zap group mishpati logo

מכס - למה בעצם?

קניתן הררים של בגדים, שהתאמצתן לדחוס במזוודות שהבאתן. כמובן שלא הצלחתן, ונאלצתן לרכוש עוד מזוודות. רגע, עצרו! האם תוכלו לטוס כך לארץ, לעבור במכס, ולהגיע לביתכן עם כל מה שקניתן? לא בטוח. על מכס שמעתן?!

מאת: מערכת משפטי
06.01.10
תאריך עדכון: 27.01.16
2 דק'
מכס - למה בעצם?

נסעת עם חברה לשופינג בלונדון. חרשתן יומם וליל את רחוב אוקספורד המפורסם לאורכו ולרוחבו. גיליתן שם כמה חנויות עם בגדים מאוד יפים ומיוחדים. קניתן את השמלות עם התחרה הרומנטית בורוד, סגול וצהוב בהיר-4 מכל צבע, שיהיה גם לאחיות ולחברות הטובות. את המכנסיים עם הגזרה המצוינת קניתן כמובן גם. זוג אחד לכל אחת מכן? מה פתאום?! 5 זוגות (היו צבעים כ"כ יפים, ולא יכולתן לוותר..). וזה רק על קצה המזלג.

קניתן הררים של בגדים, שהתאמצתן לדחוס במזוודות שהבאתן. כמובן שלא הצלחתן, ונאלצתן לרכוש עוד מזוודות. רגע, עצרו! האם תוכלו לטוס כך לארץ, לעבור במכס, ולהגיע לביתכן עם כל מה שקניתן? לא בטוח. על מכס שמעתן?!

למציאת עו"ד עבירות מס באינדקס משפטי

מהו מכס ומה מטרתו?

מכס הוא מס שמוטל  ע"י המדינה על יבוא או יצוא של מוצרים. את המכס משלם היבואן או היצואן (בהתאם), אשר מורשה לייבא או לייצר את המוצרים שלו רק בהתאם להרשאה שקיבל מהמדינה מראש. לפיכך, אדם לא יכול כדבר שבשגרה לקנות בחו"ל כאוות נפשו, בכמויות מסחריות ומבלי שקיבל היתר לכך, ולאחר מכן להגיע לארץ עם כל מרכולתו מבלי לשלם מכס.

המטרה בהטלת מכס על יבוא היא כפולה: ראשית, הכסף שמתקבל מהמכס עוזר לממשלה לממן את הפעילויות השוטפות שלה. שנית, כך אפשר לצמצם את היקף היבוא מחו"ל ולעודד ייצור מקומי.

מכס - טוב או רע?

יש התומכים בהטלת מכס כדי לעזור לתעשיות בשוק המקומי להתפתח ולגדול, כך שיוכלו להוות מתחרות ראויות לתעשיות בשוק העולמי. בנוסף, בדרך של הטלת מכס נמנעת תחרות לא הוגנת מחו"ל, שעלולה להוביל לסגירת מקומות עבודה שלא יכולים לעמוד בתחרות וכתוצאה מכך לפיטורי עובדים.
המתנגדים להטלת מכס טוענים, כי הטלת המכס אולי עוזרת ליצרנים המקומיים, אבל היא פוגעת ברווחה של הצרכנים, שהיו יכולים לקנות מוצרים מסוימים במחירים נמוכים יותר.

שאלה של סיווג

למכס יש סיווגים שונים, ובהתאם לסיווגים שהמדינה קובעת, מוטל הסכום שיש לשלם.

לבתי המשפט מגיעות תביעות הנוגעות לסיווגים של מכס. כך למשל, ביהמ"ש המחוזי בת"א דן בשאלה מהו סיווגו הנכון של אימובילייזר לצורך תשלום מכס. במקרה זה, קיבל ביהמ"ש את ערעור המדינה, וקבע כי בהתאם, ע"פ הסיווג שנקבע, יש לחשב מחדש את המכס על האימובילייזר. (מדינת ישראל - אגף המכס ומע"מ נ' א.ד.י. מערכות סטיריאו ואזקות לרכב בע"מ).

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים
  • אחריות ושירות לאחר מכירה – תקנות הגנת הצרכן

    אחריות ושירות לאחר מכירה – תקנות הגנת הצרכן

    מה כוללת תעודת האחריות שאנו מקבלים לאחר רכישת מכשיר חשמלי? מהן חובותיו של היצרן? לפניכם עיקרי תקנות הגנת הצרכן בנושא זה
    3 דק'
  • המדריך המלא:  איך להגיש בקשה להחזר מס בעצמכם?

    המדריך המלא: איך להגיש בקשה להחזר מס בעצמכם?

    אם פוטרתם או יצאתם לחל"ת במהלך שש השנים האחרונות, יכול להיות שמגיע לכם כסף. מה הם הקריטריונים הנוספים המזכים אתכם בהחזרי מס ואיך תוכלו להשיג אותם בעצמכם? בכתבה הבאה
    4 דק'
  • מיסוי מכירת תוכנה - פסיקה

    מיסוי מכירת תוכנה - פסיקה

    פסק דין אשר פורסם לאחרונה (אבי בן דוד נגד פקיד שומה תל אביב) קבע שיעור מס נמוך משיעור המס שדרש פקיד השומה, במכירת מערכת תוכנה למסחר ממוחשב בשוק ההון. בית המשפט דחה את עמדת פקיד השומה לפיה מכירת התוכנה חייבת במס פירותי (שיעור מס של כ-50%), וקבל את עמדת הנישום, כי מדובר ברווח הון (שיעור מס של כ-30%)
    5 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה