zap group mishpati logo

כך תשיגו אזרחות פורטוגלית - מדריך

בזכות תיקון לחוק, הפכה השגת אזרחות פורטוגלית אפשרית לאלפי ישראלים. מאות כבר קיבלו אזרחות פורטוגלית. מה צריך לעשות כדי לקבל אזרחות, ולמי זה כדאי?

18.06.17
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
כך תשיגו אזרחות פורטוגלית - מדריך

מיהם מגורשי פורטוגל?

גירוש יהודי פורטוגל החל ב-1496, ארבע שנים לאחר גירוש יהודי ספרד. למעשה, היה זה גל הגירה מאונס, בגללו נפוצו יהודים למספר תפוצות, שבחלקן קיימות קהילות אלו עד היום. גירוש ספרד גרם לרבים מיהודי ספרד לעזוב לפורטוגל, וכתוצאה מכך אוכלוסיית היהודים בה גדלה מאוד: אם עד הגירוש חיו בפורטוגל כ-30 אלף יהודים, הרי שאחריו, חיו בה יותר מ-70 אלף יהודים.

הגירוש התבצע בצו של המלך, אך באמצעות שורה של פעולות הוא הפך את הקערה על פיה, וגרם לרבים מהיהודים להישאר במדינה - אם כי לא כיהודים, אלא כאנוסים שהוטבלו לנצרות.

בניגוד להליך לקבלת אזרחות ספרדית, כדי לקבל אזרחות פורטוגלית אין צורך להיבחן על שליטה בשפה, אין מבחן מורשת, ולא צריך להיחקר על ידי נוטריון

החוק שמאפשר לקבל אזרחות פורטוגלית

ימי האינקוויזיציה, אותו פרק היסטורי אפל, הביאו את המחוקקים בספרד ובפורטוגל, בשנים האחרונות, לעשות חשבון נפש. כתוצאה מכך, באפריל 2015 נכנס לתוקף בפורטוגל חוק המעניק הקלות בקבלת אזרחות לצאצאי האנוסים והמגורשים. 

לצורך קבלת אזרחות, יש להוכיח שהמבקש הוא נצר למגורשים. בניגוד להליך לקבלת אזרחות ספרדית, כדי לקבל אזרחות פורטוגלית אין צורך להיבחן על שליטה בשפה, אין מבחן מורשת, ולא צריך להיחקר על ידי נוטריון. 

גם אם אתם ממוצא אשכנזי, ובטוחים שאין לכם שום קשר לספרד או לפורטוגל, ייתכן שאתם זכאים לאזרחות פורטוגלית

אז מי יכול להגיש בקשה לאזרחות פורטוגלית?

גם אם אתם ממוצא אשכנזי, ובטוחים שאין לכם שום קשר לספרד או לפורטוגל, ייתכן שאתם זכאים לאזרחות פורטוגלית.  
אם המשפחה שלכם הגיעה, למשל, מאמסטרדם בהולנד או מכמה ערים ספציפיות בגרמניה או פולין, מסתבר שיש לכם סיכוי לא רע להשיג אזרחות פורטוגלית. 

למי עוד כדאי לברר את זכאותו? למי שמשפחתו מארצות הבלקן - טורקיה, בולגריה, יוון ומדינות יוגוסלביה לשעבר, או מארצות המגרב - מרוקו, אלג'יר, טוניס, לוב. גם מי שמשפחתו ממצרים או איטליה כנראה יצליח להתחקות בצורה טובה על שורשיו. 

המבקש צריך להראות שאין לו עבר פלילי, בין אם בישראל ובין אם במקומות נוספים (אם הוא גר תקופות מסוימות בחו"ל, יש להביא את האישורים גם משם)

התנאים לקבלת אזרחות פורטוגלית

בעת כתיבת שורות אלו, הליך קבלת אזרחות פורטוגלית אורך כשנתיים, והוא מצריך את הפעולות הבאות: 

אישור שהמבקש הוא נצר למגורשים - בקשה לקבלת אישור מוגשת לאחת הקהילות היהודיות במדינה, בליסבון או בפורטו, וצריכה לכלול מחקר ועדויות בנוגע לשורשיו המשפחתיים של המבקש. תיעוד כזה עשוי לכלול, בין היתר, עץ משפחתי, מסמכים היסטוריים (ובכלל זה, ספרי בר מצווה, תיעוד של חתונות ולידות), צילומי קברים, ולמשל דיסקים עם הקלטות של בני המשפחה מדברים לדינו. 

הוצאת תעודת יושר מהמשטרה - המבקש צריך להראות שאין לו עבר פלילי, בין אם בישראל ובין אם במקומות נוספים (אם הוא גר תקופות מסוימות בחו"ל, יש להביא את האישורים גם משם). ישנם מקרים בהם בכל זאת, גם עם עבר פלילי מסוים, ניתן יהיה להוציא אזרחות פורטוגלית.

הגשת בקשה למשרד הפנים הפורטוגלי - על סמך האישורים שהושגו מוגשת הבקשה עצמה. 

אזרחות אירופית מאפשרת גמישות תעסוקתית. היא פוטרת את הצורך להוציא ויזה, ומאפשרת לגור בכל מקום ביבשת אירופה, ללא צורך לעזוב בכל חצי שנה

מה מקנה אזרחות פורטוגלית?

אזרחות פורטוגלית מקנה יתרונות רבים, בין היתר, בזכות חברותה של המדינה באיחוד האירופי -

לימודים - האזרחות מקנה יתרון ניכר מבחינת לימודים אקדמיים. אדם המחזיק באזרחות פורטוגלית וירצה ללמוד באחת ממדינות אירופה, יוכל לעשות זאת, בסבסוד חלקי עד מלא, באחת ממדינות אירופה. הדבר תלוי מוסד ומדינה.

תעסוקה - אזרחות אירופית מאפשרת גמישות תעסוקתית. היא פוטרת את הצורך להוציא ויזה, ומאפשרת לגור בכל מקום ביבשת אירופה, ללא צורך לעזוב בכל חצי שנה. זהו יתרון נוסף למי שיבקש לעשות רילוקיישן למטה של חברה בה הוא עובד היום. 

מיסוי - האזרחות יכולה במקרים מסוימים, להקנות יתרונות מיסוי - דבר שגורם לעניין רב בה מצד אנשי עסקים.

ויזה לארה"ב - אזרחי האיחוד יכולים להוציא ויזה לארה"ב בצורה כמעט אוטומטית, באמצעות מילוי טופס באינטרנט, ללא צורך להגיע לשגרירות.

עלות הוצאות אזרחות פורטוגלית יכולה לנוע בין 11 ל-15 אלף שקל

מה העלות הכוללת של הוצאות אזרחות פורטוגלית?

עלות הוצאות אזרחות פורטוגלית יכולה לנוע בין 11 ל-15 אלף שקל. העלות הזו כוללת תשלום אגרה לקהילה היהודית העומדת על 500 יורו, תשלום אגרה למשרד המשפטים הפורטוגלי העומד על 250 יורו, ואת שכר טרחת עורכי הדין שמסתכם בכ- 8,000 שקל (לא כולל מע"מ) עבור הטיפול של משרד עורכי הדין בארץ ובחו"ל. 

מעבר לעובדה שכיום הכלכלה בפורטוגל הינה במגמת צמיחה ויתר היתרונות המובנים של המדינה, חשוב לציין שזה אולי לא מתאים לכל אחד, אך עשוי מאוד להשתלם, אם לוקחים בחשבון את מכלול ההטבות הכלולות בקבלת אזרחות זו.

האם לאחר קבלת אזרחות פורטוגלית אפשר לקבל גם דרכון?

כן. לאחר קבלת אזרחות ולאחר שהמבקש הוציא תעודת זהות, הוא יכול להוציא דרכון פורטוגלי. הדרכון, כמו כל דרכון בעולם,  תקף למספר שנים מוגבל, ויש לחדשו כמו בכל מדינה אחרת.

מבחינת הפורטוגלים אין צורך לוותר על הדרכון הנוסף, אך יש מקרים מסוימים בהם אין אפשרות להחזיק ביותר מאזרחות נוספת אחת

האם מי שיש לו דרכון נוסף צריך לוותר עליו?

ככלל, התשובה היא לא. מבחינת הפורטוגלים אין צורך לוותר על הדרכון הנוסף, אך יש מקרים מסוימים בהם אין אפשרות להחזיק ביותר מאזרחות נוספת אחת. השאלה מהי האזרחות הנוספת/הדרכון הנוסף - יש מדינות שלא מוכנות שיהיו לאזרחיהן שתי אזרחויות (כך לדוגמה, הולנד אינה מוכנה שתהיה לאזרחיה אזרחות נוספת). 

דרכון זר - כולם רוצים

האם אדם חייב להיות בגיר כדי להוציא אזרחות פורטוגלית?

עד לאחרונה רק בגיר מעל גיל 18 יכול היה להגיש בקשה לקבלת אזרחות פורטוגלית. אלא שלאחרונה הודיעה ממשלת פורטוגל על כוונתה לאפשר גם לקטינים מתחת לגיל 18 לפתוח בהליך כזה. השינוי טרם התרחש, והתהליך הנובע ממנו עוד לא ברור באופן מלא. כך למשל, לא ברור אם גם קטין בדומה לבגיר יידרש להביא אישור מהקהילה היהודית על כך שהוא צאצא פורטוגל.

להתאזר בסבלנות. מדובר בתהליך שעשוי לארוך פרק זמן די ממושך, וזה טבעי ומקובל

טיפים חשובים למי שרוצה לקבל אזרחות פורטוגלית

ראשית, להתאזר בסבלנות. מדובר בתהליך שעשוי לארוך פרק זמן די ממושך, וזה טבעי ומקובל.

שנית, לא להסתיר מידע. חלק מהמבקשים מנסים להעלים את העובדה ששהו חלק מהזמן בחו"ל כדי לקצר תהליכים. זו התנהגות פסולה: כאשר אתה מגיע לקבל אזרחות, בוא בידיים נקיות.

דוד ידיד משרד עו"ד ונוטריון

דוד ידיד משרד עו"ד ונוטריון

משרד עורכי דין ונוטריון דוד ידיד מעניק שירות וייעוץ בנושא דרכון ואזרחות פורטוגלית/ספרדית. המשרד מלווה את לקוחותיו בהליכי הוצאת אזרחות/דרכון ספרדי/פורטוגלי. תחום נוסף: מימוש זכויות לניצולי שואה. המשרד עוסק בתחום זה מיום היווסדו ומתמחה בתחום מימוש הזכויות לניצולי שואה בארץ ובמדינות אחרות. המשרד מונה 12 אנשי מקצוע המטפלים בכל שלבי התביעה להשגת פיצויים

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
דוד ידיד משרד עו"ד ונוטריון

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה