zap group mishpati logo

עו"ד יאיר מושיוב - נעים להכיר

עבור עו"ד יאיר מושיוב יום בלי דיונים הוא יום משעמם, וכל תיק הוא כמו פרק בסדרת פשע. הכירו את הפליליסט, ששואף להימנות עם העשיריה המובילה בפלילים בישראל

מאת: רינה פטילון, כתבת זאפ משפטי
18.02.18
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
עו"ד יאיר מושיוב - נעים להכיר

צילום: נתי חדאד

שם המשרד: "יאיר מושיוב - משרד עו"ד"

תחום התמחות: "פלילים ותעבורה"

לימודי משפטים ב: "מכללה למנהל בראשל"צ"

כשהתחלתי את לימודי, ידעתי שלא רק שאהיה עו"ד, אלא אהיה פליליסט. אפשר לומר שבחרתי לעסוק במקצוע כדי לייצג בפלילים

ספר על הבחירה ללמוד משפטים

 "מגיל צעיר ידעתי שאני רוצה להיות עו"ד. זה התחיל בזכות סדרות טלוויזיה שאהבתי כמו פרקליטי LA, והמשיך בחיזוקים שקיבלתי ממכריי ומבני משפחתי, שטענו שעם כמות המלל שאני פולט יחד עם היצירתיות ויכולת האלתור שלי, אני גם ככה כבר מתנהג ככזה, והציעו לי לתעל את זה לקריירה (על אף שבגיל 14 לא ממש חשבתי במונחים כאלה...). כשהתחלתי את לימודי, ידעתי שלא רק שאהיה עו"ד, אלא אהיה פליליסט. אפשר לומר שבחרתי לעסוק במקצוע כדי לייצג בפלילים, וכך גם אופיינו לימודי, כשעיקר קורסי הבחירה היו בעלי אופי פלילי".

כל תיק הוא כמו פרק בסדרת פשע, עם המון נתונים שונים, טיפוסים מיוחדים וצבעוניים, סיפורים מפתיעים ומשונים ופוטנציאל משתנה לסיום בכל תיק

מה אתה הכי אוהב בעבודה?

"את העניין בתחום - כל תיק הוא כמו פרק בסדרת פשע, עם המון נתונים שונים, טיפוסים מיוחדים וצבעוניים, סיפורים מפתיעים ומשונים ופוטנציאל משתנה לסיום בכל תיק. כמעט שאין מונוטוניות ושיגרה. הצד השני של אהבתי לעבודה הוא היכולת לאתר בעיות ראייתיות ולנתח סיטואציות באופן שייטיב עם הלקוח על מנת לצמצם את עונשו או להביא לזיכויו.

מעל הכל, אני אוהב את ההופעה בביהמ"ש על פני ישיבה במשרד. עבורי, יום בלי דיונים הוא יום מוחמץ ומשעמם".

מעצבן בעבודה - ההמתנה הבלתי פוסקת בבתי המשפט, בבתי המעצר ובטלפונים כדי להשיג גופים ציבוריים

מה הכי מעצבן בעבודה?

 "ההמתנה הבלתי פוסקת בבתי המשפט, בבתי המעצר ובטלפונים כדי להשיג גופים ציבוריים. לא משנה שאני כבר למעלה מ-12 שנים עושה את זה ומתמודד עם זה, זה אף פעם לא נהיה קל. וגם הגבייה...".

תיק שהשפיע - ייצגתי עצור בתיק רצח כפול, ולמרות כל טענות המשטרה והפרקליטות, האמנתי שהוא באמת לא קשור לפרשה באופן אקטיבי כמו שניסו לתארו. המעצר הלך והתארך, אבל בסוף הצלחתי לשחרר אותו ולחלץ אותו מהתיק

איזה תיק השפיע עליך באופן משמעותי?

ייצגתי עצור בתיק רצח כפול, ולמרות כל טענות המשטרה והפרקליטות, האמנתי שהוא באמת לא קשור לפרשה באופן אקטיבי כמו שניסו לתארו. המעצר הלך והתארך, היו מעורבים נוספים והמון לחץ מכל הכיוונים -  אבל בסוף הצלחתי לשחרר אותו ולחלץ אותו מהתיק. בשונה משחרורים רבים בתיקים שונים, דווקא כאן הפריע לי יותר שהוא פשוט היה קורבן של היכרויות בעייתיות מול מערכת צמאה לדם".

תיק שאף פעם לא תסכים לטפל בו - האם יש כזה?

"תיקים בטחוניים (מחבלים וטרור) ועבירות מין בתוך המשפחה עם קטינים".

זכות ההיוועצות בעו"ד בעת חקירה במשטרה היא זכות יסוד בסיסית וחשובה בצורה בלתי רגילה, אשר תוצאתה עשויה להשפיע על הצלחת התיק או כשלונו

ציין חקיקה/פסיקה משמעותית בעינייך

"אני תמיד כועס בדיעבד על לקוחות שלא ניצלו כראוי את זכות ההיוועצות בעו"ד בעת חקירתם במשטרה. זו זכות יסוד בסיסית וחשובה בצורה בלתי רגילה, אשר תוצאתה עשויה להשפיע על הצלחת התיק או כשלונו. שגויה המחשבה של נחקרים (בעיקר נורמטיביים) לפיה אם יבקשו לממש זכות זו, ייראו כאשמים שיש להם מה להסתיר בהכרח".

לשמחתי אין לי חרטות מקצועיות. בחרתי במקצוע, בחרתי בתחום ההתמחות, בחרתי לפתוח משרד משלי כדי לתת מענה ישיר ועצמאי ללקוחותיי מבלי להיות תלוי או כפוף לשיקולי דעת של אחרים

האם יש לך חרטות מקצועיות?

 "לשמחתי אין לי כאלו. בחרתי במקצוע, בחרתי בתחום ההתמחות, בחרתי לפתוח משרד משלי כדי לתת מענה ישיר ועצמאי ללקוחותיי מבלי להיות תלוי או כפוף לשיקולי דעת של אחרים, ועם כל אלו, אני ישן מצוין ומנהל גם חיי משפחה עשירים ומוצלחים, כך שאין לי חרטות ואני מרוצה ממצבי".

מה דימוי שלך בקרב הקולגות?

 "כנראה שיגידו שאני מדבר לא מעט, גם יחסית לעו"ד. אני שואל המון ומנסה תמיד לחפש זווית תקיפה שלאו דווקא נחשבת לסטנדרט או לאופן העבודה הצפוי. סביר גם שאני נחשב לאדיב וקולגיאלי. זה נראה לי ערך חשוב ביותר כעו"ד בכלל וכפליליסט בקליקה קטנה, יחסית, בפרט".

השאיפה לעתיד: להימנות עם העשיריה המובילה של הפליליסטים בישראל

מהי השאיפה המקצועית לעתיד?

"להימנות עם העשיריה המובילה של הפליליסטים בישראל, ולא רק בגלל תקשורת ויח"צ אלא בשל ייצוג מוצלח בתיקים מסובכים ומעניינים".

זה לא סוד שמקצוע עריכת הדין רווי. בפלילים ובתעבורה הדבר ניכר בעיקר בחוסר האחריות של עו"ד רבים, בעיקר צעירים

מהי דעתך על מקצוע עריכת הדין כיום?

"זה לא סוד שהתחום רווי. בפלילים ובתעבורה הדבר ניכר בעיקר בחוסר האחריות של עו"ד רבים, בעיקר צעירים, אשר לא מתביישים 'להתגלח על זקנם' של נאשמים וללמוד את הפרקטיקה במחיר של ייצוג לא מקצועי עד כושל. הם אטרקטיביים במחיר נמוך יחסית, אך ניסיונם אינו תואם את המקצועיות, שתיקים רבים מחייבים. תופעה גוברת זו מביאה לפגיעה משמעותית בנאשמים רבים, אשר בגלל חיסכון כספי שילמו בתוצאות או בעונשים חמורים בהרבה ממה שעו"ד מנוסה היה יכול להשיג עבורם".

כיצד אתה מבלה את זמנך הפנוי?  

"אני מבלה המון עם אשתי וילדיי. משתדל לטייל בארץ ובחו"ל. משפחה, חברים, הופעות ומסעדות. לאחרונה מנסה למצוא זמן לחזור לרכיבת שטח, אחרי שבשנים האחרונות לא ממש מצאתי את הזמן והאנרגיות לכך".

אלמלא הייתי עו"ד, הייתי מהנדס גשרים

אילו לא היית עו"ד היית... 

"מהנדס גשרים. משהו בגשרים תמיד משך אותי, ואיזה גרפולוג שרלטן אמר לי פעם בהופעה שניתוח כתב היד שלי מעיד על יכולות של מהנדס, על אף שאני ומתמטיקה זה שני עולמות נפרדים (חוץ מחישובי שכר טרחה...)"

החשוד באזיקים - האם קבל ייעוץ מתאים?

לא יכול בלי?...

"לבדוק ולנשק את הילדים שלי בלילה". 

עו"ד אבי חימי הוותיק והמוערך תמיד נתפש בעיניי כמודל לחיקוי

איזה אדם מהווה עבורך השראה?

"עו"ד אבי חימי הוותיק והמוערך תמיד נתפש בעיניי כמודל לחיקוי. משהו ראוי ומכובד באיזון בין אשף במשפטים לבן אדם הגון ואיכותי שחביב על הבריות".

מוטו לחיים - זו לא עבירה - אם לא נתפסת

מהו המוטו שלך לחיים?

"זו לא עבירה - אם לא נתפסת".

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים
  • מח"ש - המחלקה לחקירות שוטרים, סקירה

    מח"ש - המחלקה לחקירות שוטרים, סקירה

    על המחלקה לחקירות שוטרים שמעתם? לפניכם מידע על חוקרי מח"ש, העבירות הנחקרות וחשיבות ההיוועצות בעו"ד
    5 דק'
  • זכויות החשוד לפני חקירה משטרתית ובמהלכה

    זכויות החשוד לפני חקירה משטרתית ובמהלכה

    אדם שניצב בפני חקירה משטרתית, עובר חוויה לא קלה. מה עליו לדעת וממה הוא צריך להיזהר? מדריך בנושא, לפניכם
    5 דק'
  • ערעור פלילי: כל מה שחשוב לדעת

    ערעור פלילי: כל מה שחשוב לדעת

    הורשעתם בפלילים ואתם מרגישים שנעשה לכם עוול בעצם ההרשעה או שלדעתכם העונש שקיבלתם חמור מדי? במרבית המקרים אתם רשאים להגיש ערעור. מהם השיקולים המרכזיים במסגרת הגשת ערעור? סקירה מיוחדת
    7 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה