zap group mishpati logo

עוקץ באמצעות "נכיון צ'קים"

מקרי הונאה ועוקץ רבים מבוצעים ע"י צד ג', תמים, לכאורה. קשה מאוד, אך לא בלתי אפשרי, להוכיח בביהמ"ש את הקשר בינו לבין צד ב'

מאת: עו"ד יובל דורון
07.02.17
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
עוקץ באמצעות "נכיון צ'קים"

במסגרת מקרי הונאה הקשורים בצ'קים, הכסף מחליף ידיים תמורת הצ'קים לצורך קניית סחורה, אך רק לכאורה. הסחורה אינה מסופקת, הדבר גורם לנותן הצ'קים, שנעקץ, להפסיד כסף רב, או לחלופין, לבטלם ולמצוא עצמו חשוף להליכי הוצאה לפועל כנגדו מצד מנכה הצ'קים, אותו צד ג', הטוען כי הוא אינו צד בעסקה שלא יצאה אל הפועל ולכן אין עילה לביטולם.

אלמוני הציג בפני פלוני את מתווה העסקה (שהתבררה מאוחר יותר כמעשה נוכלות ועוקץ) כך - פלוני ייתן לאלמוני צ'קים דחויים. אלמוני ינכה את הצ'קים אצל צד ג' העוסק בניכיון צ'קים, ויקבל תמורתם מזומן אתו ירכוש את הדלקים תמורת הנחת מזומן נוספת

הפיתוי: מחירים זולים יותר בכפוף לתשלום מראש

לדוגמה, סיפורו של פלוני, לקוח המשרד, בעל עסק ותיק לאספקת דלק. אותו פלוני נקלע למצוקה מול אחת מחברות הדלק בשל מגבלת האובליגו שלו, שלא אפשרה לו להזמין מראש כמויות דלק נוספות, לצורך עמידה בדרישת הלקוחות. צרות טובות, לכאורה.

באותו זמן קיבל פלוני הצעה שלא יכול היה לסרב לה מאדם בשם "אלמוני" - לקנות דלק במחירים זולים יותר ובתנאי שפלוני ישלם בשיקים מראש. אלמוני טען, שיש לו קשרים אישיים בבתי הזיקוק (בז"ן), המעניקים לו מחירים אטרקטיביים במיוחד. פלוני הסתנוור מהאפשרות לרכוש דלק במחירים אטרקטיביים והתפתה לעסקה, על אף שלא הכיר כלל את אותו אלמוני.

אלמוני הציג בפני פלוני את מתווה העסקה (שהתבררה מאוחר יותר כמעשה נוכלות ועוקץ) כך - פלוני ייתן לאלמוני צ'קים דחויים. אלמוני ינכה את הצ'קים אצל צד ג' העוסק בניכיון צ'קים, ויקבל תמורתם מזומן אתו ירכוש את הדלקים תמורת הנחת מזומן נוספת. אלמוני ציין בפני פלוני, כי הוא מכיר עסק אמין לניכיון שקים וביקש כי ינכו את הצ'קים אצלו. וכך היה - פלוני העביר לאלמוני צ'קים. לבקשת "איש הניכיון" אליו הועברו הצ'קים, פלוני כתב על פיסות נייר כי הוא קיבל בתמורה לצ'קים "כסף מזומן", ואישר את המסמך בחתימתו. את המזומן נתן "איש הניכיון" בנוכחות פלוני ישירות לאלמוני.

על מנת לרכוש את אמונו של פלוני, "העסקה" החלה בהיקפים קטנים. פלוני רכש מאלמוני דלק בסך 15 אלף שקל שניתנו בצ'קים דחויים, תמורתם אכן קיבל דלק במחירים מוזלים במיוחד. אולם, מרגע שנבנה האמון, הציע אלמוני לפלוני להגדיל את הרכישה ופלוני "נפל בפח", ונתן לאלמוני צ'קים דחויים בסך של כ - 100 אלף שקל בכל פעם. 

בשלב מסוים, בעקבות העיכוב באספקת הדלק בסך של כ - 700 אלף ש"ח, פנה פלוני לקבלת ייעוץ משפטי ובעקבותיו ביטל את הצ'קים הדחויים

ה - Twist בעלילה

כמו בפעם הראשונה, פלוני הגיע עם אלמוני ל"איש הניכיון", מסר מספר צ'קים בסך של למעלה ממאה אלף ₪, וחתם שוב, בתמימותו, על מסמך לטובת "איש הניכיון", המאשר כי קיבל תמורתם כסף מזומן, אותו העביר "איש הניכיון" ישירות לפלוני. רק שהפעם, להבדיל מעסקת הדלק הראשונה (שסופקה), עיכב אלמוני את אספקת הדלק בתואנות שונות כגון "הדלק יגיע "מחר", וזאת בזמן שהמשיך להציע לפלוני לרכוש כמויות נוספות של דלק במחירים אטרקטיביים אף יותר, תמורת צ'קים דחויים נוספים. האחרון נפל בפח והסכים. 

כך נמשך הריטואל שלוש פעמים נוספות, במהלכן נתן פלוני צ'קים בסך כולל של כ - 800,000 ₪, "קיבל" תמורתם מזומנים מ"איש הניכיון" שהועברו ישירות מזה האחרון לאלמוני (ותמיד בנוכחות פלוני). זה סיפק מדי פעם כמויות קטנות של דלק, בסך הכל ב- 70 אלף שקל בלבד, והמשיך לדחות את אספקת השאר בתואנות שונות. בשלב מסוים, בעקבות העיכוב באספקת הדלק בסך של כ - 700 אלף ש"ח, פנה פלוני לקבלת ייעוץ משפטי ובעקבותיו ביטל את הצ'קים הדחויים. 

ביטול הצ'קים חשף את פלוני לפתיחת תיק הוצאה לפועל כנגדו מצד "איש הניכיון", אותו צד ג' תמים לכאורה, שלא הייתה לו אחריות לאי אספקת הדלק

העקיצה - תביעה בהוצל"פ

ביטול הצ'קים חשף את פלוני לפתיחת תיק הוצאה לפועל כנגדו מצד "איש הניכיון", אותו צד ג' תמים לכאורה, שלא הייתה לו אחריות לאי אספקת הדלק, ואשר החזיק בידיו אסמכתאות בכתב מפלוני, שאישר בכתב ידו ובחתימתו שקיבל תמורת השקים מזומן, ולכן דרש כי הצ'קים יכובדו מאחר שהכסף המזומן תמורתם ניתן. וכך, במסגרת תיק ההוצאה לפועל על סך של 800,000 ₪ כנגד פלוני, הגיש "איש הניכיון" גם בקשה לעיקולים זמניים אשר הסבו לעסקו של פלוני נזקים קשים.

בפועל, התברר שגם פתיחת תיק ההוצאה לפועל הייתה חלק ממעשה העוקץ. 

במסגרת הליווי המשפטי שקיבל פלוני, הגיש הלה התנגדות לביצוע שטר בהוצאה לפועל. ההתנגדות התקבלה, והתיק עבר להתנהל כתיק משפטי לכל דבר ועניין בפני בית המשפט. במסגרת ניהול התיק המשפטי הוכח, כי אותם הכספים שניתנו ע"י "איש הניכיון" החליפו ידיים רק לכאורה, ובסופו של דבר הוחזרו ע"י אלמוני ל"איש הניכיון" תוך שיתוף פעולה ביניהם. 

ההליך המשפטי כלל דיוני הוכחות וחקירת עדים מרובים. פלוני, שירד בינתיים ל'מחתרת' ונעלם, הובא להיחקר ע"י הוצאת צו הבאה, והוכח ששיקר במהלך חקירתו. אמינותו קועקעה גם בשל מעורבותו המוכחת במקרי עוקץ בעבר

הפתרון - ההונאה הוכחה

בתחילה נראה היה, כי מדובר בתיק אבוד, חסר כל סיכוי בשל החתימה של פלוני על קבלת הכסף המזומן תמורת הצ'קים. אך לאחר חקירה מאומצת והליך משפטי שארך קרוב לעשר שנים, הצליחה ההגנה להוכיח את ההונאה. 

ההליך המשפטי כלל דיוני הוכחות וחקירת עדים מרובים. פלוני, שירד בינתיים ל'מחתרת' ונעלם, הובא להיחקר ע"י הוצאת צו הבאה, והוכח ששיקר במהלך חקירתו. אמינותו קועקעה גם בשל מעורבותו המוכחת במקרי עוקץ בעבר. אלה, אמנם לא נתקבלו בבית המשפט כראיות, אך בית המשפט נחשף אליהן, ובפסק הדין אף קבע, כי לא היה צורך בהן בכדי להוכיח את מעורבותו של פלוני במקרה. 

"איש הניכיון" נחקר ע"י עוה"ד של פלוני וסתירות רבות נמצאו בעדותו. גם עדים נוספים מטעם התביעה נתגלו כלא אמינים וכסותרים, הן את עצמם והן אלה את אלה. בעקבות חקירת העדים ודיוני ההוכחות, הצליח הצוות המשפטי לחלץ מידע רב ולהוכיח כי פלוני ו"איש הניכיון" פעלו ביחד, בתכנון ובתיאום מראש. 

במשפט הוכח, כי "איש הניכיון" ידע על עסקאות הדלק. הוא לא הצליח "להרחיק" את עצמו מפלוני כפי שניסה והוכח כי לא היה צד ג' תמים כמו שטען במקור.

מקרי עוקץ רבים הם תוצאה של שיתוף פעולה בין אחד הצדדים בעסקת מכירה שירות או מוצר עם צד ג', תמים לכאורה, שאינו קשור לעסקה בין א' ל - ב'

ההכרעה/ פסק הדין

בית המשפט קבע בסופו של דבר, כי אף על פי שאינו רוצה לקבוע בוודאות שהתרחש מעשה עוקץ, הרי שהסיפור כולו אינו 'מריח טוב'. בית המשפט דחה את תביעתו של "איש הניכיון", וחייב אותו בהוצאות המשפט. 

הערכה עסקית - האם הפעולות בנוצעו כנדרש?

לסיכום, מקרי עוקץ רבים הם תוצאה של שיתוף פעולה בין אחד הצדדים בעסקת מכירה שירות או מוצר עם צד ג', תמים לכאורה, שאינו קשור לעסקה בין א' ל - ב'. מקרים אלה קשים מאוד, כמעט בלתי אפשריים להוכחה בבית המשפט דווקא בשל הפשטות והשקיפות לכאורה שלהם ומומלץ להתנהל במשנה זהירות במקרה בו נופלת לרגלינו עסקה "אטרקטיבית במיוחד" שאינה משקפת את מחירי השוק לאותו מוצר/שירות.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים
  • ערבות אוואל - מהי?

    ערבות אוואל - מהי?

    כיצד ניתן להיפרע מערב אוואל? באילו תנאים הערבות ממשיכה להתקיים? לפניכם מדריך בנושא
    4 דק'
  • הליך פשיטת רגל - מא' ועד ת'

    הליך פשיטת רגל - מא' ועד ת'

    אם נקלעתם לחובות שאין ביכולכם להחזיר, ואתם סבורים שיש להכריז עליכם כעל 'פושטי רגל', קראו ולמדו על מהות ההליך, ההתנהלות הנכונה והדרך לחזור לחיי שגרה
    7 דק'
  • ביטול עיקול בהוצאה לפועל

    ביטול עיקול בהוצאה לפועל

    ביהמ"ש קיבל בקשה לביטול עיקול שהוטל על נכסי חייב, ולא תפס לאחר שחלפו יותר מ-3 חודשים.
    2 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה