לוגו אתר משפטי - הפורטל המשפטי לקהל הרחב
נגישות
ראדה רחמים

ביטוח כספי רוכש דירה על הנייר מקבלן / חברת בניה

שלום. ברצוני להקבל הבהרה לגבי הסוגייה הבאה: רוכש דירה על הנייר אמור לקבל מהקבלן בטוחות מסויימות שפורטו בתקנות חוק המכר, בין היתר נכתב כי הקבלן יוכל לקבל מהרוכש מכספים ללא מתן בטוחה אלא אם קצב התשלומים יהי רק בהתאם לחו המכר , כלומר ארבעים אחוז בגמר הרצפה של הקומה הראשונה וכו׳. מכאן אם אני מבין נכון הרוכש יכול לשלם לקבלן עד שלב הטייח תשעים אחוז ממחיר הדירה , מה קורה אם הקבלן נכנס בשלב זה לכינוס נכסים וכידוע הרוכש הוא ללא כל עדיפות בסדר הקדימויות של הנושים, יש מצב שהוא יפסיד את הדיר לנושים. האם אני טועה?? לתשובתכם אודה. רחמים.

item.Author מנהל הפורום עו"ד יואב סלומון

רחמים, שלום רב, לא דייקת בתיאור התקנות: האפשרות לגבות כספים בהתאם להתקדמות הבנייה אינה "ללא בטוחות" אלא מחייבת רישום הערת אזהרה או שעבוד או בעלות לטובת הקונה, באופן שזכות הקונה בדירה תהיה עדיפה על זכויות נושים אחרים.

ראדה רחמים

תודה לכבודו על התשובה. אולם למיטב הבנתי, וכן חשיפתי למקרים בהם לרוכש הייתה הערת אזהרה ,אולם ברגע האמת התברר כי כוחה של ההערה הנ״ל חלש,יש מצב שנושים מסויימים יכולים להסיר את ההערה וכן בעסקאות קומבינציה בעל הקרקע יודע לדאוג שערכה של ההערה יהיה שואף לכלום. מאחר והוא לא נותן הכסכמה כי בעל ההערה יהיה בעדיפות עליו. לצערי נראה כי תשלומים בהתאם להתקדמות הבינ היא אופצייה הגרועה ביותר לרוכש. אודה לך אם תתקן אותי. רחמים.

item.Author מנהל הפורום עו"ד יואב סלומון

רחמים, שלום רב, כמובן שאם הערת האזהרה נחותה היא אינה מהווה בטוחה טובה. החוק קובע אפשרות של הערת אזהרה כבטוחה בתנאי שלא נרשמו שעבוד, עיקול או זכות צד שלישי שיש להם עדיפות על ההערה. גם לערבות בנקאית לפי חוק המכר יש חסרונות, בגלל ניסוח התנאים למימושה וכן משום שהרבה פעמים החזרת הכסף ששולם אינה מפצה את הקונה כי מחירי הדירות עלו באופן ריאלי בין החתימה על חוזה הרכישה ובין המועד בו מומשה הערבות הבנקאית. השאלה איזה סוג בטוחה עדיף תלויה, לדעתי, בפרטי העסקה והנכס הספציפיים ולא הייתי קובע שתמיד עדיפה בטוחה מסוימת.

ראדה רחמים

תודה על התשובה הממצה.

forum moderator שלום, מה השאלה המשפטית שלך?
close the form שליחה
חזרה לפורום ליקויי בניה