zap group mishpati logo

לידת התאומים הסתיימה בנזק - ביהמ"ש: לא הייתה רשלנות רפואית/ סקירה

בית המשפט דחה תביעה ברשלנות רפואית שהוגשה בעקבות נזקים שנגרמו בלדית תאומים בבית החולים זיו בצפת

מאת: מערכת משפטי
08.05.11
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
לידת התאומים הסתיימה בנזק - ביהמ"ש: לא הייתה רשלנות רפואית/ סקירה

בית המשפט המחוזי בחיפה דחה לאחרונה תביעת רשלנות רפואית לפיצוי בשל נזקים שנגרמו בלידת תאומים בבית החולים זיו בצפת. המחלוקות בתיק נגעו לשאלת אחריות המדינה ועובדי בית החולים לגרימת הנזק לאחד התאומים, לשאלת הקשר הסיבתי שבין מצבו הרפואי של תאום להתרשלות הנטענת וכן להיקף הנזק שנגרם לתובע.

התובעת, תושבת הכפר תושבת הכפר טיבא-זנגריה שליד ראש פינה הגיעה לבית החולים בשל ירידת מים בשבוע ה-34 להריונה.
בבירור שנערך עם קבלתה לבית החולים, נמצא כי הלידה החלה, וכן התברר, כי העובר הראשון מצוי במצג ראש, ואילו העובר השני במצג עכוז. הערכת משקלם של העוברים היה של 2 ק"ג כל אחד.

הצוות הרפואי הכין עצמו ללידת התאומים. התובעת קבלה אלחוש, ולאחר שעתיים הוחלט ליילד את העובר הראשון באמצעות ואקום (שולפן ריק). כתוצאה מכך נולדה בת במשקל 2.345 ק"ג ובציון אפגר 9. בהמשך, התברר כי כדי לילד את התאום השני, יש להעביר את היולדת לחדר ניתוח לצורך ביצוע ניתוח קיסרי. התובעת הועברה באמצעות המעלית לחדר הניתוח המצוי כ-4 קומות מתחת לחדר הלידה, שם בוצע הניתוח הקיסרי.

בסופו של דבר, התאום  נולד במשקל 2.145 ק"ג אך ללא דופק ונשימה ובציון אפגר 0. הוא עבר החייאה והועבר למחלקה לטיפול נמרץ הילוד. כעבור זמן קצר התאושש והחל לנשום בכוחות עצמו. לאחר כמה שנים, התברר כי התאום סובל מהמיפלגיה (חולשה) קלה בפלג הגוף הימני ומפיגור שכלי. כיום התובע הוא בן 11, סובל מנכויות שונות ונזקק לעזרה ולסיוע.

הטענה: הצוות הרפואי התרשל

לטענת התובעים (ההורים והתאום), מצבו הרפואי של הילד נובע כולו כתוצאה מהמצוקה שאירעה במהלך הלידה והעיכוב בהוצאתו מרחם אימו. לטענת התובעים, הצוות הרפואי שטיפל בתובעים התרשל בטיפול מכיון שלא העביר את האם בזמן לחדר ניתוח, ורשלנות זו היא שגרמה לכך שהתובע היה שרוי זמן רב במצוקה שהותירה בו את חותמה וגרמה לנכותו.

ראיון וידאו עם עו"ד אורי גלבוע -

"איך יודעים אם הייתה רשלנות רפואית במהלך הריון או לידה?"


ביהמ"ש: לא הוכחה התרשלות של הצוות הרפואי

השופט רון סוקול דחה את התביעה בקובעו לא בכל מקרה של לידת תאומים יש להעדיף את ניהול הלידה בחדר הניתוח. בדרך כלל די בקיום אמצעים מספיקים להעברת היולדת בזמן סביר לחדר הניתוח.
"לא הוכחה התרשלות של הצוות הרפואי במהלך הלידה של התובע. אף שבסופו של דבר נקלע התובע למצוקה ונולד ללא נשימה, אין הדבר מלמד בהכרח על רשלנות, שכן את אחריות הצוות הרפואי בוחנים על פי הנתונים שעמדו לפניהם בזמן הטיפול וקבלת ההחלטות השונות".

במקרה הנדון, כך נקבע, לא ניתן להוכיח מה היה הליך הגרימה של הנזק בפועל. כלומר: כדי להוכיח אחריות של הצוות הרפואי למצבו הרפואי של התובע, התובעים היו צריכים לשכנע את בית המשפט, כי ההמיפלגיה החלקית ממנה הוא סובל והפיגור השכלי נגרמו בשל אירועי הלידה, כלומר: העיכוב הנטען בלידתו, אך הם כשלו לעשות כן משום שע"פ הקריטריונים המקובלים בתחום, נשלל הקשר הסיבתי בין הפגיעה המוחית של התובע לבין אירועים במהלך לידתו.

רוצים לקרוא את פסק הדין? תקדין - פסק דין

(ת"א 1247-07 הייב עמאר ואח' נ' מדינת ישראל - משרד הבריאות)

אף שבסופו של דבר נקלע התובע למצוקה ונולד ללא נשימה, אין הדבר מלמד בהכרח על רשלנות, שכן את אחריות הצוות הרפואי בוחנים על פי הנתונים שעמדו לפניהם בזמן הטיפול וקבלת ההחלטות השונות

--------------------------

רשלנות רפואית  - שיתוק מוחין

כשאר נולד ילד שסובל מבעיה כלשהי, יכולות לעלות שאלות רבות הנוגעות לבדיקת קיומה של רשלנות רפואית. קבצנו עבורכם כמה שאלות רלוונטיות מפורום רשלנות רפואית - שיתוק מוחין

שיתוק מוחין עקב חוסר חמצן בלידה

שאלה: הילדה שלי סבלה מקשיי נשימה לאחר הלידה ונזקקה להחייאה מכיון שהרופאים לא הוציאו אותה בזמן.  אך נאמר לי ששיתוק המוחין ממנו היא סובלת אינו קשור בלידה. האם זה הגיוני?

תשובה: המקרה שלך הוא מסוג המקרים שמצביעים על כך שבתך סבלה ממצוקה נשימתית במהלך הלידה, אותה ניתן בדרך כלל לראות במוניטור ובמקרים של ספק גם באמצעות בדיקת ph (בדיקה של רמת חמצון ). יש לבחון את מכלול המסמכים מהלידה ולראות האם הרופאים הגיבו נכון להתרחשויות ,כולל ניתוח קיסרי דחוף במידת הצורך. בדרך כלל הרופאים מנסים לטעון שהשיתוק נובע מסיבה אחרת (וכמובן לא ממחדל שלהם ). בדיקה מקצועית של עו"ד מהתחום יחד עם מומחים רפואיים יכולה לאשר את הרשלנות ולאפשר הגשת תביעה.

שיתוק מוחין הנגרם בעת הלידה

שאלה: אני מעוניינת לדעת האם שיתוק מוחין הינו תוצאה של רשלנות רפואית? והאם ניתן להגיש תביעת פיצויים כנגד בית החולים?

תשובה: שיתוק מוחין יכול להיגרם כתוצאה מרשלנות במהלך הלידה אך גם מסיבות אחרות הקשורות למהלך הריון או לגנטיקה. על מנת לקבוע האם שיתוק המוחין נגרם עקב רשלנות רפואית יש לפנות לעו"ד המתמחה ברשלנות רפואית, אשר יבחן בין היתר האם הייתה התרשלות באבחון הגנטי, במעקב הריון ובעיקר האם העובר סבל ממצוקה שלא טופלה כראוי וזאת באמצעות בחינת המסמכים הרפואיים, בדיקת המוניטור והפעולות השונות שבוצעו, הכל תוך התייעצות עם מומחים מתאימים.

מירוץ ההתיישנות מתחיל רק כאשר בנך יגיע לגיל 18 כך שלא אחרת את המועד להגשת תביעה במקרה שתמצא רשלנות שגרמה לשיתוק מוחין

רשלנות בלידה - עד מתי ניתן להגיש תביעה?

שאלה: הילד שלי סובל משיתוק מוחין, ואני חושבת שהיתה רשלנות בלידה שלו, אבל הוא כבר בן 14 .האם ניתן עדיין להגיש תביעה?

תשובה: מירוץ ההתיישנות מתחיל רק כאשר בנך יגיע לגיל 18 כך שלא אחרת את המועד להגשת תביעה במקרה שתמצא רשלנות שגרמה לשיתוק מוחין. מומלץ לפנות לעו"ד המתמחה בתחום ללא שהות נוספת.

 

למידע נוסף על רשלנות רפואית - לחצו כאן

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים