zap group mishpati logo

ראיון עם מתמחה - אתי טיבי

הבחירה ללמוד משפטים, החלק הכי מהנה בעבודה והחלק הכי קשה בהתמחות - ראיון עם מתמחה, לפניכם

מאת: יערית טרבלסי, כתבת משפטי
19.01.17
תאריך עדכון: 12.12.23
4 דק'
ראיון עם מתמחה - אתי טיבי

תמונת אילוסטרציה

שם: אתי טיבי 

תפקיד: מתמחה 

מקום לימודים: המכללה האקדמית צפת

מקום התמחות: משרד עו"ד טיבי יצחק 

תחום התמחות: דיני עבודה

תחביבים: בישול

מספר ראיונות שעברת במשרדים לקראת הקבלה להתמחות: אני עובדת במשרד הזה, של אחי, כבר 17 שנה וכשסיימתי את לימודי המשפטים התחלתי את ההתמחות של כאן, והארכתי את התוקף שלה כבר פעמיים, מכיוון שלא עברתי את מבחני הלשכה.

הבחירה במשפטים היתה מאוד טבעית עבורי. צמחתי פה ותוך כדי העבודה כמזכירה, הבנתי שהתחום מוצא חן בעיני

מדוע החלטת ללמוד משפטים?

הבחירה במשפטים היתה מאוד טבעית עבורי. צמחתי פה ותוך כדי העבודה כמזכירה, הבנתי שהתחום מוצא חן בעיני. בתחילת הדרך בכלל לא חשבתי על כיוון של לימודי משפטים. לא היתה לי תעודת בגרות וציון פסיכומטרי ולכן תמיד חשבתי שאוכל ללמוד רק במכללה פרטית, מה שלא עלה בידי לממן.

כשנפתח בית הספר למשפטים במכללה האקדמית, התבקשתי לעשות השלמה אקדמית בלבד כדי להתקבל ללימודים. בדיעבד הסתבר שההשלמה האקדמאית מתאימה למקצועות אחרים, אבל לא ללימודי משפטים, וכדי להתקבל הייתי צריכה להוציא תואר לפני. אז למדתי לתואר במדעי המדינה ולאחר 3 שנים, כשסיימתי, הגשתי מחדש מועמדות והתקבלתי. אהבתי מאוד את הלימודים וכל הזמן השוויתי בין החומר שנלמד לעבודה הפרקטית - הבדל של שמיים וארץ.

מהו סוג העבודה שאת נדרשת לעשות במשרד כמתמחה?

הכל! מכתבים מטעם הלקוח לצד שכנגד, הכנת כתבי טענות, תצהירי עדות, הליכי ביניים והליכים עיקריים ואפילו הופעתי בבית הדין. 

מהו החלק הכי מהנה בעבודתך?

הדינמיות. את חושבת שאת יודעת איך את ניגשת לכל תיק, אבל כל תיק לגופו - המקרה אחר, הסיפור אחר ודרך התמודדות שונה, כך שכל תיק הוא עולם ומלואו, במיוחד כשמדובר במעבר בין ייצוג תובע לנתבע.

מה החלק הכי קשה בהתמחות?

על אף הוותק שהיה ברשותי במשרד, בחרתי לעשות גם טרום התמחות וגם התמחות. העבודה מאוד מעניינת ומאתגרת, ודווקא התקופה הארוכה שלי במשרד והידיעה שסומכים עלי, עוררה אצלי חשש לאכזב ורצון להוכיח שאני יודעת את החומר ומשלבת כל מה שצברתי הן בניסיון והן בלימודים. לשמחתי, התבדיתי בכל פעם מחדש והוכחתי לכולם ולעצמי, שזה המקצוע שלו יועדתי. 

כמה שעות את עובדת ביום?

המשרה שלי מוגדרת כמשרה מלאה, אבל שעות העבודה משתנות. כך למשל לפני מספר ימים, סיימתי לעבוד ב- 21:00, מכיוון שהיתה לי אחריות לגבי דד ליין הגנה. 

במה תרצי לעסוק לאחר סיום ההתמחות? האם באותו תחום בו את מתמחה, או בתחום אחר? 

בתחום הזה. אהבתי אותו מהיום הראשון שהתחלתי לעבוד פה, הרבה לפני שחשבתי שארצה ללמוד משפטים.

מבחינה מקצועית, כבר לפני בחינת הלשכה הראשונה, הצלחתי לסיים שני תיקים שהתחלתי לטפל בהם בתחילת התמחות - אחד בפשרה ואחד בפס"ד

 מה ההישג הכי גדול שלך עד כה כמתמחה?

מבחינה מקצועית, כבר לפני בחינת הלשכה הראשונה, הצלחתי לסיים שני תיקים שהתחלתי לטפל בהם בתחילת התמחות - אחד בפשרה ואחד בפס"ד.

מבחינה אישית, מדובר בהכרת התודה של הלקוחות, ההערכה של הבוס שלי והתחושה הנפלאה שאני מקבלת בחזרה מסמך שהגשתי להגהה, מצפה שיחזור מלא תיקונים והוא חוזר כמעט בשלמותו. זו ההוכחה שקלעת למטרה מבחינת הדין, הניסוח, הצגת העובדות, הטענות המשפטיות וכו'.

מתמחה כותבת ומכינה רשימות

אילו לא היית הולכת ללמוד משפטים ומתמחה בעריכת דין, באיזה כיוון מקצועי היית בוחרת? 

מנהלת משרד עורכי דין.

כדי לדעת לכתוב כתב הגנה/תביעה נכון, אתה צריך לחיות את התחום. אם אתה רוצה למשל, להסתמך על טענה מסוימת,  לא מספיק שהיא נמצאת אצלך בראש, עליך לחפור בפסיקה ובחקיקה ולנבור כל הזמן בידע ובכלים שיש

איזו עצה היית נותנת למי שעומד היום בפני התמחות במשפטים? 

קודם כל לאהוב את המקצוע ולהבין שדברים לא באים בקלות, חשוב להתאזר בסבלנות ולהבין שתמיד יש לקוח וצד שכנגד. כדי לדעת לכתוב כתב הגנה/תביעה נכון, אתה צריך לחיות את התחום. אם אתה רוצה למשל, להסתמך על טענה מסוימת,  לא מספיק שהיא נמצאת אצלך בראש, עליך לחפור בפסיקה ובחקיקה ולנבור כל הזמן בידע ובכלים שיש.
סטודנט שמסיים לימודים ועומד לפני התמחות, צריך להביא עימו ידע רב, ולא לפנות להתמחויות שלא לומדים בהן דבר.

משהו מעניין לסיום שתרצי להוסיף...

למרות הסטיגמה של תחום המשפטים, מדובר בתחום שבו הכל דינמי משתנה ונתון לפרשניות - יום אחד אתה חוזר הביתה עם תוצאה משמחת ויום למחרת מתאכזב מהחלטה, ולא מבין כיצד היא ניתנה. אתה כל הזמן מנסה לבדוק את עצמך למה ניתנה החלטה כזו, להבין לאן נושבת הרוח ואיך להשתפר ביום שלמחרת.  

אתי טיבי - מתמחה

אתי טיבי, מתמחה

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים
  • בחינות ההסמכה לעריכת דין 2023: נתונים וסטטיסטיקה

    בחינות ההסמכה לעריכת דין 2023: נתונים וסטטיסטיקה

    בחינות ההסמכה לעריכת דין מהוות את השלב האחרון בתהליך ההכשרה של מתמחים במשפטים ומכריעות אם יוסמכו לעריכת דין בישראל. לפני שנתיים, נשבר שיא אחוזי ההצלחה שעמד על 64%. השנה לעומת זאת, 57% מהניגשים נכשלו. מה הן הסיבות לנתונים הללו ואיך מצליחים בבחינה?
    3 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה