zap group mishpati logo

צוואות וירושות - שאלות נפוצות מהפורום

"נפלה" עליך ירושה? האם תצטרך לשלם עליה מס? את מעוניינת לסייע לסבתך הזקנה בעריכת צוואה ולוקחת אותה לעורך הדין- האם יש בכך סיכון מסוים? ענייני צוואות וירושות יכולים להיות סבוכים, ומחייבים התייחסות מעמיקה ופרטנית וידיעת החוק. עו"ד ונוטריון רונן גדות, מנהל פורום צוואות וירושות בפורטל מפשטי, השיב לשאלותיכם.

מאת: מערכת משפטי
15.05.11
תאריך עדכון: 04.06.19
4 דק'
צוואות וירושות - שאלות נפוצות מהפורום

עד לצוואה
שאלה: אני עוזר לסבתי להגיע אל עורך דין לכתיבת צוואה. רציתי לדעת אם אני יכול להיות עד לצוואה או להיות לידה. אני אמור להיות כלול בתוך הצוואה יחד עם שאר המשפחה.

תשובה: מי שעתיד להיות נהנה מהצוואה, אסור לו להיות שותף לעריכת הצוואה או עד לה. לכן אינך יכול להיות עד לצוואה. כמו כן מומלץ אף שלא תהיה בחדר בשעת עריכת הצוואה עד לאחר חתימת העדים עליה. נוכחותך עלולה לגרום לכך (אם תעלה טענה כזאת על ידי יורש אחר) שזכייתך מכח הצוואה תתבטל וכל המגיע לך יחולק בין היורשים האחרים.

גם אתם רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום צוואות וירושות

חלוקה לפי חוק הירושה
שאלה: השאלה היא לגבי מנוח שנפטר ולא השאיר צוואה - המנוח השאיר אישה וילדים. בבעלותו של המנוח בית ו3 חנויות. לפי חוק הירושה איך מתבצעת חלוקת הרכוש?

תשובה: לפי חוק הירושה אלמנת המנוח זכאית לקבל מחצית מכל הרכוש, את כל תכולת דירת המגורים המשותפת ואת המכונית של המנוח. כל השאר יתחלק בחלקים שווים בין כל הילדים. לאור סוג הרכוש שהשאיר המנוח לדעתי עדיף לא להסתפק בחלוקה הזאת שקובע החוק, אלא לבחור בחלוקה שתתאים למצב של המשפחה ולצרכים של היורשים השונים. 

צו קיום צוואה
שאלה: אבינו נפטר, אין צוואה. מה לעשות כדי לחלק את הכסף שנשאר בחשבון בנק שלו בין הילדים?
תשובה: 1. אם הבנק מונע משיכת כספים בשל הפטירה, אין ברירה אלא לבקש צו ירושה.
2. צו ירושה הוא צו הקובע מי הם היורשים של המנוח וחלקו של כל אחד מהם בירושה.
3. בקשת צו ירושה היא הליך מנהלי המבוצע אצל הרשם לענייני ירושה במחוז בו היה המנוח גר או במחוז בו נפטר. ההליך כרוך בתשלום אגרות.

מכירת דירה מעיזבון
שאלה: אנו מספר אחים שירשנו 2 דירות .
אנו מעוניינים למכור דירה אחת מהעיזבון, כלומר מבלי שתעבור קודם על שמנו, כדי להימנע ממס שבח במידה שנמכור דירה פרטית שלנו ב-4 השנים הבאות.
את הדירה השניה החלטנו לרשום על שמנו.
האם זה אפשרי ?

תשובה: התשובה - לא מוחלט!
כדי שתוכלו למכור דירה היא צריכה קודם כל להיות שלכם, כלומר יש להשלים הליך הירושה.
יש פטור מיוחד לדירת ירושה ויש פטורים מיוחדים לדירות שנמכרות בתקופה זאת של 2011-2012 לפי הוראת שעה מיוחדת.
כמו כן אפשר לעשות הסדרים בין יורשים.
הדרך הנכונה היא יעוץ אישי פרטני מעו"ד בעל ידע בנושא, שיינתן לאחר שתתקבלנה כל העובדות הדרושות לגבי כל אחד ואחד מהיורשים. אז אפשר יהיה להציע דרך הפעולה המתאימה לכל היורשים.

צוואה שלא נמצא לה העתק באף מקום
שאלה: לקחנו את חמי ז"ל וחמותי שיעשו צוואה הדדית. לאחר שחמי ניפטר נעלמה הצוואה (כנראה ע"י אחת מבנותיו} וגם אצל העו"ד לא נימצא לה העתק. הוא טוען שאינו מוצא שום רישום על כך.בינתיים הוצאו הכספים מהחשבון של חמותי לאור הצגת צוואה שנעשתה כביכול ע"י חמי שנים קודם לכן בה הוא מחלק את הכספים בין הילדים, ולחמותי לא נותר דבר. מה עושים?

תשובה: 1. "הצגת הצוואה" פרושה שכבר ניתן צו קיום לצוואה קודמת.
2. אני מבין שלא התנגדתם וגם החמות לא התנגדה לצוואה הקודמת. את ההתנגדות יש להגיש מייד לאחר הגשת הבקשה למתן צו קיום.
3. אם החשבון של החמות ושל המנוח היה משותף, צריך היה לרוקן אותו אז. אם החשבון הזה עדיין קיים, יש לסגור אותו ולהעביר את כל ענייניה של החמות לחשבון אחר.
4. אם תמצא עדות לקיומה של צוואה אחרת - אדם שראה צוואה אחרת ויכול להעיד על תוכנה, אפשר יהיה לפתוח מחדש את נושא הירושה. בהעדר הצוואה האחרת ובהעדר עדות ישירה על קיומה ועל תוכנה לא ניתן לעשות דבר.
5. אם החמות והמנוח נישאו לפני 1973 ייתכן ואפשר היה לדרוש לה זכויות נוספות מכח הלכות השיתוף החלות על מי שנישאו לפני 01/01/1973.

ביטול צוואה
שאלה: דודה שלי נפטרה לפני שנה בערך, ומסתבר כי אחותי ואני לא כלולים בצוואה. אנחנו יודעים על צוואה אחרת משנות התשעים, בה כן נכללנו. האם אפשר לבטל את הצוואה הנוכחית?

תשובה: 1. אפשר לבטל צוואה.
2. ביטול צוואה כרוך בהגשת התנגדות לצוואה הנוכחית. בעקבות ההתנגדות ההליך עובר לבית משפט ומתנהל דיון משפטי.
3. נקודת המוצא של החוק הישראלי שצוואה יש לקיים. כאשר יש ספק אם לקיים צוואה או לדחות אותה, הנטיה הבסיסית בחוק היא לקיים הצוואה.
4. תשובה מפורטת יותר מחייבת קבלת נתונים רבים יותר מאשר פרטת והתייעצות עם עו"ד המתעסק בתחום זה.

ירושה ללא צוואה - מה קובע החוק?

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים