zap group mishpati logo

תיקון לחוק יאפשר למנהל בתי המשפט לנייד תיקים

ועדת חוקה אישרה לקריאה סופית : מנהל בתי המשפט יוסמך לנייד תיקים בין בתי המשפט כדי להפחית עומסים

מאת: מערכת משפטי
03.10.11
תאריך עדכון: 31.05.18
3 דק'
תיקון לחוק יאפשר למנהל בתי המשפט לנייד תיקים


ועדת חוקה, חוק ומשפט אישרה ב- 3 באוקטובר 2011 לקריאה שנייה ושלישית תיקון לחוק בתי המשפט, תיקון שיסמיך את מנהל בתי המשפט לנייד תיקים בין בתי המשפט.

התיקון המוצע, הוגש לאישור הכנסת במסגרת חוק ההסדרים במשק. ועדת הכנסת החליטה לפצל את סעיף זה, ולדון בו בנפרד מהחוק, בועדת חוקה. הממשלה הציעה להוסיף סעיף לחוק בתי המשפט ולאפשר לנשיא בית המשפט העליון באישור שר המשפטים, להסמיך את מנהל בתי המשפט לנייד תיקים שטרם החל בהם הדיון, לבתי משפט אחר באותה דרגה באזור שיפוט אחר, בטווח של עד 60 ק"מ. כל זאת, על מנת לאזן את העומסים בבתי המשפט ברחבי הארץ.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום בג"ץ

העדר ניוד בתיקים פליליים
המנהל לא יוכל לנייד תיקים פליליים. בעל דין, יוכל להשיג על החלטת המנהל ולאחר מכן לערער על ההחלטה לנשיא בית המשפט העליון. כדי למנוע הכבדה על בעל דין שמעוניין לערער על העברת תיקו, הועדה דרשה ממשרד המשפטים להביא בפניה תקנות שייקבע בהן כי ההשגה על החלטת המנהל, תהיה פטורה מאגרה או תחויב באגרה סמלית בלבד. בהזדמנות זו, הועדה החליטה לתקן מס' סעיפים נוספים, ולהסדיר את סמכויות נשיאי בית המשפט השלום ונשיא בית המשפט העליון לניוד תיקים ולהקביל את שיקול הדעת לניוד כמות של תיקים רק מטעמי איזון עומסים בבתי המשפט.

מנהל בתי המשפט השופט משה גל אמר שלדעתו, היה ראוי לקבוע מחוז אחד בכל הארץ ובו 4 בתי משפט בלבד. כל זאת נוכח גודלה של מדינת ישראל. "אני מודע לטענות על הפגיעה בזכות הנגישות לערכאות. אולם במצב הנוכחי קשה לנהל את בתי המשפט.  נעשה ניסיון לשנות את המחוזות, אולם, השינוי יצר בעיות בערכאות אחרות. קיבלתי פנייה מעו"ד שהגיש שתי תביעות זהות בשני בתי משפט ונקבעו לו דיונים בהפרש של שנה בין תיק לתיק".

התנגדות להצעה
נציג לשכת עורכי הדין עו"ד ברוך כצמן התנגד להצעה בטענה, כי ההעברה תפגע באזרח הקטן. כצמן הציע להגביל את הניוד למרחק מקסימאלי של 15 ק"מ.  

נציגת האגודה לזכויות האזרח עו"ד דבי גילו-חיו התנגדה להצעה בטענה כי הוצאות בעלי הדין, יגדלו ויהוו חסם לאזרח הקטן. עו"ד גילו-חיו הציעה להעניק הנחה באגרה, לתובע שיסכים להעביר את תביעתו לבית משפט אחר. לדבריה, הפיתרונות המוצעים בשנים האחרונות להורדת העומס, פוגעים בצדק החברתי.

יו"ר הועדה ח"כ דוד רותם התנגד להעניק הנחה באגרה, בטענה שבתי המשפט הקרובים יהיו פתוחים לעשירים בלבד. רותם תמך בהצעת החוק. אולם, לדבריו ההצעה לא תביא מזור לתחלואי העומס בבתי המשפט ולא תיושם הלכה למעשה. רותם סבור, שרק הקמת בית משפט נוסף, יוריד את העומס בבתי המשפט.

כאמור, הועדה אישרה את התוספת והתיקונים לחוק בתי המשפט. החוק יובא להצבעה בקריאה שנייה ושלישית. למליאת הכנסת במושב החורף של הכנסת.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה