zap group mishpati logo

"חוק הסבים" אושר בטרומית

בית המשפט יוסמך להורות בעניין הקשר בין קטינים לסביהם

מאת: מערכת משפטי
08.12.11
תאריך עדכון: 22.10.15
2 דק'
"חוק הסבים" אושר בטרומית

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית ב-7.12.2011 את הצעת חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (תיקון – קשר קטין עם הורי הוריו), התשע"א-2011, של ח"כ זבולון אורלב (הבית היהודי) וקבוצת ח"כים.

לפי ההצעה, בית המשפט יהיה רשאי להורות בעניין הקשר בין קטין להורי הוריו בכל מקרה, ולא רק כאשר אחד ההורים נפטר או נעדר (כפי שמורה החוק במתכונתו כיום), ובלבד שראה שהדבר לטובת הקטין.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום משפחה

ההצעה אושרה לאחר שוועדת השרים תמכה בה בערר שהוגש, בעקבות הסכמה על הוספת סעיף לפיו שר המשפטים יקבע בתקנות את דרך הגשת הבקשה והדיון בה.

חוויית הקשר עם הסבים
בדברי ההסבר נכתב, כי: "כיום מסדיר החוק את האפשרות שבית המשפט יורה על הסדרי ראייה וקשר בין הורי ההורים לנכדיהם, אך ורק במקרה בו נפטר ההורה אולם לא במקרה בו ההורה נעלם, זנח את ילדיו כמו גם במקרים מורכבים נוספים. בפועל, נזקקים בתי המשפט לתביעות סבים בעניין קשר עם נכדיהם גם במצבים נוספים, אך העניין אינו מוסדר בחוק, ההסמכה לכך בחוק אינה ברורה, וגם המדיניות והפרשנות המשפטית בעניין זה שונה מבית משפט אחד למשנהו.

עולה הצורך, אם כן, לתת אפשרות לבית המשפט, להורות על הסדרים בדבר המגע והקשר שבין נכדים להורי הוריהם, ולאפשר לילדים הצעירים לחוות את הקשר עם הסב והסבתא על מנת שקשר זה יתרום להם ולעיצוב אישיותם. אין מחלוקת, כי במצבים חריגים, טובתו של הקטין אינה עולה בקנה אחד עם רצונם של הורי ההורים להיפגש עם נכדיהם, והצעת החוק אינה מבקשת התערבות בית המשפט במצבים אלו. הסמכות הניתנת לבית המשפט היא לקבוע הסדרים לקשר בין הסבים לנכדיהם אך ורק מתוך נקודת המבט של "טובת הילד".

11 ח"כים תמכו בהצעה, שעברה ללא מתנגדים. ההצעה תועבר לוועדת החוקה, חוק ומשפט להכנתה לקריאה ראשונה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים