zap group mishpati logo

האם היה צורך בתסקיר מעצר בעניינה של מרגלית צנעני?

"מעצר אדם אינו מקדמה על חשבון העונש". עו"ד דנה שביט סבורה, כי תסקיר המעצר היה מיותר לחלוטין

מאת: עו"ד דנה שביטדנה שביט-עו"ד ונוטריון
08.09.11
תאריך עדכון: 04.03.24
2 דק'
האם היה צורך בתסקיר מעצר בעניינה של מרגלית צנעני?

תסקיר מעצר הינו דו"ח שעורך קצין מבחן (עובד סוציאלי בהכשרתו) לבית המשפט, במסגרתו נבחנת מסוכנות הנאשם באם ישוחרר מהמעצר והאם ישנו חשש לשיבוש מהלכי משפט והשפעה על עדים.

ברוב המכריע (ואף למעלה מכך) משך הזמן הנדרש להכנת תסקיר מעצר הינו 14 ימי עבודה לפחות. במקרים רבים שירות המבחן אף מגיש בקשת דחייה נוכח עומס העבודה כך שעצורים נותרים במעצר עד להכנת התסקיר תקופה של חודש ומעלה.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום פלילי

פרשית מרגלית צנעני מעלה תהיות בכל הנוגע להתנהלות בהקשר של תסקיר מעצר.

תמוה הדבר מדוע בית המשפט מצא לנכון לקבוע לשירות המבחן 3 ימי עבודה בלבד.

מדוע  מרגלית צנעני כעצורה, שונה מעצורים אחרים ויש להעדיפה על פניהם? הרי מרגלית אינה העצורה היחידה שעברה הפלילי ללא רבב ותנאי המעצר קשים לה עד מאוד. משמעות החלטת בית המשפט הייתה למעשה העדפת הגב' צנעני על פני עצורים אחרים שחושקים אף הם בשחרור.

בקשת שירות המבחן מבית המשפט לדחות את המועד להגשת תסקיר המעצר אינה תמוהה כלל.

האם היה צורך בתסקיר מעצר בעניינה של מרגלית צנעני?

לדעת כותבת שורות אלו, במקרה זה תסקיר המעצר היה מיותר לחלוטין. מדובר באישה מוכרת, ללא עבר פלילי ומדובר במעידה ראשונית לכאורה. מסוכנות לציבור בוודאי שלא נשקפת ממנה. ביחס להשפעה על עדים, הרי שיש דרכים לנטרל זאת, כגון: מעצר בית מלא, איסור יצירת קשר עם המעורבים, ניתוק קו הטלפון וכו'.

לכן, בית המשפט קבע שהדיון בעניינה יתקיים ביום ללא תסקיר מעצר. ואף המדינה נתנה הסכמתה לשחרורה של מרגלית צנעני גם ללא תסקיר, ובצדק רב.

לאור הסכמת התביעה לשחרורה , לא ברור מדוע לא הסכימה התביעה לשחרורה כבר ביום הוגש כתב האישום, מדוע היה צורך ב-3 ימים נוספים כשהתביעה ידעה על נכונותה לשחררה.
מעצר ראשון של אדם הינו אירוע טראומתי ביותר, וטוב היה אילו התביעה הייתה מסתפקת בימי המעצר עד להגשת כתב האישום.

מעצר אדם אינו מקדמה על חשבון העונש. אם בבוא היום בית משפט יחליט שאכן בוצעה עבירה  ע"י מרגלית צנעני, היא תשלם את חובה לחברה, אך עד אז עליה להיות משוחררת.

עוד בנושא:

תסקיר מעצר מהו?  במה הוא משפיע?

דנה שביט-עו"ד ונוטריון

דנה שביט-עו"ד ונוטריון

המשרד מתמחה בתחום הפלילי ובתחום התעבורה. עורכת הדין דנה שביט היא קצינת משטרה לשעבר, ויש לה נסיון רב שנים בתחום המשפט והתעבורה. עורכת הדין דנה שביט, בעלת הישגים רבים בייצוג לקוחות הן בתחום הפלילי ותעבורה, אשר קיבלו ביטוי בכלי התקשורת השונים ברחבי הארץ.

פלילי, תעבורה

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
דנה שביט-עו"ד ונוטריון

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה