zap group mishpati logo

בג"ץ ומשפט מנהלי - שאלות ותשובות מהפורום

האם ניתן להגיש בג"ץ נגד גוף כזה או אחר? האם עתירה בנושא אפליה צריכה להיות מוגשת לבית המשפט הגבוה לצדק? עו"ד שחר המאירי, מנהל פורום בג"ץ בפורטל משפטי השיב לשאלות הגולשים

מאת: מערכת משפטי
15.08.11
תאריך עדכון: 31.05.18
3 דק'
בג"ץ ומשפט מנהלי - שאלות ותשובות מהפורום

אפליה בהרשמה לתיכון
שאלה: בני לא התקבל לביה"ס לכיתה י' בשל ציונים נמוכים. האם ניתן לעתור נגד החלטה כזו?

תשובה: בשנת 2007 תוקן חוק חינוך חובה, תש"ט – 1949, באופן בו נקבע כי חוק חינוך חובה הינו עד כיתה י"ב. מכאן עולה, כי אם בית הספר מחליט שלא לקבל תלמיד עליו להציע לאותו תלמיד פיתרון חליפי (במידה והמדובר בבית ספר ממלכתי).
בשאלתך חסרים פרטים מהותיים רבים דבר אשר אינו מאפשר מתן תשובה מלאה ומקיפה לשאלתך.

גם אתם רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום בג"ץ

יבוא בשר לא כשר
שאלה: ישנו חוק האוסר על ייבוא בשר לא כשר לארץ.
ערכתי חיפוש באינטרנט ומצאתי שלפני כמה שנים הוגש בג"ץ בעניין ע"י חברת מיטראל ושבסופו פסק אהרון ברק כי הפגיעה הבחוק חופש העיסוק נמוכה מהפגיעה ברגשות הציבור.
ברצוני לדעת אם אפשר לתקוף את חוק ייבוא הבשר מהכיוון של פגיעה ברגשות בציבור הנוצרים, שכן זכותם של הנוצרים לאכול את האוכל שהם אוהבים. אם כן, האם חייב להגיש את הבג"ץ אדם נוצרי?

תשובה: פסיקת בג"ץ בפרשת מיטראל לא עסקה ברגשות ציבור זה או אחר במדינת ישראל (נוצרים, מוסלמים, יהודים וכו') אלא בחנה את חוקיות הגבלת יבוא הבשר הלא כשר בחוק על רקע פסקת ההגבלה, ונמצא כי לא נפל פגם בהגבלה זו, ובפרט כאשר ניתן לרכוש בארץ בשר לא כשר. לגבי האפשרות כי ציבור מסוים בישראל "יוחרג" מן החוק בהיבט של יבוא בשר לא כשר - אני סבור שזוהי שאלה מעניינת שיתכן וניתן להביאה בפני המחוקק על מנת שיבחון אפשרות זו.

שירות צבאי- אנשי תורתם אמונתם וחרדים
שאלה: מתי ניתן יהיה לחייב בני תורתם אמונתם בשירות צבאי או שירות לאומי לחילופין?

תשובה: נושא גיוסם של תלמידי ישיבות שתורתם אומנותם הוסדר בחוק דחיית שירות לתלמידי ישיבות שתורתם אומנותם, תשס"ב-2002. בג"ץ דחה בעבר מס' עתירות שהוגשו כנגד החוק אך יחד עם זאת קבע , כי קיים חשש שהחוק מפלה בין מי שמשרת בצבא על-פי הכללים הרגילים לבין תלמידי ישיבות הזכאים לפטור ולדחייה וכי עיקרון השוויון נפגע. בשנת 2007 הוגשו עתירות נוספות לאחר שהכנסת החליטה להאריך את תוקפו של החוק ב - 5 שנים נוספות. למיטב ידיעתי בג"ץ טרם נתן הכרעה סופית בעתירות. בענייננו, יש להמתין להכרעת בג"ץ ולראות לאן הנושא יתפתח.

עתירה לבג"ץ לגבי כניסה לחופי הכינרת
שאלה: מדי שנה משפחתי נוסעת לצפון ונאלצת לשלם סכום לא מבוטל על חניונים וחופי הכנרת. האם יש הליך שהחל מול המועצה המקומית או המדינה שמטרתו לאפשר לתושבי המדינה כניסה חופשית וללא תשלום לכל רצועת חוף אפשרית סובב כנרת?

תשובה: ביום 10.4.08 התקבל בכנסת חוק הסדרת הטיפול בחופי הכינרת, התשס"ח-2008 (ס"ח 2148, 450), שמטרתו להסדיר את הטיפול בחופי הכנרת בראייה כוללת ואחידה, בהתחשב בהיבטים הייחודיים של הכנרת, ולהגביר את האכיפה של חיקוקים שנועדו למנוע ולצמצם את הפגיעה בכנרת. במסגרת החוק הוקם איגוד ערים שנקרא "איגוד ערים כנרת" שמטרתו, בין היתר, לבחון את שאלת נגישות הציבור לחופי הים, לדאוג ליצירת דרך גישה לציבור, בכפוף לכל דין, לחופים ולשטחים ציבוריים הגובלים בהם, ופעולות להסרת מכשול מלאכותי, גדר או מעצור אחר, החוסמים שלא כדין את המעבר החופשי לחופים. במידה שהנך סבור ונגבה ממך תשלום שלא כדין בעת כניסה לחוף באפשרותך לפנות בתלונה לאיגוד ערים כנרת שללא ספק יטפלו בפנייתך במלוא הרצינות.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים