zap group mishpati logo

תסקיר מעצר - מהו?

מהו בעצם תסקיר מעצר? מתי ביהמ"ש יורה על עריכתו, ואיזו השפעה יש לו?

מאת: מערכת משפטי
19.04.10
תאריך עדכון: 22.10.15
2 דק'
תסקיר מעצר - מהו?

כאשר נעצר חשוד, ביהמ"ש יכול להורות על עריכת תסקיר מעצר.

תסקיר מעצר נערך ע"י שירות המבחן- גוף אשר בודק בצורה יסודית את אופי החשוד, נסיבותיו האישיות והאם יש מקום לשחררו בחלופת מעצר.

לתסקיר יש חשיבות רבה, שכן ע"פ דו"ח זה, ביהמ"ש יוכל לדעת האם החשוד שבפניו הוא מסוכן, האם הוא מבין את מה שעשה והאם יש מקום להמשיך לעצור אותו או לשחררו. התסקיר יכלול את התרשמות שירות המבחן מבית מגוריו של החשוד, סביבתו, נסיבותיו האישיות ואת הסיכוי שייגרם נזק אם ישוחרר ממעצרו. כמו-כן שירות המבחן יבדוק האם ישנה חלופת מעצר ראויה.

תסקיר מעצר חיובי יכול להועיל מאוד לחשוד, ולתמוך במסקנת ביהמ"ש, כי יש מקום לשחררו בחלופת מעצר. לעומת זאת, לתסקיר מבחן שלילי יש השלכה לא טובה לגבי החשוד, שכן הוא יכול להוביל את ביהמ"ש למסקנה, כי מדובר באדם מסוכן, אשר מועד לפורענות ואין מקום לשחררו בחלופת מעצר כלשהי, אלא להשאירו עצור עד תום ההליכים.

גם בשלב מעצר עד תום ההליכים, לאחר שהוגש כתב אישום, ביהמ"ש יכול להורות לשירות המבחן לתת תסקיר לגבי הנאשם. התסקיר לא מחליף את שיקול דעתו של ביהמ"ש, והוא לא מחייב אף אחד מהצדדים, אך הוא מהווה אינדיקציה טובה לביהמ"ש ביחס לאופיו והתנהגותו של הנאשם.

האם יש סיכוי לשיקום?

המטרה העיקרית של תסקיר מעצר היא לבחון את הסיכוי של הנאשם לשיקום. ביהמ"ש יעדיף להורות על שחרור בחלופת מעצר (מעצר בית מלא או חלקי, מרכז גמילה אם מדובר במשתמש בסמים וכד'), כל עוד היא ראויה ומתאימה, על פני החזקת הנאשם במעצר מאחורי סורג ובריח. ביהמ"ש צריך לאזן מול האינטרס של הנאשם למול האינטרס הציבורי, והשימוש בכלי של תסקיר מעצר מסייע מאוד בכך.

טיפ: בשל החשיבות הרבה שיש לתסקיר מעצר, יש חשיבות להתייעצות של החשוד/הנאשם עם עורך-דין. התייעצות עם עורך-דין תביא לכך, שהחשוד/הנאשם ידגיש בפני שירות המבחן את הדברים החיוביים בחייו ואת נכונותו ורצונו להשתקם, ולהוביל אולי, בסופו של דבר, לשחרורו.

עוד בנושא:

מעצר עד תום ההליכים - מדריך

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים