zap group mishpati logo

14 טיפים חשובים לפני ועדות רפואיות

לבוא ממוקדים, להיות מודעים לזמן, ולהגיש את כל המסמכים על מגש של כסף: כל מה שאתם צריכים לדעת כדי להופיע נכון בפני ועדה רפואית

מאת: עו"ד נמרוד לנגר
14.11.17
תאריך עדכון: 30.03.24
9 דק'
14 טיפים חשובים לפני ועדות רפואיות

מהמוסד לביטוח לאומי, דרך משרד הביטחון ועד משרד הבריאות: כל אחד מהגופים האלה מפעיל ועדות רפואיות, שמטרתן לקבוע את הליקויים הרפואיים ולעיתים ההשלכות התפקודיות של הליקויים מהם אתם סובלים.

אף שכל אחת מהוועדות קמה לצורך שונה, באופן בסיסי הן פועלות באופן דומה ומבקשות לסייע למבוטח שאתרע מזלו וסובל מליקוי רפואי. הוועדות ככלל כוללות רופא אחד או יותר ומזכיר. חברי הוועדות בוחנים את המסמכים הרפואיים שמוגשים אליהם על ידי הפונים, ועורכים להם לעיתים תכופות בדיקות פיזיות.
בשל העובדה, כי ההתנהלות מול הוועדות הרפואיות חורצת פעמים רבות את גורלם של המבוטחים, קשה להפריז בחשיבות של התכוננות ראויה להופעה בפניהן. בשורות הבאות נציג 14 טיפים חשובים שכדאי להכיר לפני הופעה כזאת.

הוועדות ככלל כוללות רופא אחד או יותר ומזכיר. חברי הוועדות בוחנים את המסמכים הרפואיים שמוגשים אליהם על ידי הפונים, ועורכים להם לעיתים תכופות בדיקות פיזיות

1. דעו איך עובדת הוועדה 

כל אחת מהוועדות שהזכרנו פועלת על פי חוק או לפי תקנות מסוימות אשר מכתיבים את דרך התנהלותן, וחשוב מזה דרך קביעת החלטותיהן. מסיבה זו חשוב לצלול לחוק שמכוחו פועלת הוועדה ולהכירו היטב. אכן שלב זה חשוב, ולעיתים צריך עורך דין שייעץ על פי איזה חוק הוועדה פועלת. 

 אם בכל זאת בחרתם לפנות לארגון, דעו שיש כמה עמותות שייתנו לכם סיוע משפטי בחינם

2. מוגבלות הארגונים למיצוי זכויות

ארגונים אלה מבטיחים לכם בפרסומות למצות את זכויותיכם תמורת שכר טרחה באחוזים מהתוצאות. ארגונים אלה על פי רוב מוגבלים בייצוג בבית המשפט. כמו כן לא תמיד כדאי להיפרד מסכומים גבוהים בשלב מוקדם, אלא עדיף להתאמץ ולחקור קצת בכוחות עצמאיים. מומלץ במקום להיפרד מכסף עתידי רב ללכת בשלבים הראשונים לפגישת ייעוץ אצל עורך דין. אם בכל זאת בחרתם לפנות לארגון, דעו שיש כמה עמותות שייתנו לכם סיוע משפטי בחינם. אל תחתמו על הסכם שכר טרחה לפני שבחנתם מול שני נותני שירות מומלצים כשאחד מהם, כך מומלץ, יהיה עורך דין הפעיל בתחום.

לפני שתגיעו לוועדה, תידרשו למלא בדר"כ טופס תביעה עם כל הפרטים שלכם. דעו שהטופס הזה לאחר שמילאתם אותו יגביל את טענותיכם

3. אל תמהרו לשלוח טפסים

לפני שתגיעו לוועדה, תידרשו למלא בדר"כ טופס תביעה עם כל הפרטים שלכם. דעו שהטופס הזה לאחר שמילאתם אותו יגביל את טענותיכם. לכן, אל תמהרו לשלוח אותו. כדאי להשקיע קצת זמן ולבסס את הטופס שלכם עם חוות דעת רפואיות תומכות, וכן לבחון מהם אותם ליקויים מהם אתם סובלים ולראות לאיזה סעיף בחוק שעל פיו הוועדה מתנהלת, הליקוי מתאים. 

 גם אם לא מלאתם פרט מסוים, תמיד תוכלו לטעון בהמשך שהעניין הושמט בתום לב, ואולי תוכלו להכניס את הנטען מאוחר יותר

4. דעו ששום דבר איננו סופי

ובכל זאת, אל תלחצו. גם אם לא מלאתם פרט מסוים, תמיד תוכלו לטעון בהמשך שהעניין הושמט בתום לב, ואולי תוכלו להכניס את הנטען מאוחר יותר. תמיד ניתן לשלוח טופס תביעה חדש בו תציינו ליקוי שהושמט או שחלה החמרה במצבכם, אך במקרים אלו מועד התביעה משתנה ויתכן שתפסידו זמן יקר ו'תרוויחו' טרחה של הגעה למספר וועדות ובירוקרטיה כפולה ומורכבת.

בסופו של יום, נדיר כי אדם שמגיש טופס תביעה בשל השמטה יגיש טופס חדש. מה שיותר שכיח הוא שמבוטח מתנהל שנים ארוכות מול המבטח, כשלבסוף  הוא רואה שעליו להגיש תביעה חדשה בה הוא מציין ליקוי מסוים, וזאת לאחר מספר שנים שעברו מאז שהגיש את התביעה הראשונה והחסרה. 

בשל קוצר הזמן, על החולה מוטלת האחריות לעזור לוועדה להבין את מצבו הרפואי המדויק, ולהגיש לה את מסמכיו הרפואיים באופן מסודר ומובנה

5. קחו בחשבון את אלמנט הזמן

לכל אחת מהוועדות אין זמן. בכל רגע נתון נכנסים אליה אנשים, וחברי הוועדה נדרשים לבדוק איך מצבו הרפואי של כל אחד מהם עולה בקנה אחד עם לשון החוק או התקנות. בשל קוצר הזמן, על החולה מוטלת האחריות לעזור לוועדה להבין את מצבו הרפואי המדויק, ולהגיש לה את מסמכיו הרפואיים באופן מסודר ומובנה, ואף לציין לאיזה סעיפים בחוק הליקוי שלו לטעמו מתאים. סידור כזה איננו עניין של מה בכך, והוא טעון מחשבה.  

חברי הוועדות הם בעלי ניסיון רב, וראו כבר הכל. סביר להניח שלא יראו בעין יפה ניסיון של חולה 'לעשות בפניהם הצגות' או להגזים

6. אל תעשו הצגות ואל תגזימו

חברי הוועדות הם בעלי ניסיון רב, וראו כבר הכל. סביר להניח שלא יראו בעין יפה ניסיון של חולה 'לעשות בפניהם הצגות' או להגזים, והדבר עשוי להשליך גם על מידת האמון שהם ירחשו כלפיו ואם החלטתם 'לעשות הצגות' בכל זאת, מומלץ כי תעשו זאת במקום הנכון ולאור הליקוי שאתם טוענים לו. כך לדוגמא, אין טעם להציג קושי בתנועות יד אם אתם בפני ועדה של ניידות, ואין טעם להדגיש כאב בוועדה הפועלת על יסוד מדידה של ליקוי פיזי בלבד. 

 יש להפנות את חברי הוועדה לסעיפי החוק הרלוונטיים, ולהדגיש על בסיסם את זכאות החולה

7. נסו להיות ממוקדים

כבר בשלב הראשון, כאשר מגיעים לוועדה, צריך להיות ממוקדים: יש להפנות את חברי הוועדה לסעיפי החוק הרלוונטיים, ולהדגיש על בסיסם את זכאות החולה. נסו להימנע מלהגיע למצב שבו חברי הוועדה יחפשו בעצמם את סעיפי החוק. היו צעד לפניהם, והגיש להם אותו על מגש של כסף.
מצד שני, אל תחשבו שאתם יותר חכמים מחברי הוועדה. ראשית סביר להניח שזה לא נכון, ושנית גם להם ניסיון רב שנים בוועדות והם עשויים לעתים לעזור. היו קשובים למה שהם אומרים ודעו להבחין מתי אמירה שלהם שלא לפרוטוקול עשויה לסייע לכם. הקשיבו. 

 כמו את הילד, גם את המבוגר צריך להכין, ולעיתים הקשישים מתביישים לומר את כל האמת, לדוגמא שהם מרטיבים, או נזקקים לסיוע

8. חשבו על הפרטים הקטנים

לכל ועדה רפואית יש את החוק על פיו היא פועלת ולכן צריך להבין באופן מעשי את ההשלכות לכך. לדוגמה: ילדים המופיעים בפני ועדות רפואיות של הביטוח הלאומי עוברים מבחן הנוגע למידת התלות שלהם. בין היתר, נבחנת יכולתם להתלבש לבד. בהקשר זה, חשוב, למשל, לדעת שעדיף להלביש את הילד קודם לכן עם חולצה שתבטא את קושי זה, ולא עם חולצה פתוחה שקל להוריד. 

ואם כבר דיברנו על מבחן התלות כילד, כך גם המבוגר הפונה לביטוח סיעודי נדרש לעבור מבחן תלות. (לעיתים ישלח נציג לבית המבוגר/הקשיש) כמו את הילד, גם את המבוגר צריך להכין ולעיתים הקשישים מתביישים לומר את כל האמת, לדוגמא שהם מרטיבים, או נזקקים לסיוע. כפי שאתם לא משאירים ילד לבד בבדיקה, כך אל תשאירו קשיש וכפי שכל אדם נזקק לסיוע בהליך משפטי של מיצוי זכויות על אחת כמה וכמה אם המדובר בקשיש או בילד. 

כשאתם מגיעים לוועדה עליכם להציג בפניה אבחנות רפואיות התומכות בבקשתכם להסתמך על סעיף חוק מסוים

9. הציגו אבחנות רפואיות תומכות

כשאתם מגיעים לוועדה עליכם להציג בפניה אבחנות רפואיות התומכות בבקשתכם להסתמך על סעיף חוק מסוים. עדיף שאבחנה זו תהיה של מומחה למחלה שממנה אתם סובלים (לדוגמה: אם אתם סובלים מבעיה בברכיים, לא מספיק ללכת לאורתופד, אלא לרופא שמתמחה בברכיים).
אם אתם באמת רוצים להיות מדויקים, מומלץ לשלם כמה עשרות שקלים ולהוציא את כל התיק הרפואי שלכם. 

10. ודאו שאתם עומדים בכל התנאים

למה זה כל כך חשוב? לכל זכות סוציאלית יש מעין "רשימת מכולת" הקבועה בחוק של מי שזכאי לקבלה. כך למשל, אחת הדרכים לבסס נכות לילד בביטוח הלאומי היא באמצעות הוכחת קיום של שלושה תנאים מתוך רשימה סגורה של תשעה תנאים וביניהם, לדוגמא הצגת הוראות לביצוע פיזיותרפיה יומיומית על ידי רופא. אישור לטיפול כזה יש להכין לפני שמופיעים בוועדה, ולא להותיר את העניין פתוח.

מטרתה של הוועדה הרפואית היא לתת פיצוי למי שמגיע לו. אם לא תספרו ממה אתם סובלים, אתם עלולים להכשיל את עצמכם

11. אל תתביישו לספר ממה אתם סובלים

מטרתה של הוועדה הרפואית היא לתת פיצוי למי שמגיע לו. אם לא תספרו ממה אתם סובלים, אתם עלולים להכשיל את עצמכם. יש אנשים, במיוחד כאלה הסובלים מבעיות נפשיות,  אך גם כאמור קשישים וילדים שמתביישים לדבר על קשיהם בפני הוועדה הרפואית, ונפגעים כתוצאה מכך. על המבוטח להתכונן לחשיפה זו קודם לכן, ולדבר באופן גלוי על הליקויים. כאן חשוב לציין את המחצית הריקה של הכוס. כך אם ביום טוב הצלחתם ללבוש חולצה לבד או נפטרתם מכאב כרוני, לא חובה להדגיש זאת. תארו את היום הכי גרוע שהיה לכם בזמן האחרון. מיצוי זכויות זה לא הזמן להיות אופטימיים לגבי מצב בריאותכם.

מה חשוב לומר בוועדה הרפואית?

12. דעו כיצד להתנהל כשאתם מגיעים עם ילד

לפעמים אתם עלולים להיתקל בוועדה בסיטואציות רגישות, שכדאי להיערך אליהן מראש. לדוגמה: אם אתם מגיעים עם ילד, ובשלב מסוים נדרשים לפרט את כל המגבלות שלו (אבל ממש לא מעוניינים לעשות זאת בפניו) כדאי שתיערכו לכך ותגיעו עם מלווה שידאג לצאת איתו מהחדר. 

 צריך לדעת למשל, שכאשר ישאלו אתכם ממה אתם סובלים, עליכם לפרט את כל המכאובים, בלי להחסיר דבר

13. תכננו מראש מה אתם הולכים להגיד

חשוב לדעת מה עומדים להגיד לוועדה הרפואית, ולהתכונן לכך היטב. חשוב להגיד את מה שרציתם, ולוודא שהכל נרשם. צריך לדעת למשל, שכאשר ישאלו אתכם ממה אתם סובלים, עליכם לפרט את כל המכאובים, בלי להחסיר דבר. זאת כדי שלא לחשוף את עצמכם לסיטואציה שבה התביעה שלכם ביחס לאחת מבעיות אלה תתיישן. 

עוד חשוב, לא לתת למזכירה להאיץ בכם. קראו מה שכתבה לפני שתחתמו, כי יתכן שלא דייקה והחסירה. 

תידרשו לשכנע את הוועדה מדוע יש להכיר במחלה הנדירה שממנה אתם סובלים אולי דרך התאמה לסעיף אחר, התואם לה

14. אל תהססו להתייעץ - במיוחד במקרים נדירים

יש מחלות נדירות, שהחוק אשר נותן מסגרת לוועדה אינו מתמודד איתן ישירות. כך, לא ניתן לצפות שהחוק ירחיב על כל מחלה נדירה, ולעיתים גם אין מומחים שיכולים לכתוב עליהן חוות דעת. במקרים כאלה ניתן להיעזר בעמותות הפועלות בתחום, ולהתייעץ עם אנשי מקצוע מטעמן. דעו שלא יהיה לכם פשוט: תידרשו לשכנע את הוועדה מדוע יש להכיר במחלה הנדירה שממנה אתם סובלים אולי דרך התאמה לסעיף אחר, התואם לה. 
אך לא כדאי להתייאש. המטרה של החוק הסוציאלי היא לסייע למי שזקוק לסיוע, ואם לשון החוק אינה מתאימה, לעיתים ניתן להשתמש בתכלית החוק להתאמות נדרשות למחלות נדירות.  

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה