zap group mishpati logo

"חוק גרוניס" אושר סופית

החוק שהתקבל, מבטל את פרק הזמן המזערי המינימאלי הנדרש לכהונת שופט כנשיא, משנה או סגן נשיא בבית המשפט העליון או בבית הדין הארצי לעבודה, לפי העניין

מאת: מערכת משפטי
03.01.12
תאריך עדכון: 25.01.16
3 דק'
"חוק גרוניס" אושר סופית

ב-2.1.2012 אישרה מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק בתי המשפט (תיקון מס' 67), התשע"ב-2011, של ח"כ יעקב (כצל'ה) כץ (האיחוד הלאומי).

הצעת החוק שאושרה סופית, עוסקת בקביעת פרק זמן מזערי כתנאי למינוי לכהונה של נשיא או משנה לנשיא בית משפט העליון, ונשיא וסגן נשיא של בית הדין הארצי לעבודה.

למציאת עו"ד בתחום תביעות בבית משפט באינדקס משפטי

בשנת 2007 תוקן חוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד–1984 והוספו לו הוראות לעניין קציבת תקופת כהונה של נשיאים וסגני נשיא בבתי משפט. בנוסף, הוספה לו הוראה לפיה לא יתמנה לנשיא וסגן נשיא כאמור שופט שלא נותרה לו תקופה מזערית של שלוש שנות כהונה כנשיא משנה או סגן, לפי העניין, וזאת במערכת בתי המשפט כולה.

ביטול פרק הזמן המינימלי הנדרש לכהונת שופט כנשיא

החוק שהתקבל, מבטל את פרק הזמן המזערי המינימאלי הנדרש לכהונת שופט כנשיא, משנה או סגן נשיא בבית המשפט העליון או בבית הדין הארצי לעבודה, לפי העניין. זאת מתוך תפיסה, כי תפקידי הנשיא, משנהו וסגנו בבית המשפט העליון ובבית הדין הארצי לעבודה, לפי העניין, שונים מתפקידיהם של נשיא וסגן נשיא של בית משפט בערכאות אחרות, וכי המגבלה שהוטלה לגבי מינויים אינה הכרחית כדי למנות לתפקיד החשוב הזה את המועמד הטוב ביותר לדעת ועדת הבחירה.

כך יתאפשר לוועדה לבחירת שופטים להפעיל שיקול דעת רחב בלי לקבוע תנאים מכבידים שאינם נדרשים לצורך בחירת המועמד הטוב ביותר.

החוק, סולל את דרכו של שופט, אשר נותרו לו פחות משלוש שנות כהונה, עד פרישתו לגמלאות, לכהן כנשיא בית המשפט העליון.

ועדת החוקה, חוק ומשפט הפסיקה את הדיון הקודם בהכנת החוק, לאור הסתייגותו של ח"כ חנא סוייד (חד"ש), שביקש להחיל את החוק גם על נשיאי בתי המשפט השלום והמחוזי. ח"כ יואל חסון (קדימה) טען כי מדובר בנושא חדש וכי לא ניתן לדון בנושא חדש, שלא עלה לדיון בשלבים המוקדמים של הדיונים בהצעת החוק. חסון תבע לעצור את הדיון עד אשר ועדת הכנסת תדון ותחליט האם הנושא חדש.

ועדת הכנסת דנה והחליטה כי ההצעה, מהווה נושא חדש, ועל כן לא ניתן להכניס את הצעת ח"כ סוייד, כהסתייגות לחוק. בשל התארכות הדיון ובקשת הרוויזיה, נמנע מהוועדה, להמשיך ולדון בחוק.

החוק הובא לאישור המליאה לאחר שהוועדה דחתה שורה של הסתייגויות לחוק שהוצעו על ידי ח"כים מהאופוזיציה, ואישרה את הצעת החוק להצבעה בקריאה שנייה ושלישית.

ח"כ לבני: החוק הוא חלק ממזימה להשתלט על ביהמ"ש העליון

ראש האופוזיציה, ח"כ ציפי לבני (קדימה), פתחה את הדיון בהסתייגויות ואמרה, כי: "אין כבוד לדבר כזה לא בכנסת ולא בדמוקרטיה במדינת ישראל... החוק הוא חלק ממזימת הקואליציה להפוך את המדינה ללא דמוקרטית בעליל, להשתלט על בית המשפט העליון, לגמד את התקשורת ולסתום את פיות האופוזיציה".

יוזם החוק, ח"כ כץ, אמר: "לא נכחד שיש מחלוקת על בית המשפט, אבל תליתם את הכול על היחס אליו".

57 ח"כים תמכו בחוק ו-37 התנגדו לו.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה