משפטי– זאפ

מנהלי הפורום

אתגר ישעיהו עו"ד נוט'

אתגר ישעיהו עו"ד נוט'

מייסד משרד אתגר ושות' - אחד מעוה"ד המובילים בישראל בתחום דיני הבחירות ומימון הבחירות, המעניק ייעוץ משפטי לחברי כנסת, שרי ממשלה, מפלגות וסיעות, נבחרי ציבור ומחזיקי משרות ומועמדים למשרות במגזר הציבורי בנושאי הבחירות ומימונן. עוסק בתחום הייעוץ המשפטי והייעוץ הארגוני לחברות עירוניות, לעסקים ולתאגידים, לעסקאות בתחומי הנדל"ן וההשקעות, ובמקביל, ייעוץ משפטי בתחום דיני הבחירות ומימון המפלגות והבחירות. בעל ניסיון חסר תקדים בנושא דיני הבחירות שבא לידי ביטוי בנטילת חלק פעיל בהפעלת מערכות הבחירות לכנסת ולרשויות המקומיות, לרבות בוועדת הבחירות המרכזית לכנסת וייצוג בהליכים רבים של התדיינויות משפטיות. צבר ידע והבנה רבים בכל הנוגע לאספקטים המשפטיים לגבי התארגנות פוליטית, סיעות ורשימות ובמיוחד מועמדים בכל דרגי הבחירות וייצוג בפועל של גורמים רלבנטיים שונים.

קביעת פגישה
0779971396
חזרה לפורום

מימון בחירות מקומיות

ליא
ליאור

שלום, ברצוני לדעת האם יש הגבלות כלשהן על גיוס תרומות למועמד למועצה או לראשות רשות מקומית, טרם התקופה הקבועה בחוק של שלושה חודשים? כלומר, האם חצי שנה לבחירות או שנה לבחירות ניתן לגייס יותר מ 5000 ש"ח מבית אב? האם יש מגבלה כלשהי בתקופה זו? או שהמגבלות חלות בכל זמן? תודה

RE:
עו"ד ונוטריון אתגר ישעיהו
עו"ד ונוטריון אתגר ישעיהו

המגבלות העיקריות על גיוס תרומות למועמד בבחירות מוכתבות על ידי חוק המפלגות, התשנ"ב-1992, המפרט גם מגבלות ודרישות לגבי בחירות מקדמיות. גם המונח "מועמד" נגזר מאותו דין - כאשר המדובר במועמד לאחד מתוך רשימה ארוכה מאוד של תפקידים, כולל גם ראש ראשות מקומית. בענייננו אין המדובר במפלגה ואין המדובר בבחירות מוקדמות - שאותן ניתן לקיים רק בתוך מפלגה - אשר על כן צריך היה לחול הכלל הדמוקרטי לפיו במשטר חופשי כל מה שאיננו אסור - מותר הוא. מקרה זה יוצא מן הכלל. מגבלות נוספות מוטלות בחוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג-1993, שהגדרותיו הגורפות יוצרות מצב לפיו גם מועמד בודד ועצמאי עלול ליפול לגדר ההגדרה "רשימה", אשר על כן יחולו עליו מגבלות, כפי שהן מוטלות בפועל על ידי האגף לבחירות במשרד מבקר המדינה - שהוא המפקח על כל מערכות הבחירות בישראל. מבקר המדינה מחיל על מועמד בבחירות לרשויות המקומיות את הוראות סעיף 24 לחוק המפלגות, התשנ"ב-1992, ואת הוראות חוק מימון הבחירות הנ"ל, ולפיהן: המועמד יידרש, רטרואקטיבית, להראות כי ניהל את חשבונותיו בצורה מסודרת ובאמצעות חשבון בנק נפרד, כי קיבל תרומות אלה רק מתושב ישראל, יחיד, בגיר, שאינו פסול דין, ולא יותר מ-5,000 ש"ח מבית אב (ולמרות שבחוק כבר נאמר 10,000 ש"ח). אפילו אם אין המדובר במפלגה, ואפילו אם אין המדובר בבחירות מקדמיות בתוך מפלגה ואפילו אם אין המדובר "ברשימה" אלא סתם באדם יחיד - עדיין המנגנון כאמור ידרוש לאחר מעשה עמידה בכל הדרישות הנ"ל. מבחינת הזמן הרטרואקטיבי - לשון הדין באשר למי שהחוקים הנ"ל חלים עליו מדברת על רטרואקטיביות בלתי מוגבלת. למרות זאת מנגנון מבקר המדינה, בדרך כלל, איננו מחיל הוראות אלה רטרואקטיבית אלא החל מלאחר תום הבחירות הקודמות - אך כאמור, מחיל אותן על כל מועמד גם אם הוא יחיד.