zap group mishpati logo

"רישיון להרוג" - דו"חות וקנסות על עבירות תעבורה שלא בוצעו

התחדשתם ברכב חדש? ייתכן שמספר הרישוי הוא לא חדש! סיפור אמיתי על אזלת ידם של משרד רה"מ ומשרד התחבורה

"רישיון להרוג" - דו"חות וקנסות על עבירות תעבורה שלא בוצעו

צמד המילים "רשיון להרוג" מוכר לרובנו בהקשר של דמותו של ג'יימס בונד, סוכן חשאי אשר מקבל רישיון מאת המלכה להרוג. הפעם צמד המילים הפרובוקטיבי קשור לתביעה נזיקית בבימ"ש השלום. 

הוגשה תביעה בעניינו של רכב של משרד ראש הממשלה אשר נע על כבישי ארצנו עם לוחית זיהוי מזויפת -לוחית זיהוי שאין אפשרות להתחקות אחר בעליה

לוחית זיהוי מזויפת

בימים אלו הוגשה על ידי משרד הח"מ תביעה כנגד משרד ראש הממשלה בגין "רישיון להרוג" אשר נופק למי מעובדיו - יובהר, כי לא מדובר בסוכן חשאי של המוסד או השב"כ אשר פועל לצורך מניעת פיגוע או הצלת חיים, מדובר ברכב של משרד ראש הממשלה אשר נע על כבישי ארצנו עם לוחית זיהוי מזויפת! לוחית זיהוי שאין אפשרות להתחקות אחר בעליה וכל ניסיון שכזה יוביל לזהותה של אזרחית תמימה - הלקוחה אותה משרד הח"מ מייצג, ניצה רוסו, אמו של הזמר הידוע סטטיק (להלן: "האשה"/"רוסו").

נציג של משטרת ישראל רמז, כי יתכן שלוחית הרישוי שוכפלה על ידי גורמים פליליים

המשטרה לא ביררה את התלונה לעומק

לפני כשנה וחצי רכשה רוסו, במזל טוב, רכב חדש מיבואן רכבי טיוטה בישראל. חודש לאחר קבלת הרכב לידיה התחיל זרם בלתי פוסק של דו"חות מהירות, דו"חות חניה, חשבונות כביש 6 וחשבונות מנהרות הכרמל. מכיוון שאינה נוהגת לבצע עבירות תנועה ומכיוון שלא זכרה את ביצוע העבירות והנסיעות בגינן נרשמו הדו"חות והחשבונות, ביקשה האשה לערוך בירור על ידי בקשת תמונת הרכב המצולם על ידי מצלמות המהירות וכבישי האגרה. 

למרבה הפתעתה, הרכב המצולם אינו רכבה, לא בדגם ולא בצבע (אפור לעומת רכבה האדום), לכן פנתה באופן מיידי למשטרת ישראל לצורך הגשת תלונה, אך לצערה הרב תלונתה ותלונות נוספות אותן הגישה באותו העניין לא זכו לבירור או יחס, והתיק שנפתח בגינן נסגר תחת הסיבה: "עבריין לא ידוע". 
נציג של משטרת ישראל אף רמז, כי יתכן שלוחית הרישוי שוכפלה על ידי גורמים פליליים, רמיזה אשר הייתה די והותר במצבה של רוסו כדי לעורר את דאגותיה וחרדותיה ברמה היום יומית.

כשנה של טרטורים וכמה אלפי שקלים לאחר תחילת הפרשה ולאחר שפנתה רוסו ללשכת המפכ"ל וללשכתו של השר לביטחון פנים, סומנה לוחית הרישוי במאגר הארצי כלוחית גנובה/חשודה בזיוף

לוחית הרישוי סומנה כגנובה/חשודה בזיוף

כשנה של טרטורים וכמה אלפי שקלים לאחר תחילת הפרשה ולאחר שפנתה רוסו ללשכת המפכ"ל וללשכתו של השר לביטחון פנים, סומנה לוחית הרישוי במאגר הארצי כלוחית גנובה/חשודה בזיוף.
סימון זה הוביל תוך יומיים למעצרו של נהג רכב הפנטום עת הזדהה כעובד משרד ראש הממשלה ושוחרר לדרכו. 

מסתבר, כי משרד התחבורה נוהג לנפק לוחיות "פנטום" (לוחיות סמויות ללא כתובת), אשר לא ניתן להתחקות אחריהן, לרכבי משרד ראש הממשלה, אך משטרת ישראל לא מנהלת כל בקרה או מעקב אחר השימוש בלוחיות הפנטום

לוחיות פנטום - אין מעקב אחר השימוש בהן

מסתבר, כי משרד התחבורה נוהג לנפק לוחיות "פנטום" (לוחיות סמויות ללא כתובת), אשר לא ניתן להתחקות אחריהן, לרכבי משרד ראש הממשלה, אך משטרת ישראל לא מנהלת כל בקרה או מעקב אחר השימוש בלוחיות הפנטום.

כעת מתבקשת השאלה - מה היה קורה במידה שלא היה מדובר בדו"חות מהירות וחנייה? מה היה קורה אילו היה מדובר בתאונת פגע וברח?
סביר להניח כי משטרת ישראל הייתה מתדפקת על דלתה של הגב' התמימה ומאשימה אותה בהריגה ברשלנות, אז כמו שאומרים "לך תוכיח שאין לך אחות".

חוסר אונים מול הגופים הממשלתיים

עלינו להבין, כי כל אחד ואחד מאתנו היה יכול להיקלע לסיטואציה זו בלית ברירה ולמצוא עצמו חסר אונים אל מול הגופים הממשלתיים החזקים ביותר במדינתנו. כמה מאתנו היו נלחמים ושורדים, כמה מאיתנו לא היו שורדים את מלחמת ההתשה וכמה מאתנו כלל לא היו נלחמים.

עד היום, כשנה וחצי מתחילת הפרשה וכחצי שנה מרגע גילוי זהות רכב הפנטום, משרד ראש הממשלה לא פנה לרוסו ולא לקח אחריות על המחדל שנעשה בשם הפעלת סמכותו הייחודית ומרחיקת הלכת

משרד ראש הממשלה לא לקח אחריות

לאחר שרוסו קבלה אישור ממקור משטרתי מוסמך באשר לזהות הרכב והנוהג בו, נמסר לה כי משרד ראש הממשלה ייקח על עצמו את האחריות וייטפל בנושא. האשה אף פנתה למרכז לפניות הציבור של משרד ראש הממשלה אך נענתה בטריקת טלפון מן הצד השני. 
כאן המקום לציין, כי עד לרגע כתיבת שורות אלו, כשנה וחצי מתחילת הפרשה וכחצי שנה מרגע גילוי זהות רכב הפנטום, משרד ראש הממשלה לא פנה לרוסו ולא לקח אחריות על המחדל שנעשה בשם הפעלת סמכותו הייחודית ומרחיקת הלכת.

משרד התחבורה החליף לבסוף את לוחית הרישוי אך תוך כדי גם הוסיף "יד" בבעלות על רכבה של רוסו, ובכך גרם לה הפסדים של עשרות אלפי שקלים

משרד התחבורה הוסיף "יד" בבעלות, ללא הצדקה

רוסו נותרה עם רישום הנקודות כנגדה במשרד הרישוי, ולאחר מסכת ייסורים וטרטורים בירוקרטיים, משרד התחבורה החליף לבסוף את לוחית הרישוי אך תוך כדי גם הוסיף "יד" בבעלות על רכבה של רוסו, ובכך גרם לה הפסדים של עשרות אלפי שקלים, רכב אשר אין באפשרותה למכור מכיוון שאף אחד לא מעוניין לרכוש את הרכב "המקולל".

ואנחנו, החברה הישראלית נותרנו עם הידיעה כי חיי האזרחים, חירותם, שלמות גופם, פרטיותם ומרחבם האישי אינם מעניינו של משרד ראש הממשלה. 

עוה"ד עם הלקוחה
עוה"ד צפריר-צורי ופיזיצקי עם הלקוחה, ניצה רוסו

בסיכום, ראוי לומר כי הכותב אינו יוצא נגד הפעלת אמצעים מסוג זה על ידי משרד ראש הממשלה ומערכת הביטחון, אך עם כוח גדול מגיעה גם אחריות גדולה, ויש לוודא כי אלו אשר אמונים על ביטחוננו, לא משתמשים בסמכותם באופן רשלני וחובבני אשר עלול לסכן חיי אדם חפים מפשע. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים