zap group mishpati logo

אזרחות פורטוגלית גם לילדים

המדריך המלא לקבלת אזרחות פורטוגלית - לכם ומעכשיו גם לילדים שלכם

מאת: עו"ד פרנסיסקו נונו בטיסטה
10.07.17
תאריך עדכון: 12.12.23
7 דק'
אזרחות פורטוגלית גם לילדים

בשנת 2015 חוקק בפורטוגל חוק המאפשר לצאצאי היהודים שברחו מפורטוגל כתוצאה מגירוש ספרד - בעיקר יהודים שמוצאם בחצי האי האיברי (ספרד ופורטוגל) וברחו לארצות האימפריה העותומנית טורקיה , יוון ,בולגריה, סוריה וכו'  ולצפון אפריקה כגון תוניס, טריפולי, מרוקו וכו' - לקבל את אזרחותם הפורטוגלית בחזרה. באפריל 2017 יצא תיקון לחוק המאפשר להגיש בקשה לאזרחות פורטוגלית  גם עבור ילדים מתחת לגיל 18.

כדי לקבל אזרחות פורטוגלית יש להוכיח את הקשר הקדום לפורטוגל באמצעות פרטים שונים, כגון: שם המשפחה, ארץ המוצא של הסבים, שפת הלדינו, מנהגים ספרדיים וכד'

קבלת אזרחות פורטוגלית

על פי החוק, המכונה "חוק היהודים הספרדים", כדי לקבל אזרחות פורטוגלית יש להוכיח את הקשר הקדום לפורטוגל באמצעות פרטים שונים, כגון: שם המשפחה, ארץ המוצא של הסבים, שפת הלדינו, מנהגים ספרדיים וכד'.

עד לפני חקיקת החוק החדש, תהליך קבלת אזרחות פורטוגלית התנהל בדומה לתהליך קבלת אזרחות ישראלית שלא על פי חוק השבות  (תש"י - 1950). חוק השבות בישראל מאפשר לכל יהודי שאינו תושב הארץ, לקבל אזרחות בתהליך מקוצר ואילו לבני/בנות זוג (שאינם יהודים) של יהודים שאינם תושבי ישראל, צריכים לעבור תהליך ארוך יותר של בין 5-10 שנים כדי לקבל אזרחות - תהליך שכולל גם השתלבות בחברה הישראלית והמצאת הוכחות לזיקה למדינה.

בדומה לכך התנהל כאמור תהליך קבלת האזרחות הפורטוגלית עד לפני 3 שנים. יהודי שהוכיח קשר דורי לפורטוגל, היה צריך לעבור תהליך ארוך שכולל היטמעות בחברה והוכחת הגישה לפורטוגל. משמעות החוק החדש היא, שיהודים יכולים לקבל היום את האזרחות הפורטוגלית גם "מרחוק" - כלומר: על סמך הוכחת הקשר הדורי בלבד ומבלי שיהיה צורך להוכיח זיקה עכשווית למדינה.

החוק בפורטוגל מאפשר לפנות לאחת מהקהילות היהודיות החזקות (בליסבון או בפורטו) כדי שהן יערכו את בדיקת הרקע (בעלות אגרה של כ- 500 אירו)

מהם הקריטריונים לקבלת אזרחות פורטוגלית?

כדי לקבל את האזרחות, יש להוכיח קשר דורי לקהילה הספרדית/ פורטוגלית (של עד 17 דורות אחורה).
את התהליך ניתן אמנם לבצע באופן עצמאי - לגשת למשרד הפנים בפורטוגל ולהגיש את הבקשה עם כל המסמכים המהווים הוכחה כאמור. בפועל, מבחינה מעשית קשה מאוד להוכיח את הקשר הדורי על סמך אילן יוחסין בלבד.

כדי להתגבר על הקושי, החוק בפורטוגל מאפשר לפנות לאחת מהקהילות היהודיות החזקות (בליסבון או בפורטו) כדי שהן יערכו את בדיקת הרקע (בעלות אגרה של כ- 500 אירו). אם הן מוצאות לנכון, כי אכן קיים קשר, הן מעניקות "תעודת אישור", שאיתה (בצירוף מסמכים נוספים נדרשים כגון דרכון ישראלי, תעודת זהות ישראלית, תעודת יושר וכו') ניתן להגיש את הבקשה ולקבל את האזרחות כעבור מספר שנים.

תיקון החדש מאפשר למעשה להוציא אזרחות פורטוגלית גם לקטינים, ללא הוכחת זיקה עכשווית

מעכשיו - אזרחות פורטוגלית גם לקטינים

"חוק היהודים הספרדים" שחוקק ב- 2015 התייחס ליהודים בגירים ולא לקטינים. כדי להוציא אזרחות לילדים שטרם מלאו להם 18, היה צריך לחכות שיגיעו לגיל בגרות או לנהוג על פי החוק הרגיל ולהוכיח זיקה עכשווית של הילד לפורטוגל (למשל על ידי מגורים במדינה, רכישת שפה, לימודים וכו'). 
התיקון החדש מאפשר למעשה להוציא אזרחות פורטוגלית גם לקטינים, ללא הוכחת זיקה עכשווית!
כלומר, כל יהודי בעל קשר דורי לפורטוגל רשאי להעביר את הזכות לקבלת אזרחות לילדיו הקטינים ולהגיש בשמם את המסמכים והתעודות הרלוונטיות, בצירוף תעודת לידה המקשרת אותו להורה בעל הזכות - גם אם ההורה לא הגיש בקשת אזרחות עבור עצמו. 

עם זאת חשוב לדעת, כי על אף התיקון בחוק, טרם תוקנו התקנות הקשורות אליו ולכן בפועל, ניתן יהיה ליישם אותו רק לאחר שהרגולציה תכנס לתוקף - דבר שעשוי לקחת מספר שנים. הגשת הבקשה על סמך התיקון בחוק בלבד, בטרם נכנסה הרגולציה לתוקף, עלולה לגרום לקבלת סירוב על הבקשה, ולכן מומלץ להמתין.

כדי להגדיל את סיכויי ההצלחה חשוב לבצע תחקיר מקדים יסודי, למצוא הוכחות רבות ככל האפשר לקשר הדורי, להגיש את המסמכים בצורה נכונה, להכיר את הניואנסים של השפה המדוברת, ולהבין את ההתנהלות המשפטית והבירוקרטית המקומית 

מהם הסיכויים לקבלת אזרחות פורטוגלית?

החוק החדש אמנם מקל על התהליך, ולכן גם עורר אפקט מיידי, אך כדי להגדיל את סיכויי ההצלחה חשוב לבצע תחקיר מקדים יסודי, למצוא הוכחות רבות ככל האפשר לקשר הדורי, להגיש את המסמכים בצורה נכונה, להכיר את הניואנסים של השפה המדוברת, ולהבין את ההתנהלות המשפטית והבירוקרטית המקומית הלכה למעשה.

כדי להגדיל את הסיכויים לאישור הבקשה, יש צורך בשילוב בין זרוע ישראלית מקצועית, שתהיה אחראית על שלב איסוף ההוכחות ובין זרוע של עורך דין מקומי שייצג את מגיש הבקשה מול הרשויות

לאן פונים כדי להתחיל בתהליך?

ניתן כאמור לבצע את התהליך באופן עצמאי, אך סיכויי ההצלחה קטנים יותר מאשר ביצוע התהליך דרך עורך דין מקומי הדובר את השפה  ומתמחה בתחום. 
יש חשיבות גדולה מאוד להתנהלות הבירוקרטית, לניסוח הבקשות, לאופן מילוי והגשת המסמכים ולאופן אימותם. 

כדי להגן על עצמה (בעיקר מפני הגירה של אנשים בעלי עבר לא נורמטיבי), מקפידה הממשלה בפורטוגל לבדוק גם את העבר הפלילי של המבקש ודורשת לצרף למסמכים גם תעודת יושר. יהודי שנולד בתוניס, למשל, צריך להגיש תעודת לידה ותעודת יושר מתוניס - מה שכמובן בלתי אפשרי, מכיוון שאין לנו יחסי שלום עם תוניס. עורך דין מקומי שמכיר היטב את החוקים בפורטוגל ידע למצוא גם לזה פתרונות.

בישראל ישנם כ-20 משרדי עורכי דין המציעים את שירות ההתנהלות הבירוקרטית עבור מבקש האזרחות.
בפועל, לרוב לא מספיק לדעת למלא טפסים אלא כדאי להיוועץ בעורך דין מקומי. 
כדי להגדיל את הסיכויים לאישור הבקשה, יש צורך בשילוב בין זרוע ישראלית מקצועית, שתהיה אחראית על שלב איסוף ההוכחות ובין זרוע של עורך דין מקומי שייצג את מגיש הבקשה מול הרשויות, בדומה לשירות המוצע על ידי משרדו של הח"מ.

אזרחות פורטוגלית - זו המטרה

בשלב הראשון נאספים כל הנתונים והמסמכים המהווים הוכחה לקיום זיקה בין דורית של המבקש לפורטוגל. למשל, איסוף ההוכחות מתבצע על ידי גנאלוג (חוקר אילנות יוחסין) דובר שפות שתפקידו לבחון את המסמכים הקיימים ולסנכרן אותם עם הוכחות תרבויות שונות כגון: שימוש בניבי שפה אופייניים (למשל שימוש בניבים בשפת הלדינו, האופייניים בעיקר בקרב תורכים  יווני ובולגרים) וכד'.

לאחר איסוף ההוכחות וניסוח המסמכים הרלוונטיים עבור הקהילה היהודית, עובר הטיפול לידיו של עו"ד המתמחה בתחום. הוא מקבל לידיו את המסמכים מתורגמים, לומד באמצעותם להכיר את הלקוח ועברו ומייצג אותו ישירות מול הרשויות המקומיות והממשלה. 

אם התהליך מתבצע בצורה יסודית ונכונה, בשילוב של משרד בארץ וייצוג על ידי עורך דין מקומי בפורטוגל - אורכו הוא כשנה וחצי

מהו משך התהליך?

אם התהליך מתבצע בצורה יסודית ונכונה, בשילוב של משרד בארץ וייצוג על ידי עורך דין מקומי בפורטוגל - אורכו הוא כשנה וחצי, שבסופה מקבלים מסמך אזרחות פורטוגלית, שאיתו ניתן לגשת לשגרירות פורטוגל בתל אביב ואחרי תהליך קצר של כחצי שעה ניתן לקבל תעודת זהות פורטוגלית (שאיתה גם ניתן להנפיק דרכון).

העלות הכוללת משתנה ביחס למורכבות של התהליך ונעה בין 10,000-14,000 שקלים (או 8,000 שקלים כאשר מדובר בבקשות שונות מאותה משפחה)

כמה זה עולה?

העלות הכוללת משתנה ביחס למורכבות של התהליך ונעה בין 10,000-14,000 שקלים (או 8,000 שקלים כאשר מדובר בבקשות שונות מאותה משפחה).
המקרים הפשוטים יותר הם בקשות של משפחות שהגיעו מספרד או מפורטוגל בקבוצה גדולה כמו טורקיה, יוון, בולגריה, לוב, טוניס, מרוקו וכד', ארצות שבהן ניתן למצוא עובדות והוכחות רבות יותר.
המקרים המורכבים יותר, הם מקרים של משפחות ממוצא אשכנזי, בעלות שורשים ספרדיים רחוקים (למשל: סבא רבא שהיה רב בהולנד) - מקרים שדורשים עבודת תחקיר מעמיקה יותר.
התשלום מתבצע בהדרגתיות ובהתאם למודל של הצלחה - בדיקה ראשונית (שלאחריה מעריכים את הסיכויים ומחליטים אם להיכנס לתהליך או לא), הגשת המסמכים לקהילה היהודית וקבלת האישור והתהליך הסופי עד לקבלת האזרחות.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה