zap group mishpati logo

חלון הזדמנויות ייחודי לאזרחות ספרדית לקטינים

קטינים מתחת לגיל 18 יכולים לקבל אזרחות ספרדית גם בלי שהוריהם יפנו בעצמם. ההליך הוא פשוט יותר ומציב פחות דרישות מקטינים

מאת: עו"ד סוזנה סוליי
22.12.16
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
חלון הזדמנויות ייחודי לאזרחות ספרדית לקטינים

בעקבות התיקונים בשנים האחרונות לחוק האזרחות של ספרד, ספרד מאפשרת לצאצאי מגורשי ספרד לקבל אזרחות. בעוד שהיא מציבה רף דרישות גבוה לבוגרים מעל גיל 18, הכולל מבחני ידע בשפה ובתרבות הספרדית, הרי שעבור מי שטרם מלאו להם 18 התהליך פשוט בהרבה.

אישור של הפדרציה מהווה עדות חזקה במיוחד המבטיחה כמעט תמיד את קבלת האזרחות, במידה שעושים את המשך התהליך האדמיניסטרטיבי כראוי

מה כולל התהליך לקבלת אזרחות בספרד לצאצאי מגורשי ספרד?

ראשית, על המבקשים - קטינים או בוגרים - להוכיח כי הם מגיעים ממשפחה ספרדית או ממוצא קבוצתי הקשור למשפחות שגורשו מספרד. הדרכים להוכיח זאת מגוונות וכוללות שמות משפחה שניתן לאתר את הקשר הגנאלוגי שלהם ליהדות ספרד, כתובה שעברה בירושה במשפחה וכן כל מסמך אחר המעיד על קשר שכזה.
את המסמכים יש להמציא לידי הפדרציה היהודית הספרדית, המאשרת אותם. אישור של הפדרציה מהווה עדות חזקה במיוחד המבטיחה כמעט תמיד את קבלת האזרחות, במידה שעושים את המשך התהליך האדמיניסטרטיבי כראוי.

מה עוד נדרש לצורך קבלת האזרחות?

מבוגרים מעל 18 צריכים לעבור שני מבחנים במכון סרוונטס בתל אביב ולקבל אישור רשמי (דיפלומה) על ידיעת השפה הספרדית ברמה A2 לפחות, כמו גם על הצגת ידע בסיסי בכל הקשור לתרבות ולחברה הספרדית בת ימינו. לבסוף, על המבקשים להציג קשר אישי עכשווי כלשהו לספרד - לקוחות עסקיים, חופשות קבועות בספרד, תרומה לקרן שבסיסה בספרד, חברות בעמותה ללא מטרות רווח שיש לה קשר לספרד וכדומה.

עבור קטינים מתחת לגיל 18, ההליך פשוט ונגיש יותר. לפני הכל, ילדים אינם צריכים לעבור את שני המבחנים ומספיקה הוכחת הקשר הכללית לצאצאי המגורשים וקשר אישי עם ספרד.

כיצד קטינים יכולים להוכיח קשר אישי עם ספרד?

מאחר שסביר להניח שלילדים מתחת לגיל 14 לא יהיה את הקשר הנ"ל, הרי שאפשר להסתפק בקשר כזה שהוריהם מקיימים עם ספרד, מכל אחד מסוגי הקשר שהוזכרו קודם. צעירים בגילאי 14-18 נדרשים, לעומת זאת, להראות קשר אישי כזה, למשל,חופשות קבועות בספרד, בית ספר קיץ בספרד וכדומה.

במקום מבחני השפה והתרבות והדיפלומה הרשמית, קטינים צריכים להביא אישור שהם מצויים במהלך לימודי ספרדית - בין אם בבית הספר שלהם ובין אם בקורסים פרטיים

אילו מסמכים נוספים נדרשים להציג קטינים מתחת לגיל 18?

במקום מבחני השפה והתרבות והדיפלומה הרשמית, קטינים צריכים להביא אישור שהם מצויים במהלך לימודי ספרדית - בין אם בבית הספר שלהם ובין אם בקורסים פרטיים. סביר להניח שרישום לקורס קרוב להגשת הבקשה לאזרחות לא יתקבל בעין יפה, ומומלץ להראות כי הילדים נרשמו ללימודי ספרדית לפני שהחלו בהליך האזרחות.

לאחר אישור המסמכים, הנוטריון שולח אותם למשרד הרשם הכללי במדריד. הרשם הוא מי שמאשר סופית את קבלת האזרחות ושולח אותה לקונסוליה בישראל

מהו ההליך האדמיניסטרטיבי לקבלת האזרחות?

מרגע שהתקבל האישור מהפדרציה של יהודי ספרד, על הורי הקטין ליצור קשר עם הקונסוליה הספרדית בתל אביב או בירושלים, ולבקש לקבוע פגישה. בפגישה זו הם מוכיחים את הקשר שלהם לקטין מבקש האזרחות באמצעות תעודת זהות/דרכון ותעודת לידה. ההוכחה מאפשרת להם לקבל הכרה כנציגי הקטין בהמשך התהליך מול ממשלת ספרד.

מרגע שמתקבל האישור, יש להגיש את בקשת האזרחות דרך הפלטפורמה האינטרנטית המיועדת לכך והמצויה באתר הקונסוליה. בהמשך למילוי הבקשה באינטרנט, מקבלים ההורים, כנציגי הילד, זימון לפגישה עם נוטריון בספרד. מטרת הפגישה עם הנוטריון היא לוודא את זהות המבקש ואת אמיתות המסמכים שהוגשו אינטרנטית. הקטין אינו צריך להיות נוכח בפגישה זו ומספיק שאחד מהוריו יגיע אליה.

לאחר אישור המסמכים, הנוטריון שולח אותם למשרד הרשם הכללי במדריד. הרשם הוא מי שמאשר סופית את קבלת האזרחות ושולח אותה לקונסוליה בישראל. מרגע שהקטין והוריו מקבלים את הודעת האישור לאזרחות יש להם שנה לגשת ולאסוף אותה מהקונסוליה (במקרה של צעירים בגילאי 14-18 הם יצטרכו להגיע עם הוריהם לקונסוליה ולאסוף את אישור האזרחות בעצמם).

אזרחות ספרדית - האם תוכלו לקבלה?

במה יכול לסייע הייעוץ של עורך דין המתמחה בתחום?

לעורכי דין ספרדים שהתמחו בתחום בקשת האזרחות הספרדית, מספר כלי ייעוץ והכוונה המסייעים בעיקר במניעת טעויות ברישום ובהפיכת ההליך כולו ליעיל ומהיר, בעיקר בחלק המתרחש בספרד. כך, למשל, משום שהקצאת הנוטריון על ידי הפלטפורמה האינטרנטית נעשית באופן אוטומטי, בהתאם לאזור הרישום, פעמים רבות אנשים מגיעים לנוטריונים שאינם מכירים את הפרוצדורות בנושא, מבקשים מההורים לתרגם מסמכים מיותרים ולא רלבנטיים, לעיתים אף מרפים את ידיהם וחלקם אף אינם דוברי אנגלית. הדבר עשוי לסרבל את התהליך  ולייקר את עלותו, ויש כאלו שאף מפסיקים אותו בשל כך.

יועץ מקצועי שהתמחה בתחום, ודובר את שתי השפות - אנגלית וספרדית - יידע לכוון את המבקשים מהם המסמכים הדרושים ויסייע להם מול הביורוקרטיה הספרדית. לעיתים אף ניתן יהיה לכוון את המבקשים להירשם לאזור שבו הסיכוי לקבל נוטריון שמכיר את התהליך גבוה ביותר.

הנסיון עד היום מראה כי ללא ספק, מרגע שהתקבל האישור מהפדרציה היהודית והוכח הקשר האישי לספרד, במידה שהתהליך ינוהל על ידי מי שהתמחה בו, קבלת האזרחות מובטחת. עיקר הכשלונות נובע מאי הבנת הפרוצדורות השונות וקשיי התקשורת עם הנוטריונים.

לסיכום, התיקון לחוק האזרחות תקף לתקופה מוגבלת, וניתן להיכנס לתהליך עד ליולי 2018 לכל המאוחר. זוהי הזדמנות פז לקבל אזרחות זרה, בתנאים פשוטים, בהליך מהיר ובעלות נמוכה  יחסית- מי שיש לו אזרחות ספרדית זכאי לכל הזכויות של אזרחי ספרד, כולל דרכון ספרדי, ואפשרויות עבודה ולימודים בכל רחבי האיחוד האירופי. 

זוהי הזדמנות שלא כדאי לפספס, ומומלץ לכל מי שסבור כי שורשיו בספרד, לעבור לכל הפחות את בדיקת הזכאות, בתקופה המוגבלת בזמן במסגרתה ניתן לקבל אזרחות ספרדית - אם לא עבורו אז לפחות עבור ילדיו - ללא כל תנאי או השקעה כלכלית, באמצעות הליך פשוט ובעלות סבירה, המבטיח אזרחות לצמיתות וכניסה לאיחוד האירופי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים