zap group mishpati logo

הליך של התרת נישואין - על מי חל וכיצד מתבצע?

לאחר הגשת בקשה להתרת נישואין לבית המשפט לענייני משפחה, בית המשפט יבדוק את הסמכות העניינית והבינלאומית ואת נושא ההשתייכות הדתית של בני הזוג

07.08.11
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
הליך של התרת נישואין - על מי חל וכיצד מתבצע?

יעקב ישב על הכורסא, נאנח בקול, תוהה בינו לבין עצמו כיצד נקלע למצב הבלתי אפשרי, בו הוא לכוד בתוך נישואים לא ממומשים, ללא יכולת להתגרש.
לו ידע אז, את מה שהוא ידע לאחר מעשה, נראה  שלא היה מתפתה להבטחות שווא, וחוסך מעצמו את הצער, הטרחה והממון הרב הכרוכים בהתרת הנישואין לפניה הוא ניצב.

רוצים לשאול שאלה ולקבל תשובה של מומחה? היכנסו לפורום משפחה

הכל התחיל בגלל בדידות, צורך בחיי משפחה ומסגרת והרצון הטבעי לזוגיות שמזמן כבר איננה. יעקב אינו צעיר וחיי החברה שלו אינם כוללים היכרויות באינטרנט ומועדונים. בגיל 55 הוא אלמן,  וכל ניסיונותיו להכיר בת זוג חדשה עלו בתוהו, שכן הנשים תמיד עזבו והוא נשאר לבד.

בשבת הזו תחושת הבדידות העיקה עליו מתמיד, שכן הייתה זו שבת-חג וביום זה, כאשר כל חבריו מכונסים עם משפחותיהם, הוא מסב לשולחן לבד, עם צלחת אחת וכוס אחת. בזמן שחשב על בדידותו, צדה את עינו מודעה בעיתון בזו הלשון:" אל תשאר לבד בשבת!!! אל תישאר מתחת לשמיכה! חבל לבלות את חייכם לבד כשאפשר ביחד - משרד היכרויות לנשים וגברים רציניים למטרות נישואים". נראה כי הנה נמצא הפתרון לבדידותו הרבה.

יעקב גמר אומר ליצור קשר עם חברת ההיכרויות ומיד קבע פגישה עם נציג מטעם חברת הכרויות. הנציג הפיג את חששותיו של יעקב והבטיח, כי מדובר בנשים איכותיות וטובות מאוקראינה. הוא אף סיפר, כי גם הוא הכיר באמצעות החברה אישה ונישא לה ואין מאושר ממנו. עוד הוסיף, כי מדובר בנשים, המחפשות קשר למטרת נישואין בלבד, בדיוק כפי שיעקב מחפש ועל כן, שיסיר דאגה מליבו. יעקב נמלא תקווה כי אכן יש סיכוי למצוא זוגיות טובה, וביקש להתחיל בהליך.

נציג החברה הודיע ליעקב כי עלות ההליך היא 22,500 ₪, לכיסוי הוצאות טיסה ושהיה באוקראינה.


טקס נישואין באוקראינה

מרגע התשלום, הדברים התגלגלו מהר. יעקב מצא עצמו באוקראינה בלווית נציג החברה, ממיין נשים אשר לדברי הנציג היו מעוניינות בשידוך להקמת משפחה.
כאשר מצא לבסוף יעקב מועמדת לטעמו, הביע את חששו שעל אף רצונו העז לא יוכל לתקשר עימה בשל אי ידיעת השפה, שכן הוא דובר רק עברית והיא רוסית. אך גם חשש זה התפוגג לנוכח הבטחת האישה כי עם הגיעה לארץ תלמד את השפה. יעקב הוסיף ודרש גם לנכונותה של הגברת להתגייר ולהתחתן בישראל, ונאמר לו באמצעות המתורגמן כי היא חפצה בכך.

במהלך שהותם באוקראינה, לא חדלה האישה להתפעל מיעקב, לכרכר סביבו ולהחניף לו בדרכן של נשים. יעקב הסכים, ובהתאם התקיים טקס נישאין בעיירה בה התגוררה האישה.
בני הזוג הגיעו לישראל, ויעקב שמח מכך, שסוף סוף יש לו אישה כמו שיש לכל חבריו ואף תהיה לו משפחה.

שמחה זו לא ארכה זמן רב, שכן עם הגיעם לארץ, האישה כלל לא תפקדה כאישה או כרעייה. היא הייתה מנוכרת וזרה, לא ניסתה ולא הביעה נכונות ללמוד את השפה, או לנקוף אצבע בבית או להשקיע ביחסים למען בנייה של עתיד משותף.

חשוב: נקיטת מהלכים לפני הנישואין

יעקב הבין כי נפל בפח, אך משהביע רצונו להשתחרר מן הקשר, הובהר לו כי עליו לשלם לאישה הזרה הזו, 30,000$...ורק אז היא תסכים להתגרש! זה היה התנאי שלה לצאת מחייו. הימים נקפו ויעקב הבין כי מצא עצמו תקוע במערכת נישואין, זן ומפרנס אישה זרה, מנוכרת, מבלי יכולת לצאת מן הקשר.

יעקב פנה לעו"ד וביקש ייעוץ. במשרד עו"ד נודע לו כי טרם הנישואין היה עליו לבצע מספר מהלכים חשובים להגנתו טרם הנישואין כמו הסכם ממון וצוואה.

בקשה להתרת נישואין

עוד נודע לו, כי על מנת להביא את הקץ לנישואין, עליו להגיש בקשה להתרת נישואין (annulment of marriage).
חוק התרת נישואין מסדיר את ענייני הנישואין שאינם בשיפוטו הייחודי או המקביל של בית הדין הרבני. על בני הזוג להגיש בקשה להתרת נישואין לביהמ"ש לענייני משפחה בצירוף מסמכי הנישואין ותעודות המעידות השתייכות הדתית של כל אחד מהצדדים, בליווי תרגומים מאושרים ותצהיר בהתאם לתקנות החוק.

ביהמ"ש יבדוק את הסמכות העניינית והבינלאומית ולאחר מכן את נושא ההשתייכות הדתית. אם הם או אחד מהם שייכים לבני דת מוכרת, אזי ביהמ"ש יפנה לקבל את עמדת הסמכות הדתית לעניין התרת הנישואין, לבירור הצורך בגירושין ע"פ הדין האישי. אם ביה"ד השיב, כי אין צורך בגירושין לפי הדין הדתי, ביהמ"ש ידון בבקשה להתרת נישואין.

 הסכמה בין בני הזוג להתרה תהווה תמיד עילה לגירושין ועל ביהמ"ש לאשר הבקשה. אם הצדדים לא מסכימים להתגרש ביהמ"ש יכריע.

יעקב הגיש בקשה באמצעות עו"ד להתרת נישואין. האישה לא הסכימה, וביהמ"ש קבע כי על אף אי הסכמתה, מאחר שהינה חסרת דת וביה"ד הרבני קבע כי על פי הדין האישי לא נדרש גירושין, יש מקום להתיר את נישואי הצדדים.


*עו"ד איילת מצויינים, עוסקת בתחום מעמד אישי, צוואות ירושות והוצאה לפועל

** רשימה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כיעוץ משפטי ו/או כתחליף ליעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. אין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים