zap group mishpati logo

מקלט מדיני בישראל עבור נתין זר - מדריך

למרות מצבה הבטחוני הלא מושלם של ישראל, יש רבים הרואים בה מקלט מדיני - אי של שפיות במזרח התיכון בו אפשר לזכות בחיים בטוחים ושלווים הרחק מסכנת חיים שאורבת במדינות המוצא בהן שורר מצב מלחמה. מתי נתין זר יכול לקבל מקלט מדיני בישראל ואיך עושים את זה?

מאת: עו"ד אפרים טנחילאפרים טנחיל משרד עו"ד
28.12.15
תאריך עדכון: 04.03.24
5 דק'
מקלט מדיני בישראל עבור נתין זר - מדריך

ההסטוריה האנושית רצופה סיפורים קורעי לב אודות מהגרים שהתדפקו על שערי מדינות שכנות בשל סכנת חיים ורדיפה, אך השערים ננעלו בפניהם, ומכיון שלא זכו למקלט, נגזר דינם והם מצאו את מותם. הסיפורים שנכתבו בדברי הימים הניעו מדינות מערביות רבות לאפשר במצבים מסוימים לנתינים זרים - אזרחי מדינה אחרת - הסובלים מסכנה לבריאותם ולחייהם במדינתם למצוא מקלט במדינה, להשתלב בה ולזכות במעמד חוקי. על אף שדיני ההגירה בישראל מערימים קשיים על מי שאיננו יהודי ולא בקלות ניתן לזכות במעמד חוקי כאן, המדינה פותחת את שעריה בפני אזרחים זרים המחפשים מקלט. אזרח זר הנמלט ממדינתו, שם נשקפת סכנה לחייו יכול לנסות ולזכות במקלט מדיני בישראל. איך עושים את זה? מדריך לאזרח הנמלט המבקש בישראל מקלט:

מה משמעות המושג "מקלט מדיני"?
כל מדינה ברחבי העולם מגבשת בחוק מדיניות הגירה מסוימת. בכל מדינות המערב לא קל לקבל מעמד חוקי, לא קל לשהות ולהשתלב בחיי השגרה-להתפרנס, לקבל שירותים רפואיים, להשתלב במערכות הרווחה והחינוך ועוד; והכי קשה זה לקבל אזרחות. דיני ההגירה בישראל נחשבים דרקוניים ומקשים מאד על אזרחים זרים שאינם יהודים לקבל מעמד חוקי בישראל. במדינות המערב, כמו גם בישראל, קיימים חריגים לדיני ההגירה - נסיבות שבהתקיימן ניתן לעקוף את הליך ההגירה הקבוע בחוק ולקבל מעמד חוקי, אע"פ שלא קיימים תנאים מספיקים לקבלת מעמד זה, ולרוב אף מתקצרת התקופה בה יש להמתין לקבלת המעמד החוקי. החריג המשמעותי ביותר הוא מצב של מקלט מדיני. כאשר מדברים על מקלט מדיני, מתכוונים למצב בו נתין זר, כלומר: אזרח מדינה זרה מגיע למדינה אחרת ומבקש לקבל בה מעמד חוקי שיאפשר לו להשתלב בחיים במדינה החדשה משום שבמדינה אליה הוא שייך, נשקפת סכנה לחייו. גם בישראל יכולים אזרחי מדינה זרה לזכות במקלט מדיני בהתקיים נסיבות מסוימות.

מהן אותן הנסיבות - מתי יכול אזרח זר לזכות במקלט מדיני בישראל?
אזרח זר יכול לזכות במקלט מדיני בישראל כאשר המצב במדינת המוצא מסכן את חייו באופן ברור. אם נתין זר יוכיח, כי בשל החזרה לארצו נשקפת לו סכנת חיים, הוא יזכה לקבל מעמד חוקי בארץ ויזכה במקלט מדיני. 

בכל שנה לא מעט אזרחים ממדינות זרות מקווים לזכות בסטטוס שיאפשר להם לקיים חיים בישראל ולשהות כאן באופן חוקי. גם המצב במדינות שאינן במצב מלחמה ברור ומובהק יכול להיחשב כמצב מסכן חיים עבור מבקשי המקלט. כך, למשל, אזרחי רבות ממדינות ברית המועצות לשעבר קיבלו מקלט מדיני בישראל, לרבות יוצאי אוקראינה, גיאורגיה ועוד. גם יוצאי מדינות אפריקה, דוגמת סודן, דארפור ואריתריאה המצויות בקונפליקט, לעתים זוכים במעמד הנכסף.

כיצד ניתן לפעול לקבלת מקלט מדיני בישראל?
אזרח זר שמרגיש שחייו נמצאים בסכנה, ורוצה לפעול לקבלת מקלט מדיני בישראל צריך להגיש בקשה למשרד הפנים לקבלת מקלט מדיני בישראל. יש אזרחים זרים המתחילים לפעול בשלט רחוק, עוד בטרם הגיעם ארצה; אחרים נכנסים לארץ באשרת תייר ובהגיעם לכאן מתחילים לפעול לשינוי המעמד שלהם.
במשרד הפנים קיימת מחלקה המטפלת בבקשות למקלט מדיני, ובוחנת את כל הבקשות שמוגשות.
הגשת בקשה למקלט מדיני גוררת דיון בפני הוועדה – מעין ראיון במהלכו נשאל המבקש שאלות רבות שמטרתן להבין את נסיבות חייו של מבקש המקלט. נציגי הרשויות שואפים להבין את הרקע של המבקש, את קורותיו, את הגורמים שגרמו לו לעזוב את ארצו, את עוצמת סכנת החיים הנשקפת לו במידה שישוב לארצו אם אכן קיימת סכנה כזו ועוד.
עדיף ומומלץ למי שמגיש בקשה שכזו לעשות זאת בליווי של עורך דין מומחה לדיני הגירה.

מדוע מומלץ למי שמעוניין לקבל מקלט מדיני בישראל להיעזר בשירותיו של עורך דין מומחה להגירה?
ראשית, משום שמדובר בהליך פרוצדורלי ארוך, רב תהליכים ומורכב שעלול להיות מתיש. מבקשים שלא מתמצאים בהליכים ולא יודעים כיצד לפעול, מחבלים בסיכויים של בקשתם להתקבל.
שנית, כל שלבי ההליך חשובים ביותר, וכל טעות או חריגה מהנדרש יכולים לפגוע בסיכויי מבקש המקלט שבקשתו תתקבל. במקרה הפחות גרוע התנהלות עצמאית מול הרשויות תגרור בזבוז זמן ואנרגיה.
שלישית, ברוב הפעמים מבקשי המקלט אינם דוברים עברית ועורך הדין מסייע בתרגום, הסברים ותיווך נדרשים ותומך במבקשים בשלב הראיון במשרד הפנים. עורך הדין מלווה את המבקש, נותן לו הסברים בשפתו ותומך בו לאורך כל הדרך. עורך הדין גם מסביר את המצב לנציגי הרשויות באופן רהוט וממוקד.
רביעית, פעמים רבות סכנת החיים במדינת המוצא לא ברורה דיה לנציגי משרד הפנים. סכנת החיים יכולה להיות קיימת גם כשאין מלחמה של ממש. עורך דין מומחה לענייני הגירה יוכל להציג את המציאות, ולהדגיש בפני הרשויות בישראל מהי הסכנה בארץ המוצא של מבקש המקלט. כך, למשל, יוכל עורך הדין להבהיר לגבי מבקש מקלט מאוקראינה, שעל אף שאין שם מצב מלחמה רשמי, עדין ישנה מתיחות ומציאות מסכנת חיים עבור חלק מאזרחי המדינה. עורך הדין ידע כיצד לנסח את הדברים וכיצד להציגם. הוא גם ידע אילו נסיבות יש להדגיש כדי להציג את תמונת המצב המתבקשת אשר מצדיקה מתן מקלט מדיני. כך, למשל, עוני, מצב כלכלי גרוע או מצב בו אם המבקש לארצו הוא יגוייס שם לצבא - כל אל ועוד לא מהווים סיבה מוצדקת לקבלת מקלט מדיני בישראל. 

לסיכום, מדינת ישראל יכולה לשמש כעיר מקלט בטוחה לאזרחי מדינות זרות אם אלה יוכיחו כי נשקפת סכנה לחייהם אם ישובו לארצם. כדי לזכות במעמד חוקי בישראל ולקבל כאן מקלט מדיני, על מבקש המקלט להגיש בקשה מתאימה ורצוי שיעשה זאת בסיוע עורך דין מומחה לדיני הגירה, שילווה אותו בנבכי הביורוקרטיה, יסייע לו במילוי הבקשה ובמהלך הראיונות והבדיקות של הרשויות, יתרגם עבורו את הנאמר ויתווך בינו לבין הגורמים המתאימים. ליווי שכזה משפר מאד את הסיכויים לקבל בישראל מקלט מדיני - שיוענק במידה שהמבקש יוכיח כי אכן נשקפת לחייו סכנה אם ישוב לארצו - ולהתחיל חיים חדשים ובטוחים במדינת ישראל. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים