zap group mishpati logo

הליך גירושין בשיתוף פעולה למול הליך גישור - השוואה

מה ההבדל בין הליך גירושין בשיתוף פעולה לבין הליך גירושים בגישור? ולמי מתאים כל אחד מהמסלולים?

מאת: עו"ד טלי ורד קינןעו"ד טלי ורד קינן
08.12.16
תאריך עדכון: 04.03.24
6 דק'
הליך גירושין בשיתוף פעולה למול הליך גישור - השוואה

גירושין הוא הליך מורכב ואמוציונאלי מטבעו ולבטח כאשר מעורבים ילדים קטנים.
כאשר הסכסוך הוא בעיקר סביב ענייני רכוש, האמוציות בדרך כלל פחותות מאלו שבסכסוכים בהם מעורבים ילדים. 
המגמה כיום הינה להמנע מהליכים משפטיים, שהינם ארוכים ויקרים ולנסות להגיע להסכם גירושין מחוץ לבית המשפט, בהליך של גישור או בהליך של גירושין בשיתוף פעולה, מתוך מטרה לנסות להגיע לעמק השווה ולפרק את שותפות הנישואים בצורה טובה ונעימה, שלא תגרום חורבן או תפרק את התא המשפחתי, מה שעלול לגרום לפגיעה בילדים.

מהו הליך גישור?

הליך של גישור מתבצע על ידי מגשר שהוא גורם נייטרלי, שאינו חייב להיות עורך דין ואינו מייצג אף אחד מהצדדים. מטרתו של המגשר היא לשמוע את הצדדים ולייעץ להם, כך שיצליחו להגיע להסכמות בכוחות עצמם, בסיוע המגשר בסופו של התהליך נחתם הסכם גירושין כולל שמובא לאישורו של בית המשפט לצורך קבלת תוקף של פסק דין. 

גירושין בשיתוף פעולה הוא הליך שמתנהל מחוץ לכותלי בית המשפט, כאשר כל צד מיוצג על ידי עורך דין מטעמו, שעבר הכשרה ייעודית לכך. בנוסף מלווים בני הזוג ביועץ נישואין שאמור לסייע להם בכל הקשור לענייני הילדים ולקביעת תוכנית ההורות ביניהם

מהו הליך גירושין בשיתוף פעולה?

גירושין בשיתוף פעולה הוא הליך שמתנהל מחוץ לכותלי בית המשפט, כאשר כל צד מיוצג על ידי עורך דין מטעמו, שעבר הכשרה ייעודית לכך. בנוסף מלווים בני הזוג ביועץ נישואין שאמור לסייע להם בכל הקשור לענייני הילדים ולקביעת תוכנית ההורות ביניהם. במקרים מסוימים נעזרים גם ביועץ כלכלי (רו"ח או אקטואר) לצורך מתן חוות דעת בענייני רכוש מורכבים. עורכי הדין נפגשים עם הלקוחות, ביחד ובנפרד ומנסים למצוא פתרונות לסיום ההליך בדרך חיובית שלא תגרום להסלמת הסכסוך. באופן הזה, יכולים בני הזוג לנהל דיאלוג אפקטיבי ולהימנע מפנייה לערכאות המשפטיות. במהלכו של המשא ומתן, ידונו הצדדים בכל ענייני הגירושין הרלוונטיים, לרבות בנושא משמורת הילדים, קביעת גובה דמי המזונות  וחלוקת הרכוש. משהושגו הסכמות בכל הנושאים העומדים על הפרק, יעלו אותם עורכי הדין על הכתב ובני הזוג יחתמו על הסכם הגירושין, שיוגש לאישורו של בית המשפט ויקבל תוקף של פסק דין. 

אחת מהמטרות של ההליך היא לסייע לשני הצדדים גם "ביום שאחרי"- איך להתמודד רגשית עם הדברים, איך להתמודד עם הדילמות השונות שעולות, איך ומתי לספר לילדים ואיך לסייע להם להתמודד עם התהליך במהלכו ולאחריו, איך לחלק את הרכוש ועוד. במסגרת ההליך, כל צד מלווה, בנוסף לעורך הדין, גם באנשי מקצוע שונים כגון: יועץ כלכלי ויועץ נישואין (אשר עובדים יחד בצוות במטרה לפתור את הסכסוך ולהוציא את המשפחה לדרך חדשה, מבלי לפגוע במרקמה, כך שמלבד ההיבטים החשובים של יעילות וחיסכון בזמן ועלויות, גירושין בשיתוף פעולה נותן מענה למטרה נוספת, החשובה מכולן - תמיכה נפשית בהתמודדות עם הליך הגירושין ושמירה על יחסים הוריים תקינים, תוך כדי קבלת ייעוץ ותמיכה כיצד להמשיך ולתקשר אחד עם השנייה כהורים ולשמור על יחס של כבוד הדדי.

הצוות שמרכיב את הליך הגירושין בשיתוף פעולה, מחויב למצוא פתרון ולכן כל אחד מהגורמים ישקיע זמן וחשיבה יצירתית, שימנע מהצדדים להגיע להליכים משפטיים.

הליך של גישור והליך של גירושין בשיתוף פעולה אינם מצריכים התנהלות בירוקרטית ותשומת הלב של הצוות (במקרה של גירושין בשיתוף פעולה) והמגשר, נתונה כולה לבני הזוג

מה משותף לגישור ולגירושין בשיתוף פעולה?

• המטרה - לשני ההליכים יש יתרונות ברורים על פני ניהול הליך גירושין בבית המשפט, והמטרה של שניהם היא להביא את הצדדים להסכם גירושין שרואה לנגד עיניו את טובת הילדים, ללא הכרעות משפטיות ומבלי שצד ג' יקבע מה יקרה. ברוב המקרים, הוכח שתוצאות הליכים אלו טובות יותר, מאשר תוצאות ההליך המשפטי, גם ובעיקר, ללא הרס המשפחה ופגיעה בילדים.

• חיסיון ההליך - שני ההליכים הינם חסויים לחלוטין, ואסור להשתמש בדברים שעלו בהם בבית המשפט.

• הוולונטריות - שני ההליכים הם הליכים וולונטריים שיש להיכנס אליהם מרצון ובהסכמת שני הצדדים. 

• שקיפות ההליך - בשני ההליכים נדרשים הצדדים לשקיפות ולחשיפת מלוא המידע והמסמכים הרלוונטיים. 

• ההסכם - שני ההליכים מסתיימים בהסכם גירושין שמקבל תוקף של פסק דין בבית המשפט. 

• חסכון גדול בזמן - הליך גירושין בבית המשפט עלול לקחת זמן רב, הן בשל הצורך בהבאת עדויות, הגשת טענות וכו' והן בשל העומס הרב של בתי המשפט. הליך של גישור והליך של גירושין בשיתוף פעולה אינם מצריכים התנהלות בירוקרטית ותשומת הלב של הצוות (במקרה של גירושין בשיתוף פעולה) והמגשר, נתונה כולה לבני הזוג.  

• חסכון גדול בעלויות - שני ההליכים זולים משמעותית מהליך גירושין המתנהל בבית המשפט. ברוב המקרים עלות של הליכים אלו מגיעה לרבע ואף שמינית, מסך העלויות במידה שכל אחד מהם ישכור עורך דין מטעמו, לטובת התנהלות בבית המשפט, שעלולה להיגרר שנים רבות.  

ההבדל העיקרי טמון בעובדה שבהליך גישור הצדדים אינם מיוצגים, והמגשר הוא גורם נייטרלי, לעומת הליך של גירושין בשיתוף פעולה, שבו כל אחד מהצדדים מיוצג בפני עצמו, כך שלכל צד יש יותר "כוח" לדאוג לאינטרסים שלו

מהו ההבדל המרכזי בין גישור וגירושין בשיתוף פעולה?

סוגיית הייצוג - ההבדל העיקרי טמון בעובדה שבהליך גישור הצדדים אינם מיוצגים, והמגשר הוא גורם נייטרלי, לעומת הליך של גירושין בשיתוף פעולה, שבו כל אחד מהצדדים מיוצג בפני עצמו, כך שלכל צד יש יותר "כוח" לדאוג לאינטרסים שלו. מטרתו של כל אחד מהמייצגים הוא לדאוג לאינטרסים של מיוצגו, לדבר בשמו ולנסות להגיע להסדר עם הצד השני, מבלי לפגוע.

הליך גישור בין שני צדדים

למי מתאים כל אחד מההליכים?

כאמור, שני ההליכים מתאימים בעיקר כאשר לבני הזוג יש ילדים צעירים יחסית, שלגביהם יש לקבוע הסדרי ראיה, מזונות ותוכנית הורית שתסייע למשפחה כולה להמשיך הלאה.
הליך של גישור מתאים בעיקר לזוגות שהפערים ביחסי הכוחות ביניהם אינו גדול, אשר מגיעים אליו בהסכמה ויכולים להסתפק בבעל מקצוע אחד שיעזור לשני הצדדים להגיע להבנות ולנסח הסכם. 

במקרים בהם ישנם קונפליקטים רבים או מורכבים, כמו גם במקרים שבהם ישנם פערי כוחות גדולים בין הבעל לאישה, הליך של גירושין בשיתוף פעולה שבו כל צד מיוצג בנפרד ועדיין שני הצדדים מעוניינים להגיע להסכמות, עשוי להתאים יותר.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים