zap group mishpati logo

טסים בחופשת הפסח לחו"ל? דעו את זכויותיכם

אם הטיסה מתעכבת או מבוטלת, זהו לא סוף פסוק. מגיע לכם פיצוי, ויש מה לעשות. לקרוא ולשמור לעת הצורך

מאת: עו"ד גיא הרשקוביץגיא הרשקוביץ עו"ד מגשר ונוטריון
10.04.16
תאריך עדכון: 04.03.24
5 דק'
טסים בחופשת הפסח לחו"ל? דעו את זכויותיכם

חג האביב, הממשמש ובא, מזמין אותנו ואת הסובבים לצאת להתאוורר ולחגוג עם המשפחה את החופשה המיוחלת. התארגנתם, ארזתם ותכננתם ואף הזמנתם בית מלון בו תשהו בחו"ל, הילדים כבר מצפים בהתרגשות והשמחה גואה.
אולם, כשהגעתם לנתב"ג, הבנתם כי החופשה מתרחקת מכם, הטיסה מתעכבת ותאלצו להמתין. ברוב הפעמים, בלי לדעת למה לצפות, מתי בדיוק תצא הטיסה, מה עושים בינתיים, מי האחראי ומהן זכויותיכם. כדאי שתקראו מאמר זה, אף אם אתם חושבים שלכם זה לא יקרה.

חוק שירותי תעופה, קובע את חובות חברת התעופה כלפיכם הנוסעים, במקרה של ביטול או עיכוב בטיסה, כאשר בראש ובראשונה על חברת התעופה ליידע אתכם בנוגע לזכויות המגיעות שלכם. 

במאמר זה נחדד ונפרט את ההטבות והזכויות להן זכאי הנוסע שטיסתו עוכבה או בוטלה, ומהי המשמעות של אי מתן ההטבות על ידי חברת התעופה.

ההטבות לנוסע 
חוק שירותי תעופה מחייב את חברת התעופה במתן הטבות לנוסעים שטיסתם בוטלה או עוכבה בהתאם לזמן העיכוב. כמו כן, החוק קובע, כי טיסה שעוכבה מעל 8 שעות דינה כטיסה שבוטלה על ידי חברת התעופה. 

ההטבות שהחברה מחויבת להעניק לנוסעים הינן:
1. שירותי סיוע -  מזון ומשקאות, אירוח בבית המלון, שירותי הסעה בין שדה התעופה למלון, שתי שיחות טלפון וכן משלוח הודעה באמצעות פקס או דואר אלקטרוני לפי בחירת הנוסע.

2. השבת תמורה או כרטיס טיסה חלופי, לפי בחירת הנוסע - נוסעים שטיסתם עוכבה או נדחתה למעלה מ-5 שעות זכאים להשבת הסכום ששילמו עבור כרטיס הטיסה או לכרטיס טיסה חלופי, וזאת לפי בחירת הנוסע בלבד!

3. פיצוי כספי ללא הוכחת נזק - עיכוב בטיסה או דחייתה מעל 8 שעות מזכים את הנוסע בפיצוי כספי בסכומים לא מבוטלים ובהתאם למרחק הטיסה מהיעד המבוקש. 

על חברת התעופה ליידע אתכם הנוסעים, מיוזמתה בדבר זכויותיכם המפורטות לעיל, במקרה של עיכוב או ביטול טיסה ולמנות אדם אחראי אשר תפקידו לסייע במימוש הזכויות.

בתי המשפט רואים בחומרה את התנהלות חברות התעופה שאינן מיידעות מיוזמתן את הנוסעים בזכויותיהם, ולא אחת פסקו לטובת הנוסעים פיצויים לדוגמא, שמטרתם להרתיע את חברות התעופה.

פסיקת פיצוי לדוגמא
בפסק דין מיום 8.3.16 פסק בית המשפט בפתח תקווה פיצוי לדוגמא כנגד אל על, לנוכח העובדה כי אל-על לא סיפקה שירותי סיוע, לא יידעה את הלקוח מיוזמתה בדבר זכויותיו, וחמור מכך נקבע, כי מדובר בהפרה חוזרת ונשנית שמבוצעת על ידה. סכום הפיצוי עמד על סך 2,500 ₪ ללא קשר לנזקיו של הנוסע.
(ת"ק 3488-05-15 לנדאו ואח' נ' אל-על נתיבי אויר לישראל בע"מ).

מה באמת קורה בנתב"ג? 
אין ספק שזו שאלה טובה. פעמים רבות, חברת התעופה אינה מספקת את שירותי הסיוע, ואם היא כן מספקת אותם בסופו של דבר, זה נעשה באיחור רב ובאופן שאינו מספיק לכלל הנוסעים ואינו תואם את משך העיכוב.

בקשות להשבת התמורה או כרטיס חלופי, במקרים שהנוסעים זכאים לכך ומודעים לזכותם זו, נענות בתשובות סתמיות ע"י חברות התעופה המעדיפות כמה שפחות את כאב הראש של מציאת כרטיס חלופי. ומעל לכל, נוסעים שכן עמדו על זכויותיהם ודרשו את הפיצוי הכספי, נענו לעיתים רבות בהצעה לפשרה בסכום מגוחך ומינורי שאינו עולה ואינו תואם את הוראות החוק.

מיותר לציין, כי ברוב המקרים חברת התעופה לא מיידעת אתכם הנוסעים בדבר הזכויות ואתם נותרים חסרי אונים מבלי לדעת מה עליכם לעשות, למה אתם זכאים ומה האפשרויות העומדות בפניכם.

כאן המקום להוסיף, כי חברות התעופה ינסו בכל עת להצדיק את עיכוב או ביטול הטיסה בנימוקים אשר בהתקיימותם מסייגים את חובת חברת התעופה לשאת בתשלום הפיצוי הכספי. בכל מקרה הנטל הוא על חברת התעופה להוכיח, כי אכן התקיימה סיבה שכזו.

מה ניתן לעשות אם לא קיבלתם אף הטבה שמגיעה לכם?
החוק קובע, כי אם חברת התעופה לא סיפקה לכם את ההטבות ולא יידעה אתכם בדבר זכויותיכם, ייתכן שתזכו גם בפיצוי כספי נוסף, ללא הוכחת נזק, בסך של 10,280 ₪ לנוסע. 

סוף דבר
אם נקלעתם למצב דומה, זכרו לתעד ככל האפשר את משך העיכוב, זמן הטיסה המקורי, זמן הטיסה הנדחה, מה הוצע לכם, היכן לנתם ומה סופק לכם ע"י חברת התעופה, אם סופק.
יש דרך לסיים את זה, מבלי שתיהרס לכם החופשה המתוכננת ומבלי שתאלצו להוציא עוד כספים רבים מכיסכם, בשל התנהלותה של חברת התעופה. דעו כי יש לכם זכויות ויש דרך לממש אותן.

 

* האמור לעיל כתוב בלשון זכר, אך מתייחס לשני המינים.

** אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי, חוות דעת או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד. האמור לעיל אינו אלא תיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושאים. בכל מקרה ספציפי מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מקיף מעורך דין העוסק בתחום.

כל זכויות היוצרים והקניין הרוחני המופיעים בכתבה זו שמורים למשרד עורכי דין הרשקוביץ ושות' בלבד. 

גיא הרשקוביץ עו"ד מגשר ונוטריון

גיא הרשקוביץ עו"ד מגשר ונוטריון

משרד עו"ד, מגשר ונוטריון גיא הרשקוביץ – מומחים במשפט אזרחי ומסחרי

משפט מסחרי, דיני עבודה, מקרקעין ונדל"ן, משפט מנהלי, הסכם הפצה, דיני מיסים

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
גיא הרשקוביץ עו"ד מגשר ונוטריון

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה