהליך ללא הרשעה זה,  כנגד בניה בלתי חוקית בשטח ציבורי בלבד, תוך כדי דרישה לנימוקים מיוחדים, כתנאי למתן צו הריסה, ללא הרשעה, כנגד בניה בשטח פרטי.

* עו"ד גלעד כצמן- מומחה למשפט פלילי ותעבורה    

** אין האמור במאמר זה מהווה יעוץ משפטי ואינו תחליף ליעוץ משפטי פרטני. כל הנוקט פעולה או נמנע מנקיטת פעולה לאור האמור לעיל עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו הבלעדית.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים
  • משקלו המשפטי של חיפוש לא חוקי

    משקלו המשפטי של חיפוש לא חוקי

    בישראל לא חלה "דוקטרינת פרי העץ המורעל", לפיה תיפסל אוטומטית ראיה שהושגה באופן בלתי חוקי. עם זאת, ביהמ"ש בהחלט ייתן לכך משקל. מומלץ להיוועץ בעו"ד מנוסה
    6 דק'
  • עבירות צווארון לבן, הגדרה ומניעים

    עבירות צווארון לבן, הגדרה ומניעים

    מהן עבירות צווארון לבן? מיהם האנשים שעוברים עבירות מסוג זה ומהם המניעים לביצוע עבירות צווארון לבן?
    7 דק'
  • הוצאת ילדים מבתיהם - היד הקלה על ההדק

    הוצאת ילדים מבתיהם - היד הקלה על ההדק

    לא פעם אנחנו שומעים על מקרים בהם קטינים מוצאים מבית הוריהם על ידי רשויות הרווחה ובדיעבד מתברר כי לא היתה שום סכנה מיידית או סיבה ממשית לכך. למה זה קורה? מה ניתן לעשות כדי להשיב את הילדים הביתה?
    6 דק'