zap group mishpati logo

נפגעתם באוטובוס? מגיע לכם פיצוי!

מה מאפיין תאונות אוטובוס, ומה מומלץ לעשות במקרה של תאונה?

מאת: עו"ד ידידיה בלויגרונדידידיה בלויגרונד עו"ד לנזקי גוף
26.09.16
תאריך עדכון: 04.03.24
5 דק'
נפגעתם באוטובוס? מגיע לכם פיצוי!

בעת נסיעה באוטובוס, יכולות להתרחש תאונות "רגילות" - "קלאסיות"- התנגשות בכלי רכב או בגופים אחרים. בנוסף, ישנן תאונות "מיוחדות" לאוטובוס בשל מאפייניו - הנוסעים עולים לאוטובוס, מתיישבים ונעמדים תוך כדי נסיעה, לעיתים נאלצים לעמוד במהלכה, מתקדמים בהליכה בתוך האוטובוס במהלך הנסיעה, ויורדים מהאוטובוס בירידה במדרגות, דרך דלתות אוטומטיות, תוך איסוף הכבודה מתא המטען. כל אחד מהמצבים המתוארים טומן בחובו סיכונים מיוחדים לנוסעי האוטובוס. 
כיום, עם השיפור בקווי התחבורה הציבורית, רבים משתמשים באוטובוס כדי להתנייד, בעיקר למקום העבודה ובחזרה ממנו. ריבוי המשתמשים באוטובוס ומגוון הסיכונים הקיימים בעת הנסיעה, הובילו למספר רב של תאונות לנוסעים. 

כיצד נבחנת תאונה המתרחשת באוטובוס וכיצד מומלץ לפעול?

תאונה בעת נסיעה באוטובוס - תאונת דרכים

בפסקי דין רבים של בית-המשפט הוכרע, כי תאונה שמתרחשת במהלך נסיעת אוטובוס תחשב כתאונת דרכים, וכל נזקי הגוף שיתרחשו כתוצאה ממנה, ידונו בהתאם לחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה-1975 (חוק הפלת"ד). בהתאם לחוק, נפגע בתאונת דרכים יהיה זכאי לפיצוי עבור נזקי גוף ללא קשר לשאלת האשם או האחריות לתאונה. 
לדוגמה, נוסע שהתכוון להתיישב ועקב בלימה פתאומית של הנהג פרק את הברך, יחשב כנפגע תאונת דרכים. כל פגיעה עקב נסיעה באוטובוס תחשב כתאונת דרכים, ותתברר בהתאם לכללים המיוחדים של חוק הפלת"ד.  

התיק נתקע - הילדה נגררה

במקרה בו טיפל הח"מ, נפגעה ילדה  בעת שירדה מהאוטובוס, תיק בית הספר שלה נתקע בדלתות האוטובוס ונהג האוטובוס לא הבחין ופתח בנסיעה, והילדה נגררה על הכביש מרחק רב. בעקבות התאונה נגרמו לילדה שפשופים עמוקים שהותירו בגופה צלקות ניכרות. בית-המשפט מינה מומחים מתחום הכירורגיה הפלסטית והאורתופדיה ואף מומחה פסיכיאטרי, שכן עצם קרות התאונה וצלקות על גופה גרמו לנזק נפשי. לבסוף, בשל הנזק הרב ובהתחשב בגילה הצעיר, נפסק פיצוי ניכר של למעלה מ- 300,000 ₪. 

החיילת שנותרה בתא המטען 

במקרה נוסף, נפגעה חיילת שירדה מהאוטובוס ופנתה לתא המטען לאסוף את תיקהּ. הנהג, שלא הבחין במתרחש, החל בנסיעה, והחיילת שנותרה בתוך תא המטען, נפלה לכביש.

הקושי הראייתי

כאשר נגרם נזק לנוסע באוטובוס, עולה לא אחת סוגיית הוכחת עצם קרות התאונה.
נהג האוטובוס לא תמיד ער למצבם של כל עשרות הנוסעים, ולעיתים אף יעשה מאמצים כדי להכחיש את עצם התרחשות התאונה, משיקולים כאלו ואחרים (יש השלכות לתאונות שנגרמות לנהגי אגד, למשל, חלקם חברי אגד, כמו: רישום בתיק האישי או אף תשלום השתתפות עצמית). גם ההתנהלות מול חברת הביטוח לא צפויה להיות קלה, ועל אף ששאלת האחריות והאשם אינן על הפרק, חברות הביטוח כהרגלן, מערימות קשיים בטרם תשלום פיצוי.
לכן, אם נפגעת במהלך נסיעה באוטובוס, עליך לפעול נכון, כדי לקבל את הפיצוי ההולם.

יש לתעד באופן מדויק ובזמן אמת ככל הניתן את סוג האוטובוס, מספר הרישוי, מספר הקו, שם הנהג ומספרו, מיקום מדויק של התאונה, שעת התאונה, וכל פרט אחר הקשור לתאונה

מה עושים במקרה של פגיעה?

טיפול רפואי - ראשית וחשוב מכל, כמו בכל תאונת דרכים, יש לדאוג לקבל טיפול רפואי ראשוני בהתאם למידת הפגיעה. כשהפגיעה חמורה ומשמעותית, יפונה הנפגע לטיפול חרום, אך גם כשהנזק לכאורה קטן ולא משמעותי, יש לפנות בסמוך לתאונה לטיפול רפואי, ולוודא כי מלוא הנזקים כמו גם הנסיבות מתועדים בניירת הרפואית. לא אחת, ממכה קטנה בכתף למשל, מתפתחת נכות אורתופדית המצריכה טיפול רפואי ארוך, ולכן אין להקל ראש במכות שמסתמנות באותו רגע כקלות.

איסוף ראיות - יש לתעד באופן מדויק ובזמן אמת ככל הניתן את סוג האוטובוס, מספר הרישוי, מספר הקו, שם הנהג ומספרו, מיקום מדויק של התאונה, שעת התאונה, וכל פרט אחר הקשור לתאונה. כמו-כן, לרוב, יש לא מעט עדים שנוכחים במעמד התאונה, וחזו בה במו עיניהם. חשוב לאסוף את פרטי העדים ובעיקר את שמם המלא ומספר הטלפון שלהם, לצורך פניה אליהם בעתיד במידת הצורך. בנוסף, רצוי לתעד עד כמה שניתן כל מידע נוסף, לשמור את כרטיס הנסיעה, לכתוב בפירוט רב את נסיבות התאונה ולצלם כל פרט שיכול לעזור.  

דיווח במשטרה - כמו כל תאונת דרכים שיש בה נפגעי גוף, גם תאונה כזו מחויבת במעורבות משטרתית ודיווח מסודר. מעבר לחשיבות ליידע את המשטרה במקרים כאלו, תהיה לכך תרומה להוכחת התאונה.

תאונת אוטובוס שהיא גם תאונת עבודה - במקרים רבים תאונות אוטובוס מתרחשות בדרך לעבודה או ממנה, ולכן נחשבות גם כתאונות עבודה המוכרות בביטוח לאומי. במקרה כזה, יש להתנהל מול המוסד לביטוח לאומי בתביעת דמי פגיעה ודמי נכות, בהתאם לכללים החלים על תאונות עבודה, והנכות שתקבע על-ידי המוסד לביטוח לאומי, תחייב גם בתביעת הפיצויים.

ייעוץ משפטי מעו"ד המתמחה בנזקי גוף - העיסוק המשפטי בנזקי גוף, ובעיקר בנפגעי תאונות דרכים, מחייב בקיאות ומומחיות מיוחדת, לאור הכללים המייחדים נזקים אלו מתביעות נזיקיות אחרות. עו"ד בעל ניסיון, ידע להפנות את הנפגע לגורמים המתאימים ולמומחים הרפואיים המתאימים ולכלכל את צעדיו בטרם הגשת דרישת התשלום הראשונה, ובמהלך ניהול ההליכים. ליווי משפטי מקצועי בהתנהלות מול חברת האוטובוסים וחברת הביטוח יוביל לניהול הליכים יעיל וקבלת הפיצוי המרבי המגיע. 

תאונות אוטובוסים - תאונות שונות ומשונות

למשרד הח"מ מגיעים לא מעט מקרים של תאונות שהתרחשו עקב נסיעה באוטובוס. לדוגמה, נוסע שעמד בתחנה רצה לעלות לאוטובוס שעצר במרחק רב מהמדרכה. הנוסע מעד ונחבל עקב המרווח הגדול שנוצר, ותבע פיצוי. במקרה זה יש להוכיח, כי עצם האירוע נחשב תאונת דרכים, כאשר חברת הביטוח צפויה להתנגד להגדרה. במקרה אחר, נוסעת נשארה באוטובוס עד התחנה האחרונה. בעת הירידה מהאוטובוס, הנהג לא הבחין בה, והחל לנסוע במהירות גבוהה. הנפגעת "בסך-הכל" נפגעה באצבע הקטנה של הרגל. לנוסעת נקבעו 5% נכות, ובשל מצבה וגילה הצעיר קבלה כ- 100,000 ₪ פיצוי. במקרה אחר הנמצא בעיצומם של ההליכים, נוסעת ירדה מהאוטובוס ושמלתה נתפסה בדלת. הנהג לא הבחין בכך במראה והמשיך בנסיעה, והנוסעת נפלה ממדרגות האוטובוס ונגררה על הכביש. לנוסעת נקבעו 19% נכות, אולם הקושי בתיק זה היה להוכיח את נסיבות התאונה מול נהג שהכחיש. גם בתיק זה ככל הנראה, תזכה הנפגעת לפיצוי הולם.

ידידיה בלויגרונד עו"ד לנזקי גוף

ידידיה בלויגרונד עו"ד לנזקי גוף

עו"ד ידידיה בלויגרונד בעל תואר ראשון במשפטים מטעם הקריה האקדמית אונו, והוא עוסק בתחום נזקי הגוף. הוא מייצג אך ורק תובעים ולא נתבעים. בנוסף להשכלתו המשפטית, הוא עבר גם הכשרה פרה-רפואית עבור משפטנים מטעם אוניברסיטת תל-אביב.

תביעות חברות ביטוח, נזיקין ותאונות, רשלנות רפואית, ביטוח לאומי

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
ידידיה בלויגרונד עו"ד לנזקי גוף

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה