zap group mishpati logo

נפגעתם בתאונה? לפני שסופרים את הכסף - רקע על פיצויים

מהם המקרים בהם מגיע פיצוי בעקבות פגיעה ונזק שנגרם ממנה?

מאת: מערכת משפטי
07.01.10
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
נפגעתם בתאונה? לפני שסופרים את הכסף - רקע על פיצויים

נפגעתם בתאונת דרכים? בתאונת עבודה? רופא התרשל בטיפול בכם? מה הדבר הראשון שאתם חושבים עליו? "מגיע לי פיצוי!". מהם המקרים בהם מגיע פיצוי בעקבות פגיעה ונזק שנגרם ממנה? כיצד מוכיחים זאת? מהו סכום הפיצוי שביהמ"ש נוהג לפסוק?

ראשית, כדי להגיש תביעה ולקבל פיצוי, יש להוכיח כי נגרם נזק. כלל ידוע הוא, כי בהעדר נזק אין פיצוי. אם מישהו פגע בכם, ואתם רוצים לתבוע את המגיע לכם בביהמ"ש, לא די בכך. יש להראות כי כתוצאה מאותה פגיעה נגרם לכם נזק.

במישור של נזיקין, הפיצויים יכולים להיות רלוונטיים בכמה תחומים: תאונות דרכים, רשלנות רפואית, תאונות עבודה, רשלנות מקצועית ועוד. סכום הפיצוי משתנה ממקרה למקרה, ותלוי במספר פרמטרים.

המטרה של פיצוי שנפסק במסגרת תביעה בנזיקין היא להחזיר את הנפגע מצב שבו הוא היה אלמלא ארע האירוע שגרם לנזק.

נזק ממוני ונזק לא ממוני

יש להבחין בין פיצוי בגין ראש נזק ממוני לבין פיצוי בגין ראש נזק לא ממוני.
פיצוי בגין ראש נזק ממוני הוא פיצוי בגין נזק מוחשי שנגרם, כמו: הפסד השתכרות, הוצאות רפואיות שנגרמו בשל הפגיעה.
פיצוי בגין נזק לא ממוני הוא פיצוי בגין נזק לא מוחשי, שלפעמים קשה לכימות ונתון להערכת ביהמ"ש, כמו: כאב וסבל, אובדן הנאה וקיצור תוחלת חיים.

הגבלה על הפיצוי

במקרים מסוימים בנזיקין, יש הגבלות בחוק על גובה הפיצוי שניתן לקבל. כך למשל, במקרה של תאונת דרכים, ביהמ"ש לא יכול לפסוק למי שנפגע בתאונה פיצוי בשל הפסד השתכרות בסכום גבוה יותר משילוש השכר הממוצע במשק.

פיצויים בשל רשלנות רפואית

כאשר תובעים פיצויים בגין רשלנות רפואית, וביהמ"ש מקבל את התביעה, יש להניח שהפיצויים שיפסקו יהיו גבוהים. טווח הפיצויים ינוע בין עשרות אלפי שקלים (בשל נזקים קלים) למליוני שקלים (בשל מקרים שבהם נגרם נזק חמור ובלתי הפיך - נכויות קשות ומוות).
כדי לקבל פיצויים בגין מקרה של רשלנות רפואית, צריך להעריך את גובה הנזק שנגרם למי שנפגע. הפיצויים יהיו ביחס פרופורציונאלי לנזק שנגרם, כלומר: אם נגרם נזק קטן הפיצוי יהיה נמוך, ואם נגרם נזק רב הפיצוי יהיה גבוה.

יש לדעת, כי ניתן לתבוע פיצוי כספי גם בשל מקרים פחות "קלאסיים" מהמקרים הנזקיים שמתוארים כדוגמת תאונת דרכים, רשלנות רפואית וכו'. כך למשל, ניתן לתבוע פיצוי כספי בשל עוולת תקיפה, בשל הוצאת לשון הרע, בשל התעללות מינית, וכן ניתן לתבוע במקרים מסוימים פיצויים מהמדינה בשל נזק שנגרם במהלך פעולות של כוחות הביטחון.
כמובן, שבכל המקרים, יש להוכיח כי נגרם נזק, שכן זהו תנאי בסיסי לקבלת פיצוי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים