zap group mishpati logo

עו"ד אריק שלו - נעים להכיר

עו"ד אריק שלו, הוא בעל משרד עצמאי המונה 3 סניפים (ר"ג, ירושלים וחיפה), שמתמחה בעיקר בתחום דיני עבודה, ביטוח לאומי ונזיקין - ראיון אישי

מאת: יערית טרבלסי ומערכת משפטי
07.06.16
תאריך עדכון: 12.12.23
7 דק'
עו"ד אריק שלו - נעים להכיר

צילום: נתי חדאד

 מדוע בחרת ללמוד משפטים? האם היתה התלבטות או שהבחירה היתה ברורה מראש?

כשהגעתי לגיל שבו עלי להחליט איזה מקצוע ללמוד, תחום עריכת הדין נראה היה לי תחום פרקטי עם רציונאל ברור מאחוריו, שניתן להגיע איתו לתוצאות כלכליות, לעזור לאנשים ולנסות לעשות שינוי. יש לי אח עורך דין, שלמד משפטים בצעירותי. הוא אהב את הלימודים ואת המקצוע וההתלהבות שלו סחפה אותי גם היא. 
את ההתמחות בדיני עבודה לא בחרתי מראש, והגעתי אליה עם הזמן. בתחילה התמחיתי בתחום פירוקי חברות,  במשרד עורכי הדין ליפא מאיר שם גם עבדתי על מספר תיקים בתחום דיני העבודה, ולאחר מכן עבדתי כשכיר אצל עו"ד רובננקו.  בדיני העבודה פגשתי במקרה כשנתבקשתי לייצג מכרה בתחום דיני העבודה ואכן מצאתי עניין רב וסיפוק, הן מעצם הקשר הישיר עם הלקוחה והן מהתחום הדינמי והמתפתח של דיני העבודה. הצלחה בייצוג אותה לקוחה הביאה לקוח נוסף ולאחר מכן לעוד אחד ובאופן טבעי התפתחה לה הפרקטיקה.

 

אילו לא היית היום עו"ד, במה היית עוסק?

קשה לי לומר בוודאות, אבל אני מניח שבתחום העסקי. בנוסף לתואר במשפטים, יש לי תואר גם במנהל עסקים, בהתמחות מימון, כך שייתכן שהייתי פונה לכיוון הזה. 
היה שלב שבו שקלתי לעבוד ככלכלן בבנק ישראל, ואף הגעתי לשלבים האחרונים לקבלת התפקיד, אך ברגע האחרון הבנתי שתחום המשפט מושך אותי יותר, וויתרתי על התפקיד הנחשק.

 

ספר על תיק מעניין שטפלת בו בשנה האחרונה

במשך תקופה ארוכה ליוויתי את עובדי רשות השידור, וייצגתי עובדים רבים שעבדו שם. המחלוקות העיקריות נגעו בעובדים שעבדו תקופות ארוכות, במשך שעות רבות, וקיבלו תמורת עבודתם "שכר אמנים" (שובר תשלום). בחלק גדול מהמקרים, הדיון סב סביב השאלה המשפטית האם הם נחשבים עובדים של רשות השידור או פרילאנסרים. 
אחד התיקים הזכורים לי, היה תיק של אחת העובדות, שבעניינה נוהל משא ומתן ולא הצלחנו להגיע להסכמה. במקרה של אותה עובדת, אשר שנים הופלתה לרעה ביחס לקולגות שלה,  רשות השידור התנגדה לכל הצעת פשרה. בתקופה הזו למדתי במקביל לעבודתי את לימודי התואר השני באוניברסיטת תל אביב, ועל מנת לנסות ולפתור את העניין בצורה המהירה והטובה ביותר, פניתי אל המרצה שלי, כבוד השופט בדימוס, מר מנחם גולדברג ז"ל, שכיהן אז כנשיא בית הדין הארצי וביקשתי ממנו שישפוט את התיק במסגרת בוררות. לאחר מחשבה, הוא הודיע לי כי בשל מצבו הבריאותי לא יוכל לטפל בנושא, אך הפנה אותי לסגן הנשיא, כבוד השופט יצחק אליאסוף, שלבסוף אכן תפקד כבורר בין העובדת לבין רשות השידור. 
הגענו לבוררות ממקום של חוסר הסכמה מוחלט עם הרשות וניהלנו את הבוררות במלואה. העד מטעמנו היה מנהל כוח האדם שהעיד על היקף עבודתה של התובעת ואילו העד מטעם הרשות, סתר את הטענות וטען בתוקף שלא מגיע לה כלום. מה שרשות השידור לא ידעה, זה שהעד מטעמה מסר תיקונים לתצהיר מוקדם, אותם הצגתי לבורר אשר לא היה מחויב לחוקי הפרוצדורה. 
בפסק הדין שניתן נאלצה הרשות לשלם סכום גבוה פי 5 מהסכום שנדרש בפשרה מלכתחילה.  פסק דין זה, העביר מסר ברור מאוד. זה היה עבורי ניצחון קטן, שעשה שינוי גדול.

 

גם כעורך דין, אני משתדל להיות אנושי ולהתנהג כבן אדם, גם כלפי הנתבעים וגם כלפי הלקוחות, על אף שזה לא תמיד פשוט. אני משתדל לעשות את העבודה בצורה הטובה ביותר לטובת הלקוחות, וחשוב לי שדברים יעשו באופן כזה שבסוף היום נוכל להישיר מבט ללקוחות 

 

מה הכי חשוב שידעו עליך כעו"ד וכאדם?

גם כעורך דין, אני משתדל להיות אנושי ולהתנהג כבן אדם, גם כלפי הנתבעים וגם כלפי הלקוחות, על אף שזה לא תמיד פשוט. 
אני משתדל לעשות את העבודה בצורה הטובה ביותר לטובת הלקוחות, וחשוב לי שדברים יעשו באופן כזה שבסוף היום נוכל להישיר מבט ללקוחות.

 

האם אתה עוסק בתחביבים מיוחדים בשעות הפנאי?

בשלב הזה של הקריירה, יש לי פחות שעות פנאי, אבל בשעות המעטות שיש לי, אני אוהב לגנן את המרפסת שלי, להיות עם הילדים ולשחק איתם.

 

ספר לנו משהו אישי שאף אחד לא יודע עליך...

אני יוצא יחידה קרבית ועד היום, כבר למעלה מ-20 שנה, אנחנו, חברי הצוות בצבא, שומרים על קשר ונפגשים בכל יום עצמאות. לאחרונה התחלתי לקרוא ספר, שהוציא בן של אחד מיוצאי היחידה וגיליתי שאחת הדמויות שמוזכרת שם בהרבה מאוד מהקטעים, היא מי שהיה מפקד הצוות שלי בצבא. טרם סיימתי לקרוא את הספר ומאוד מעניין אותי לקרוא על דברים שעברתי ביחידה במסגרת הספר. 

 

מה אתה הכי אוהב במקצוע ומה פחות?

אני הכי אוהב את הקשר עם הלקוחות, העשייה לטובת הלקוח ועשיית המהלכים שאמורים לייצר צדק ללקוח.
אני פחות אוהב את הרגעים שבהם אני מרגיש שהתוצאה עגומה ושנגרם עוול ללקוח, בייחוד כאשר אני זה שצריך לבשר לו על כך.

 

בראייה לאחור, האם היית משנה משהו בהתנהלות המקצועית שלך עד היום?

כן, ודאי. אני שואף תמיד ליותר, גם לי וגם לכל צוות המשרד, והייתי מקפיד על יותר הכשרות ויותר דגש, בכל אחד מהתיקים. אבל אנחנו לומדים תוך כדי תנועה ודואגים ללמוד מכל דבר ולהשתפר כל הזמן.

 

מהן השאיפות המקצועיות/אישיות שלך כיום?

המטרה שלי היא להרחיב ולהעמיק את בסיס הידע של המשרד ברמה המקצועית, הן ע"י הוספת עובדים לצוות והן באמצעות הכשרות שונות.

 

באילו תיקים לא תטפל?

תחום דיני המשפחה הוא תחום שמרתיע אותי. עד היום לא עסקתי בו ואני לא חושב שאעסוק בעתיד. 

 

אילו היינו נותנים לקולגות שלך לתאר אותך בכמה מילים, מה הם היו אומרים?

פעמים רבות, הקולגות מפנים אלי תיקים של בני משפחה או שבעצמם פונים כלקוחות,  הדבר גורם לי להאמין שהם היו אומרים שאני מקצועי ובעל ניסיון רב בתחום. 

 

האם כדאי ללמוד היום עריכת דין? ובאיזה תחום לדעתך מומלץ להתמחות ולעסוק?

המקצוע הוא מקצוע מעניין עם יתרונות רבים, אולם בשל התחרות התחום היום קצת יותר קשה ויש יותר מהמורות בדרך. ההמלצה שלי היא שכל אחד יבדוק עם עצמו, אם הוא באמת מתחבר לתחום ומסוגל לעבור את הדרך בהצלחה. אני ממליץ לעסוק בתחום מעניין שניתן להתחבר אליו. רצוי כמובן לבדוק שמדובר בתחום פרקטי. 

 

5  שופטים/פסקי דין שהשפיעו עליך

אני מאמין שכל דבר וכל אדם שאתה פוגש משפיע עליך וישנם הרבה שופטים שמשאירים בי תחושה אישית ומקצועית טובה. שופטים שבודקים את הדברים, ומנסים לרדת לעומק העניין ולהגיע לאמת, בלי גינוני פרוצדורה מיותרים, אלא מתוך ניסיון אמיתי ליישר את ההדורים בין הצדדים. 

איל שלום אברהמי - שופט בית הדין האזורי בירושלים ונשיא בית הדין. אני חושב שכל מי שביקר באולם שלו  התרשם ממנו ומעריך אותו וזה אומר עליו המון. 

רוית צדיק - שופטת, שמנסה תמיד לרדת לעומקם של דברים ולסייע לצדדים.

אלעד שוויון - רשם צעיר יחסית, עם המון נכונות להביא את התיק לידי פתרון, בלי שהצדדים יאלצו לנהל הליכים ארוכים, שיוצרים פעמים רבות חלק נכבד מהבעיה.

כבוד השופט מנחם גולדברג ז"ל - האורים והתומים של דיני העבודה מבחינת עורכי הדין האזרחיים. לצערי לא יצא לי להופיע בפניו בבית הדין הארצי לעבודה, אך גם כתלמיד שלו ניתן היה להבחין בצניעותו ובנועם הליכותיו. 

* פסק הדין של שופטת בית המשפט האזורי בירושלים, הגב' פרוז'ינין, בעניין מני נפתלי. זהו פסק דין אמיץ אשר הקביעות בו הנוגעות לנושא ההתנכלות מסייעות לנו היום להביא לבית הדין מקרים של עובדים שעברו חוויות לא פשוטות, במיוחד לאור העובדה שהחוק העוסק בהתנכלות טרם חוקק.

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים