zap group mishpati logo

ביטוח ותביעות רכוש - שאלות ותשובות

בדרך כלל פוליסות ביטוח מעוררות שאלות רבות בקרב ההדיוטות. האם יש כיסוי למקרה כזה או אחר? האם חברת הביטוח אחראית לכל הנזקים שיגרמו כתוצאה מקרות מקרה ביטוח או רק לחלק מהם? שאלות כאלו ואחרות נשאלו בפורום ביטוח ותביעות רכוש. עו"ד ארז שניאורסון, מנהל הפורום, השיב.

28.04.11
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
ביטוח ותביעות רכוש - שאלות ותשובות

שמאי רכוש

שאלה: איך ייתכן שחברת ביטוח תשלח לניזוקים (נזקי אש למשל ) שמאי רכוש חיצוני מתוך רשימת שמאים של החברה עצמה-הרי בסופו של דבר רוב עבודת שמאי הרכוש (לא שמאי הרכב) מקבלים עבודה מחברות הביטוח וברור שאף לכאורה השמאות הינה יכולה להתפרש כמגמתית?

אני מכירה שמאי רכוש שהיה "לארג" -אך הוגן עם מבוטח שביתו נשרף-לפיכך שמו נמחק מרשימת אותה חברת ביטוח. איזו סמכות משפטית יש לשמאי רכוש חברי איגוד שמאי ביטוח בישראל שבניגוד לשמאי מקרקעין הם אינם מורשים מטעם משרד המשפטים?

תשובה: אכן שאלה חשובה, שמגיעה מדי פעם לבתי המשפט.
אין מניעה מבחינתך להזמין שמאי מטעמך, שייתן חוות דעת נגדית, ייתכן שבסכומים גבוהים יותר. אם לא תגיעי להבנה עם חברת הביטוח לגבי סכום הפיצוי, תוכלי להגיש תביעה, תוך התבססות על חוות הדעת של השמאי מטעמך.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו עכשיו לפורום ביטוח ותביעות רכוש

ביטוח מנהלים

שאלה: כשהתחלתי לעבוד, לפני 4 שנים, בחברת "א", חתמתי חוזה ובו המשכורת הנטו. עד עכשיו, החלק שלי בביטוח מנהלים היה יורד מהברוטו, אולם החל ממשכורת חודש פברואר, המנכ"ל הודיע שהחלק שלי ירד מהנטו. האם זה חוקי?

תשובה: חלק העובד בביטוח מנהלים יורד מהעובד, כלומר מהנטו.
אם היה לכם הסדר אחר, שניתן לראותו כ"נוהג", או כהסכם, צריך להמשיך לקיימו, והחברה כרגע פועלת בניגוד להסכם או ל"נוהג".

ביטוח נכות מתאונה

שאלה: לפני שלוש וחצי שנים עברתי תאונת דרכים שהוכרה כתאונת עבודה ורק לפני חודשיים קבלתי נכות צמיתה. בתביעה שהגשתי לביטוח החיים קבלתי דחיה של התביעה בטענה להתישנות .שאלתי- איך יכולתי לתבוע אם לא ידעתי עדיין מה אחוזי הנכות שלי ואם אקבל בכלל ואיך אפשר להתנגד להחלטה זו?

תשובה: אכן, תקופת ההתיישנות לתביעה בפוליסת ביטוח חיים הינה 3 שנים ממועד מקרה הביטוח. מקרה הביטוח הוא תאונת הדרכים, ולא הכרת המוסד לביטוח לאומי. לאחרונה, ניתן פסק דין של בית משפט שלום אשר דחה תביעה כמו שלך נגד חברת הביטוח, עקב התיישנות. אולם צריך לדעת שקיימים חריגים, יש לבדוק את הפוליסה הספציפית שלך.

דרישת בדיקת פוליגרף

שאלה: יש לי חנות צילום שנשרפה בשבוע שעבר וחברת הביטוח דורשת שאני והצוות ניבדק בפוליגרף. אני מתנגד והם עומדים על כך - האם אני חייב??! אני לא מוצא בפוליסה שום דבר על בדיקת פוליגרף.

תשובה: אתה לא חייב לעבור בדיקת פוליגרף. כמובן שחברת הביטוח תטען שסירובך מלמד על כך שיש לך מה להסתיר. אם תיאלץ להגיש תביעה, חברת הביטוח תטען כך גם בכתב ההגנה. אולם אם תוכיח את תביעתך, בית המשפט יחייב את חברת הביטוח לשלם.

ביטוח מושלם סיעודי דרך קופת חולים כללית

שאלה:  מדובר באימי אישה בת 74 שמשנת 1996 היתה מבטוחת בקופת חולים כללית בביטוח מושלם סיעודי, אשר שולם מידי שנה בשנה ע"י הוראת קבע.
 לפני כשנה הוראת הקבע לא כובדה חודש אחד(במקרה אני, הבת, זאת שמשלמת) , ואז התקשרתי למחלקת הגביה ובקשתי לתת מס כרטיס אשראי ובתגובה נאמר לי שאי אפשר , אז בקשתי שימשיכו את הוראת הקבע הקיימת ונאמר לי שלא תהיה בעיה, לאחר כחודש שוב טלפנתי אל מוקד הגביה ונאמר לי לא לדאוג הכל בסדר.

היום לאחר שנה במקרה התקשרתי אתמול בשעה 12.00 על מנת להזמין תור לרופא. נאמר לי מפי המוקדנית שכדאי לי לשמוע פרטים נוספים על השירותים החדשים של הקופה כמו פליטיניום ועוד , ואז התברר לי לתדהמתי שאימי לא מבוטחת לא בביטוח מושלם וגם לא סיעודי.

להזכירך משנת 1996 שולם ברצף. וטעות אחת של מחלקת הגביה מביאה אותנו למצב שאיבדנו את כל הוותק גם של המושלם וגם של הסיעודי. יש לציין שלא קבלנו כל תזכורת או הודעה או שיחה טלפונית על הפסקת הביטוחים הנ"ל.
האם יש עילה מול קופת חולים הנ"ל לתביעה בגין רשלנות זו?

תשובה: בהחלט אסור לוותר, ויש לדרוש מקופ"ח אישור שהביטוחים המשלימים בתוקף רצוף. אם קיים נזק כתוצאה מהיעדר וותק, יש לשקול הגשת תביעה.

פוליסת אובדן כושר עבודה

שאלה: נדהמתי לגלות שהבוס שלי לא רכש עבורי פוליסה לאובדן כושר עבודה. אני פצוע מזה חודש בבית לאחר פציעה בעבודה וידעתי תמיד מהבוס שהוא מפריש לי. מה אני עושה עכשיו?

תשובה: עליך להגיש תביעה נגד המעסיק, אשר התחייב כלפיך לרכוש עבורך פוליסה, ולדרוש פיצוי בגובה הסכומים שהיית מקבל אם היתה לך פוליסה. בנוסף, ככל שמדובר בתאונת עבודה אשר נובעת מרשלנות המעסיק, קיימת לך זכות תביעה נגדו ללא כל קשר לסכומי הפוליסה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים