zap group mishpati logo

פיצוי על נזקי גוף שמקורם במזג האוויר - מדריך

במקרים רבים פגעי האקלים גורמים גם נזקי גוף ולא רק נזקי רכוש. מתי ואת מי ניתן לתבוע על נזקים אלה? מדריך

26.02.17
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
פיצוי על נזקי גוף שמקורם במזג האוויר - מדריך

- עודכן בתאריך 4.1.2018 -

לקראת סוף השבוע, שמגיע ממש אוטוטו, והעדכונים בתקשורת אודות הסערה שככל הנראה תגיע, חשוב לדעת מספר דברים ולהיערך מראש. שירותי הכיבוי וההצלה כבר נערכו, הוכנו סירות גומי, גנרטור וציוד חילוץ. ומה נשאר? לתת את הזווית המשפטית של הנזקים שעלולים להתרחש כתוצאה מפגעי מזג האוויר.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

כל שנה זה קורה, כמעט באותו זמן. הסופה הגדולה מגיעה, ומביאה איתה גשמים עזים, הפסקות חשמל והצפות. בדרך כלל, כאשר עוסקים בפגעי מזג האוויר, נהוג להתמקד בנזקי הרכוש שנגרמים. אבל בלא מעט מקרים גורמים פגעי האקלים גם לנזקי גוף חמורים, בין אם כתוצאה מהחלקה על מדרכה רטובה, נפילה לבור מים שלא נוקז או התייבשות בחום בטיול שנתי. מה חשוב לדעת על נזקים אלה, את מי ניתן לתבוע בגינם ובאילו נסיבות? 

החבות נוצרת, כשהרשות המקומית או כל גוף אחר שאחראי על המקום שבו אירעה הפגיעה, מתרשלים ולא מטפלים כיאות בנזק שיצר מזג האוויר במקום

באילו מקרים ניתן לתבוע על נזקי גוף שמקורם במזג האוויר?

נזקים שמקורם במזג האוויר נוצרים עקב תופעות טבע שלאף אחד אין שליטה עליהן. לכן, בגין נזקים אלה כשלעצמם לא ניתן להגיש תביעה. החבות נוצרת, כשהרשות המקומית או כל גוף אחר שאחראי על המקום שבו אירעה הפגיעה, מתרשלים ולא מטפלים כיאות בנזק שיצר מזג האוויר במקום. ניתן להגיש תביעות מסוג זה, בין אם הגוף הנתבע לא נערך כראוי כדי למנוע את הנזק, ובין אם לא טיפל בו כיאות לאחר שנוצר. 

רוב התביעות נוגעות לנזקים שנגרמים בחורף, ומוגשות נגד רשויות מקומיות שלא מטפלות כראוי במפגעים שנוצרים עקב גשמים והצפות

מיהם הגופים שנתבעים בדרך כלל על נזקי גוף שנגרמים עקב פגעי מזג האוויר?

רוב התביעות נוגעות לנזקים שנגרמים בחורף, ומוגשות נגד רשויות מקומיות שלא מטפלות כראוי במפגעים שנוצרים עקב גשמים והצפות. לעיתים, כאשר התאונה לא נופלת בהגדרת תאונת דרכים כחוק באופן המזכה את הניזוק בפיצוי במסלול מהיר וקל, אזי מוגשות תביעות נגד הגוף האחראי על תקינות הכבישים על כך שלא טיפלו בכבישים שקפאו, וכתוצאה מכך נגרם נזק. 

פרט לנזקים שאופייניים לחורף, יש גופים שנתבעים על נזקים שאופייניים לקיץ. הכוונה היא בעיקר למשרד החינוך, שאחראי על טיולים שנתיים שבעקבותיהם תלמידים מצויים תחת סכנה ממשית להתייבשות ולנזקים גופנים כפועל יוצא מכך. במידה שניתן לקשור בין התנהגות הצוות החינוכי ופיקוחו על התלמידים, לבין הנזקים אשר נגרמו כתוצאה מן ההתייבשות, ניתן יהיה לתבוע את משרד החינוך מכוח עוולת הרשלנות וחובות חקוקות אחרות. יתרה מזאת, במערכת החינוך קיימת פוליסה המבטחת תאונות של תלמידים, ולכן ברבים מהמקרים מוגשת התביעה נגד חברת הביטוח. אגב, גם הורים שמצטרפים לטיולים השנתיים של הילד שלהם מכוסים על פי פוליסה זו. גם עובדים יוצאים לטיולים בקיץ, וסובלים מנזקי גוף קשים, כך שגם מעבידים נתבעים לא אחת על נזקים שנגרמים במהלך עונה זו.

נזקי הגוף הנפוצים קשורים בעיקר לפגיעות אורתופדיות, ונגרמים בעיקר בחורף. מדובר, בין השאר, בנזקים לברכיים, לידיים, לאמות, לרגליים ולראש

מהם נזקי הגוף האופייניים לתביעות הנגרמות עקב מזג האוויר?

נזקי הגוף הנפוצים קשורים בעיקר לפגיעות אורתופדיות, ונגרמים בעיקר בחורף. מדובר, בין השאר, בנזקים לברכיים, לידיים, לאמות, לרגליים ולראש. נזקים אלה נגרמים, למשל, עקב החלקה על מדרכה לא סלולה שהצטברו בה מים, נפילה לבור שלא נוקז כראוי או לתעלות בצד הדרך שלא תוכננו כמו שצריך. נזקי קיץ פחות שכיחים, אבל יכולים להיות הרבה יותר חמורים. מדובר, למשל, בנזקים ללב ובנזקים נוירולוגיים, והנזקים יכולים אף להגיע עד כדי מוות. 

תביעות הנוגעות לנזקים הנגרמים בקיץ, כמו התייבשות או נזקי חום, הן קשות יותר להוכחה. במקרים אלה קיים מרכיב מהותי יותר של אשם תורם

על איזה נזקי גוף שנגרמים עקב פגעי מזג האוויר קל יותר לקבל פיצוי?

בכל מקרה של נזק יהיה פשוט יותר להוכיח נזק ולקבל פיצוי, כאשר הקשר הסיבתי בין התרשלות הנתבעים והנזק הינו סביר. תביעות הנוגעות לנזקים הנגרמים בקיץ, כמו התייבשות או נזקי חום, הן קשות יותר להוכחה. במקרים אלה קיים מרכיב מהותי יותר של אשם תורם. על מבוגר שיוצא לטיול בחום קיצוני תוטל אחריות רבה יותר מאשר על ילד צעיר. במקרים שבהם האשם התורם גבוה, אין תמריץ להגשת התביעה.

ביחס לפגעי מזג האוויר, מדובר, למשל, ברכב שהחליק על הכביש כתוצאה מהגשם ופגע באופנוע. אם לנפגע יש ביטוח חובה, אז התאונה תטופל במסגרת חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים

מי אחראי לפצות על תאונת דרכים שנגרמה עקב פגעי מזג האוויר?

תביעות בגין נזקי גוף שמקורם בתאונות דרכים הן שכיחות מאוד. ביחס לפגעי מזג האוויר, מדובר, למשל, ברכב שהחליק על הכביש כתוצאה מהגשם ופגע באופנוע. אם לנפגע יש ביטוח חובה, אז התאונה תטופל במסגרת חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. אם אין לנפגע פוליסה, בהתקיים תנאים מסויימים ניתן לתבוע באמצעות פקודת הנזיקין. 

במקרה שהנזק הנגרם יוכר כתאונת עבודה, הנפגע יהיה זכאי לתגמולים מהביטוח הלאומי

מי אחראי לפצות על אירוע שהתרחש במקום העבודה של הנפגע?

במקרה כזה ניתן להגיש תביעה למוסד לביטוח הלאומי. במידה שניתן להוכיח את רשלנותו של המעסיק אשר גרמה לנזקי העובד, אזי ניתן לתבוע את המעסיק וחברת הביטוח המבטחת את עסקו. לצורך כך מומלץ עם עורך דין הבקי בתחומים אלה. במקרה שהנזק הנגרם יוכר כתאונת עבודה, הנפגע יהיה זכאי לתגמולים מהביטוח הלאומי.

השלוליות יכולות לגרום גם לנזקים - זהירות לא ליפול!

אילו תביעות ניתן לתת כדוגמה? 

תביעה אחת הוגשה על ידי אשה מבוגרת הסובלת מנכות, שהחליקה על רמפה מכוסה קרח ביום קר במיוחד, בכניסה לבית משפט בצפון הארץ. היא ניסתה להיתמך בעזרת מסעד יד, אך החליקה על הרמפה שהיתה קפואה לחלוטין, וניזוקה ברגלה הבריאה. בשל נכותה, אותה אשה יכלה להיכנס למבנה אך ורק דרך אותה רמפה, ולכן במקרה זה פרט לרשלנות, הועלתה טענה אודות הפרת חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.

תביעה שנייה הוגשה על ידי סטודנטית במוסד להשכלה גבוה בארץ, שהגיעה למבחן באחד הימים הכי חמים של השנה. המזגן היה ממוקם במקום גבוה מאוד והיה מנותק מהחשמל. לאחר שהבוחנות במקום התעלמו מבקשתה להדליק אותו, היא ועוד מספר סטודנטים עלו על גבי השולחנות לשם הדלקת המזגן. כתוצאה מהתאונה, ניזוקה הסטודנטית באופן קשה ברגלה.

תביעה שלישית הוגשה על ידי לקוח שישב בבית קפה במרכז הארץ ביום קיץ חם, והוכש על ידי נחש צפע. אותו בחור הגיע לבית החולים במצב קשה מאוד. במסגרת התביעה, הוכח כי אף שהעירייה ידעה כי באזור ישנם הרבה נחשי צפע, לא היתה במקום שום אזהרה. במקביל הוכח, כי אף שקיימים אמצעים אלקטרונים יעילים להרחקת נחשי צפע מן המקום, שעלותם סבירה, העירייה לא שקלה להשתמש בהם.

ראש הנזק המשמעותי ביותר הוא הפסדי השתכרות לעתיד, והוא רלוונטי במיוחד לקטינים שנפגעים עקב גילם הצעיר

אילו ראשי נזק רלוונטיים לתביעות בגין נזקי גוף עקב פגעי מזג האוויר?

ראש הנזק המשמעותי ביותר הוא הפסדי השתכרות לעתיד, והוא רלוונטי במיוחד לקטינים שנפגעים עקב גילם הצעיר. ראשי נזק אופייניים נוספים הם: הוצאות רפואיות, הוצאות פרה-רפואיות, פיזיותרפיה, וטיפולים משלימים. ראש נזק שיהיה קשה לקבל עליו פיצוי הוא נזק נפשי שהוא רחוק יותר. 

קודם כל, יש לקבל טיפול רפואי. אחר כך, לתעד הכל

איזה טיפים ניתן לתת למי שנגרם לו נזק גוף עקב פגעי מזג האוויר?

קודם כל, יש לקבל טיפול רפואי. אחר כך, לתעד הכל. יש לקחת מספרי טלפון של עדים, ולהגיע לעורך דין עם כל החומר. במקרה של נזק גוף שנגרם בבית הספר, יש לפנות למזכירות ולבקש את פוליסת התאונות האישיות. בפוליסה יש טופס תביעה, שאותו יש להגיש לחברת הביטוח. אם מדובר, למשל, במפגע מוחשי כמו שלולית או מאגר מים מסוכן, יש לצלמם. אם מדובר במפגע חמור רצוי להודיע למשטרה ולרשויות מקומיות אשר יסלקו את המפגע.

* הכותב הוא עורך דין המתמחה בכל נזקי הגוף, לרבות תאונות עבודה, תאונות דרכים תאונות תלמידים, ורשלנות רפואית.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים
  • חובת הגילוי של רופא שיניים למטופלו - עד כמה?

    חובת הגילוי של רופא שיניים למטופלו - עד כמה?

    בטיפולים כירורגיים נדרש גילוי מלא והחתמה על טופס "הסכמה מדעת". זאת, בניגוד לזריקת אלחוש מקומי וסתימה רגילה
    5 דק'
  • עברתם ניתוח סרטן ערמונית והתפקוד המיני נפגע? אפשר לתבוע פיצוי

    עברתם ניתוח סרטן ערמונית והתפקוד המיני נפגע? אפשר לתבוע פיצוי

    לאחר ניתוח כריתת ערמונית, ירון החל לסבול מירידה בזיקפה, עד שנעלמה לחלוטין. חיי הזוגיות והדימוי העצמי נפגעו, ולאחר שנה קשה של התאוששות מניתוח לא פשוט והתמודדות עם אובדן התפקוד המיני, הוא החליט לתבוע מהביטוח הלאומי אחוזי נכות, בעזרת מכתב רפואי מאורולוג מומחה
    4 דק'
  • נזקים גופניים בעקבות נפילה: מתי אפשר לקבל פיצויים?

    נזקים גופניים בעקבות נפילה: מתי אפשר לקבל פיצויים?

    נפילה עשויה להוביל לנזקים משמעותיים והשלכות מצערות והיא בהחלט מסוכנת. פקודת הנזיקין מזכה בפיצויים אנשים שנפלו, אם נפלו בעקבות רשלנות ונגרם להם נזק. אם נפלת, והפעם זה רציני, כדאי שתדע שסביר כי מגיע לך פיצוי. איזה פיצוי מגיע למי שנופל? באילו מקרים ניתן לקבל פיצוי אחרי נפילה? האם מקום הנפילה משנה? מה קורה למי שנפל בבית שלו ומה לגבי נפילה בחוף הים? כל התשובות שיעזרו לך לקום אחרי שנפלת
    5 דק'