zap group mishpati logo

אושר סופית: יבוטלו קנסות היציאה בסלולר

קנסות היציאה בסלולר יבוטלו לחלוטין, והקשר בין מכירת המכשירים לשירותי הסלולר ינותק

מאת: מערכת משפטי
26.03.12
תאריך עדכון: 27.05.19
3 דק'
אושר סופית: יבוטלו קנסות היציאה בסלולר

הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון מס' 53), התשע"ב-2012, של ח"כ כרמל שאמה-הכהן (הליכוד). ההצעה נדונה בוועדת הכלכלה. 
 
הצעת החוק שאושרה סופית, מבטלת לחלוטין את קנסות היציאה מחברות הסלולר, ואוסרת על חברות הסלולר לגבות תשלומים או למנוע הטבות ממנוי שמבקש להתנתק מהן.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום צרכנות

בכך יבוטל סכום התקרה שנקבע בחוק לשנים 2011 ו-2012 בשל ביטול הסכם התקשרות עם חברה שהיא בעלת רישיון רדיו טלפון נייד.
כמו כן אושרה הצעת יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ שאמה-הכהן שיזם את החוק, לניתוק זיקה מלא בין מכירת ציוד קצה למכירת שירותי סלולר.

הקלת המעבר בין חברה אחת לאחרת
 המטרה של ביטול "קנסות היציאה" היא הקלת המעבר של הלקוחות בין חברה אחת לאחרת לצורך הטבת התנאים המוצעים. בנוסף, מוצע לאסור על בעלי רישיון רדיו טלפון נייד לקשור בין התקשרות המנוי לקבלת שירותי רדיו טלפון נייד לבין רכישה, השכרה, השאלה או החכרה של ציוד קצה, בין בהסכם אחד ובין בהסכמים נפרדים, לרבות בדרך של מתן הנחה או הטבה אחרת כלשהי בהתקשרות אחת בשל ההתקשרות השנייה.
 
בדיון שקיימה ועדת הכלכלה להכנת ההצעה לקריאה השנייה והשלישית, אמר חבר הכנסת שאמה-הכהן, כי: "הדבר יוזיל גם את מחירי השיחות וגם את מחירי המכשירים".
 
במהלך הדיון הבהיר היו"ר, כי נושא ציוד הקצה מהווה עדיין חסם מעבר בין החברות. הוא ציין, כי חברות הסלולר נותנות הטבות במכשירים עד שהלקוח מבקש להתנתק. במקרה כזה הלקוח מגלה שמחיר המחירון של אותה הטבה, שהחברה דורשת ממנו להחזיר לה, גבוה בעשרות אחוזים ממחיר השוק של אותו מוצר. "שווי ההטבות היום הוא לא ריאלי, ומהווה בעצם קנס שהופך לחסם מעבר", אמר היו"ר.

ח"כ יוליה שמאלוב ברקוביץ (קדימה), אמרה, כי: "ניתוק זיקה זה דבר מבורך ונשמע מעולה לצרכן, אבל אני חוששת שאנחנו לא מספיק יודעים איך ההחלטה הזו תשפיע על הצרכן. צריך לבדוק את ההשלכות של זה ולשים לב שמחירי השיחות לא יעלו".

כניסה לתוקף- מתי?
בתום הדיון אישרה הוועדה כאמור את ביטול הקנסות וניתוק הזיקה המלא.
ביטול הקנסות יחול על לקוחות שהתקשרו בהסכמים עם חברות הסלולר מה-1 בנובמבר 2011 – וייכנס לתוקף עם פרסום החוק ברשומות. עוד קבעה הוועדה, כי ניתוק הזיקה המלא ייכנס לתוקף ב-1 בינואר 2013. עם זאת הוועדה קבעה כי שר התקשורת יוכל, באישור ועדת הכלכלה, לדחות את המועד בעוד חצי שנה.
 
10 ח"כים תמכו בהצעה בקריאה השנייה, שעברה ללא מתנגדים.
11 ח"כים תמכו בהצעה בקריאה השלישית, שעברה ללא מתנגדים. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה