zap group mishpati logo

בית המשפט קבע: הינשוף מכשיר אמין

בית המשפט לתעבורה קבע בהרכב של שלושה שופטים, כי מכשיר הינשוף הינו אמין, והרשיע את הנאשמת בעבירה של נהיגה בשכרות

מאת: מערכת משפטי
08.09.11
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
בית המשפט קבע: הינשוף מכשיר אמין

בית משפט השלום לתעבורה דן בהרכב מורחב של 3 שופטים בתיק בעניינה של עינת מלכה עוזרי.

בגלגול הראשון, התיק נדון בפני כב' השופט טננבוים, אשר הרשיע את הנאשמת בעבירה של נהיגה בשכרות. לאחר ערעור לבית המשפט המחוזי והחזרת הנושא מחדש לבית המשפט לתעבורה, הוחלט להקים הרכב של שלושה שופטים. ההרכב זיכה את הנאשמת מעבירת נהיגה בשכרות לאחר שהעמיד את הרף על 400 מק"ג, ותוצאת בדיקת הינשוף שנערכה לנהגת עמדה על 315 מק"ג. על פסק דין זה הוגש ערעור. התיק חזר לדיון נוסף בבית המשפט לתעבורה, ולאחר ניהול הוכחות, הנאשמת הורשעה שוב.

להורדה וקריאה של פסק דין בנושא (קובץ PDF)>>

[בחסות אתר הרשות השופטת]

לידיעה קשורה אודות פסק הדין של בית המשפט המחוזי>>

ההרכב בראשות סגן הנשיא יוסף ריבלין קבע, כי הינשוף הוא מכשיר אמין, ומכאן חשיבות פסיקה זו.
המדינה טענה, כי לאור חזקת התקינות והאמינות של מכשיר הינשוף, ומכיון שבדיקת הינשוף שנערכה לנאשמת הייתה תקינה, יש להרשיעה בעבירה של נהיגה בשכרות. נטען, כי הימנעות הנאשמת מלהעיד משמשת כחיזוק לראיות התביעה.

מנגד, ב"כ הנאשמת טען, כי מכשיר הינשוף לא היה תקין, שכן לא עבר בדיקת כיול תקינה, ובנוסף לא הוכח שנבדק כי האוויר בסביבת הבדיקה היה חופשי מאלכוהול.

בית המשפט קיבל את טענות המדינה, וקבע, כי רק אם הדין ניתן לפירושים אחדים יש לפרש באופן המקל עם הנאשם.


במקרה זה, נקבע כי אין מקום למספר פירושים, שכן הוכח שהבדיקה שנערכה לנאשמת הייתה תקינה- הבדיקה נערכה לאחר 35 דקות מרגע שנעצרה הנאשמת, והיא הייתה נתונה להשגחה. כמו-כן עד שהחלה בבדיקה לא שתתה, הקיאה, אכלה או עישנה. בנוסף הוסברה לנאשמת משמעות הבדיקה.

המדינה הוכיחה כי הנאשמת נהגה בשכרות

לאור האמור נקבע, כי: " הינשוף מכשיר אמין. הנאשמת נבדקה לאחר שהוסברה לה משמעות הבדיקה. המכשיר בו נבדקה הנאשמת היה תקין הן לפי בדיקת הכיול החצי שנתית במעבדה והן לפי בדיקת האימות היומית, ולאור כל אלו אנו קובעים כי המאשימה הוכיחה האשמה המיוחסת לנאשמת".

כתוצאה מכך, בית המשפט הרשיע את הנאשמת בעבירה של נהיגה בשכרות.
בגזר הדין דנו השופטים בטיעוני התביעה וההגנה, ובסופו של דבר הוחלט שלא להטיל על הנאשמת את הפסילה הסטטוטורית, אלא לפסול את רשיונה ל-11 חודשים ו- 29 יום בלבד בניכוי חודש שהיתה פסולה מינהלתית. זאת, משום שהתיק נוהל כתיק עקרוני כדי לנסות ולקבוע האם ממצאיו של הינשוף אמינים.
" בעצם אופי ניהול התיק יש משום נסיבה מיוחדת לקולא", נכתב בגזר הדין.

תקדין - פסק דין

(תת"ע 11893-07 מ.י. לשכת תביעות נ' עוזרי עינת)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים