zap group mishpati logo

דיני ארצות הברית בגירושין, שאלות נפוצות ותשובות מהפורום

זוג ישראלי שחי בארצות הברית ורוצה להתגרש- איזו מערכת דינים תחול עליו? האם פתיחת תיק אימוץ בניו-יורק אפשרית? כיצד מוציאים צו הגנה בארה"ב ? שאלות אלו ועוד נשאלו בפורום דני ארה"ב-מעמד אישי. מנהלת הפורום, עו"ד דפנה זיס, ענתה

מאת: מערכת משפטי
25.09.11
תאריך עדכון: 22.10.15
4 דק'
דיני ארצות הברית בגירושין, שאלות נפוצות ותשובות מהפורום

פרידה בארצות הברית

שאלה: אנו זוג ישראלי שחי בארה"ב בשנים האחרונות עם שני ילדים קטינים. בחצי שנה האחרונה נפרדנו, ואני שוקל לחזור לישראל. האם הולכים לפי הדין הישראלי או האמריקאי מבחינת זכויות המשמורת והזכויות האחרות?

תשובה: בעיקרון, גם אם התחתנתם בישראל אך שניכם מתגוררים בארה"ב מזה מספר שנים (אם כי תלוי כמה שנים) וכך גם הילדים הקטינים, יחולו דיני המדינה בה אתם חיים בארה"ב. יחד עם זאת, לעובדה שאתה שוקל לחזור לישראל יכולות להיות השלכות משמעותיות ביותר הן ביחס למשמורת הילדים והסדרי הראייה, הן ביחס לגובה המזונות והן ביחס לחלוקת הרכוש במקרים מסוימים. כמו כן, לא ציינת האם כשנפרדתם בחצי השנה האחרונה, ערכתם ביניכם הסכם כלשהו ביחס לנושאים הנ"ל. אני מציעה לך לפנות בהקדם לעו"ד הבקיא הן בדיני המשפחה במדינה בה אתם חיים בארה"ב והן בדיני המשפחה בישראל על מנת שתוכל לעמוד על זכויותיך וחובותיך ולשקול היטב את צעדיך הבאים.

גם אתם רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום דיני ארה"ב - מעמד אישי

גירושין מחוץ לישראל

שאלה: אני יהודי והתחתנתי בקפריסין עם בחורה נוצריה. הנישואים מוכרים בארץ. אני חי בארה"ב ואשתי בסלובקיה מזה שנה. אנחנו מעוניינים להתגרש. כיצד ניתן לעשות זאת כששנינו  נמצאיםבמדינות שונות וגרים מחוץ לישראל?

תשובה: בעיקרון אין מניעה לכך שתתגרשו למרות ששניכם שוהים במדינות שונות ובמיוחד כאשר המדובר בגירושין בהסכמה. לא ציינת באיזו מדינה בארה"ב אתה מתגורר כיום, אך בעיקרון, ברוב מדינות ארה"ב ניתן להגיש בקשה לגירושין ובלבד שאחד מבני הזוג מתגורר באותה המדינה בה מוגשת הבקשה, לפחות תקופה מסויימת עובר להגשת הבקשה (בדרך כלל, שנתיים). העובדה שהנישואין נערכו בקפריסין והוכרו בישראל היא פחות משמעותית שכן רוב מדינות ארה"ב יכירו בבקשה לגירושין על פי נישואין שנערכו מחוץ לארה"ב ובלבד שאחד מבני הזוג מתגורר במדינה שבארה"ב בה מוגשת הבקשה לגירושין כאמור לעיל.

הוצאת צו הגנה – בני הזוג חיים בניו-יורק

שאלה: זוג חרדים אשר להם 4 ילדים נישאו בארץ וחיים חמש שנים בניו-יורק. לבעל יש אזרחות ומזה שנים שהוא מכה את האשה ומתעלל בה. היא הודיעה לו על כוונתה לסיים היחסים, והוא  שכר מייד עו"ד. ביהמ"ש הוציא צו הגנה לאחר שקיבל את טענת הבעל, כי האשה מכה את הילדים. בהמשך שהוחלט שהילדים ישהו 3 ימים אצל כל צד. הבעל לא משלם לאשה מזונות והוא לקח לה את הדרכון. לאשה אין כסף והיא פנתה לעו"ד ציבורי ומקבלת עזרה מיהודים אחרים. מה אפשר לעשות? למי האשה יכולה לפנות?

תשובה: האשה חייבת להגיש תביעה למזונות אשה ומזונות ילדים בבית משפט למשפחה - Family Court במחוז בו הם מתגורררים או, תביעה לגירושין ולמזונות אשה וילדים וחלוקת רכוש ב - Supreme Court במחוז בו הם מתגוררים. אם אין לה כסף לעו"ד הרי שטוב שפנתה לעו"ד ציבורי. בכל מחוז בניו יורק יש סניף של לשכת עוה"ד של אותו המחוז ושם יש עו"ד שעובדים בשכר מופחת וכמעט אפסי. בוודאי שיש חוקים בארה"ב ועליה לדאוג, באמצעות עוה"ד, להפעיל אותם ולאכוף אותם לטובתה.

אימוץ פרטי בניו-יורק ב-1970

שאלה: בן זוגי אומץ בלידה באימוץ פרטי וכל הנסיונות שלנו לקבל יותר מידע לא עובדים. היה ריב ענק עם ההורים שלו לפני שנה כדי לנסות לקבל מהם מידע/חתימה וזה הסתיים בטיסה חזרה לארה"ב מיד.
פנינו גם לעירית ניו יורק, ושם נאמר לנו כי עד שלא תהיה הסכמה מאחד ההורים לא נוכל לקבל שום מידע על האמא הבילוגית שלו. אני חייבת לציין ש-40 שנה זה לא הפריע לו, אבל עכשיו עקב בעיות בריאותיות מנסים לפתוח את התיק. אנחנו רק יודעים שהאמא היתה חרדית מאוד צעירה וכל האימוץ היה עם עורך דין ורופא הנשים של שתי האמהות. לאן פונים מפה? מה אפשר לעשות?

תשובה: פתיחת תיקי אימוץ היא עניין לא פשוט והחוקים בתחום משתנים עם השנים. עניין רפואי (גנטי, תורשתי) דחוף עשוי בהחלט לסייע. לא ברור לי האם מדובר באימוץ שנעשה כחוק וכדין ונרשם כחוק ויש בידכם לפחות מספר תיק אימוץ או שמא דובר באימוץ "פרטיזני" שנעשה במסגרת העדה החרדית, הרופא המיילד וכו' מבלי שנפתח תיק אימוץ כחוק. אם יש תיק אימוץ בארה"ב (בניו יורק?) ישנם הליכים משפטיים שניתן לנקוט בהם לצורך פתיחת תיק האימוץ ולשם כך הייתי ממליצה לכם להיעזר בשרותיו של עו"ד המתמחה בתחום שכן אין המדובר בהליכים פשוטים בכלל.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים