לוגו אתר משפטי - הפורטל המשפטי לקהל הרחב
נגישות
שני ועקנין

מה זכויותי כמתלוננת להיות נוכחת במשפט

שלום עו"ד יאיר רגב, אני רוצה שתסביר לי בבקשה מה זכויותי כמתלוננת כנגד בן זוגי? לפני מספר חודשים הגשתי תלונה נגד בן זוגי על אלימות ואיומים, פתאום נודע לי שיש לו משפט ואני רוצה להיות נוכחת ולקבל פיצוי על הנזקים שגרם לי. החוקר במשטרה לא רצה לתת לי פרטים וטען שהוא שומר על הפרטיות של בן זוגי ולא נותן לי כלום. אני כועסת על הזילזול בי מה עושים?

עו"ד פלילי יאיר רגב

שני שלום רב, ראשית צר לי על ההתנהגות והיחס שקיבלת במשטרה. הזכות לקבלת מידע הינה זכות של נפגע עבירה מהגשת התלונה ועד לסיום ההליך הפלילי ותפקידו של השוטר היה לספק לך מידע חיוני זה על פי החוק ונהלי המשטרה. כמתלוננת את נחשבת על פי החוק לנפגעת עבירה. לידיעתך, כל אדם זכאי להיות נוכח בדיוני בית המשפט שאינם מתקיימים בדלתיים סגורות. לנפגעי עבירה מעמד מיוחד בחוק, המאפשר להם להיות נוכחים גם בדיונים הנערכים בדלתיים סגורות, בעניין העבירה ממנה נפגעו. נפגע העבירה אף זכאי להגיע לדיון בדלתיים סגורות עם מלווה לפי בחירתו. אולם אם נפגע העבירה הינו עד בתיק, ככלל הוא לא יורשה להיות נוכח בדיונים, אלא לאחר עדותו !!!. חשוב לדעת לשופט המנהל את הדיון ישנו שיקול דעת לחרוג מהוראות החוק ולא לאפשר גם לנפגע העבירה או לאדם המלווה אותו להיות נוכח. אך זאת רק במקרים חריגים ומטעמים מיוחדים שיירשמו. חוק זכויות נפגעי עבירה נשא עמו בשורה חדשה באשר למקומו של קורבן העבירה בהליך הפלילי. עד לקבלת החוק נתפס נפגע העבירה כאמצעי הוכחה, עד. אולם מיהו באמת אותו נפגע? הנפגע הוא האדם שנפגע גופו, נפגעה נפשו ואולי אף נפגעו חייו. הוא האדם שהוכה, נאנס או הושפל, והוא האדם, אשר הוביל, למעשה, לפתיחת ההליך המתנהל בין המדינה והנאשם. קשה להבין, לפיכך, כיצד יתכן שעד לאחרונה נתפס הנפגע כעד ככל העדים, ראיה ככל יתר הראיות, כלי שנעשה בו שימוש בעת הצורך ומשהתייתר הצורך הוא מושם בצד ונאמר לו 'ההליך הנובע מהפגיעה בך אינו מעניינך'? ואמנם, עם קבלתו של החוק זרקורי ההליך הפלילי שהופנו אל הנאשם לבדו, מופנים כיום גם אל נפגע העבירה. על זרקורים אלו להיות פעילים לא רק בעת החקירה ומסירת העדות אלא לאורך ההליך הפלילי כולו ובנסיבות מסוימות אף לאחר סיומו. ברמה ההצהרתית, מיועד החוק למסד לראשונה את מחויבותה של המדינה להגן לא רק על זכויות החשוד, הנאשם והנידון אלא גם על זכויות הקורבן. אוכלוסיית נפגעי העבירות מחולקת לשלוש קטגוריות- "נפגע עבירה", "נפגע עבירת מין או אלימות", "נפגע עבירת מין או אלימות חמורה". בכל קטגוריה נכללות עבירות פחות חמורות מקודמתה, ונפגע עבירה שכלול בה זכאי לזכויות המוקנות לה, אך בנוסף גם לזכויות המוקנות לנפגעי עבירה בקטגוריות הפחות חמורות. אני ממליץ לך בחום להיוועץ בעורך דין פלילי העוסק בתחום ייצוג נפגעי עבירה על מנת להבטיח שזכויותיך ישמרו לכל אורך ההליך הפלילי ותקבלי את הפיצוי המגיע לך בהליך הפלילי או האזרחי. לגבי דרישת הפיצוי: לנפגע עבירה ישנה הזכות להביע את עמדתו/ה לעניין הסדר טיעון עם הנאשם בביצוע העבירה. נפגע עבירה רשאי למסור הצהרה בכתב על כלל הנזקים שנגרמו לו בשל העבירה (לרבות נזקי גוף, רכוש ונזק נפשי). הצהרה תוגש לשוטר או לתובע ותובא בפני בית המשפט בשלב הטיעונים לעונש. הצהרה זו הינה בעלת חשיבות גבוהה...ההמשך בתגובה הבאה...

עו"ד פלילי יאיר רגב

המשך... לגבי דרישת הפיצוי: לנפגע עבירה ישנה הזכות להביע את עמדתו/ה לעניין הסדר טיעון עם הנאשם בביצוע העבירה. נפגע עבירה רשאי למסור הצהרה בכתב על כלל הנזקים שנגרמו לו בשל העבירה (לרבות נזקי גוף, רכוש ונזק נפשי). הצהרה תוגש לשוטר או לתובע ותובא בפני בית המשפט בשלב הטיעונים לעונש. הצהרה זו הינה בעלת חשיבות גבוהה מכיוון שבית המשפט יתחשב בהצהרה זו כחלק משיקוליו בבואו לגזור את דינו של הנאשם ולפסוק בעניין גובה הפיצויים שלהם זכאי נפגע העבירה כתוצאה מביצוע העבירה כנגדו. במסגרת גזר הדין, רשאי בית המשפט לקבוע כי הנאשם יפצה את נפגע העבירה בגין הנזק או הסבל שנגרם לו כתוצאה מהעבירה בה הורשע. הסכום המקסימלי עומד על 258,000 ש"ח בגין כל עבירה בה הורשע הנאשם. עליך לערוך בכתב את הדברים אותם תרצי להביא לידיעת בית המשפט, ולהגיש לתובע בתיק המתנהל בעניינך. התובע מחוייב להגיש לבית המשפט את ההצהרה כחלק מהראיות בשלב הטיעונים לעונש. בניגוד לתסקיר נפגע, ייתכן שתקראי להעיד על ההצהרה שנתת ותחקרי עליה בחקירה נגדית. תסקיר נפגע: בית המשפט יכול להורות על עריכת תסקיר על מצבם של נפגעי עבירות מין או אלימות. התסקיר ייערך רק בהסכמתו של הנפגע. במסגרת התסקיר תיערך סקירה על מצבו של נפגע העבירה. התסקיר יבחן, בין היתר, את הנזק שנגרם בין אם נפשי, פיזי, משפחתי וכו'. התסקיר נערך על ידי עובד סוציאלי שמונה במיוחד על ידי שר הרווחה והשירותים החברתיים, אשר מתמחה באבחון והערכת טראומה ופוסט טראומה והוסמך לערוך תסקירי נפגע. נפגע העבירה יכול בעזרת הפרקליט או התובע המשטרתי המנהלים את התיק בבית המשפט, לבקש מבית המשפט להורות על עריכת התסקיר. הפנייה מבית המשפט מועברת לעורך התסקיר, אשר יוצר קשר עם נפגע העבירה. עורך התסקיר אוסף מידע אודות הנזק שנגרם כתוצאה מהעבירה ומעביר אותו בכתב לבית המשפט.

forum moderator שלום, מה השאלה המשפטית שלך?
close the form שליחה
חזרה לפורום אלימות במשפחה