zap group mishpati logo

שאלות ותשובות - הכל על פיצויים מוגדלים

פוטרת שלא כדין? פגעו בזכויותיך? שיעורם של פיצויי פיטורים קבוע בחוק; אך במקרים מסוימים זכאי העובד לשיעור גבוה יותר. אלה הם פיצויי פיטורים מוגדלים

מאת: עו"ד לימור חייט
12.03.18
תאריך עדכון: 28.03.24
5 דק'
שאלות ותשובות - הכל על פיצויים מוגדלים

במקרים רבים, כאשר נשללת זכותו של העובד, נפגעת או שאינה מכובדת, לעובד מגיע סעד. ישנם סעדים רבים המגיעים לעובד, וביניהם פיצויים מוגדלים. אם אתם חושבים שמגיעים לך פיצויים מוגדלים, ודאי תשמחו לדעת את כל העובדות הנוגעות לפיצויי פיטורים מוגדלים. אז במיוחד עבורכם – כל התשובות לכל השאלות.

פיצויים מוגדלים הם פיצויים ששיעורם גבוה יותר מהפיצויים המגיעים לעובד על פי דין. החוק בישראל קובע את הדרכים לחישוב גובה שיעור הפיצויים

מהם פיצויים מוגדלים? 

פיצויים מוגדלים הם פיצויים ששיעורם גבוה יותר מהפיצויים המגיעים לעובד על פי דין. החוק בישראל קובע את הדרכים לחישוב גובה שיעור הפיצויים. במקרים מסוימים, שיעורם של פיצויי פיטורים עולה ולחישוב הפיצויים נכנס שיקול נוסף, המשנה את אופן חישוב הפיצויים ומגדיל את שיעורם. כאשר לעובד מגיעים פיצויים מוגדלים, מדובר, למעשה, בתשלום שנוסף לתשלום פיצויי הפיטורים "הרגיל" המגיע לעובד מעצם פיטוריו.

חוק פיצויי פיטורים קובע את אופן חישוב סכום הפיצויים המוגדלים, שמושפע משלושה אלמנטים מרכזיים: גובה השכר, ותק בעבודה ונסיבות המקרה

כיצד מחשבים פיצויים מוגדלים? 

כדי להבין מה גובה הפיצויים המוגדלים המגיעים לכם, חשוב להבהיר את אופן החישוב של פיצויי פיטורים בנסיבות "רגילות" (כלומר, כשאין זכות לפיצויים מוגדלים). חוק פיצויי פיטורים קובע את אופן חישוב סכום הפיצויים, שמושפע משלושה אלמנטים מרכזיים: גובה השכר, ותק בעבודה ונסיבות המקרה.

נסיבות שמשפיעות על גובה פיצויי פיטורים כוללים את שנת ההעסקה, היקף המשרה, השאלה האם העובד פוטר או התפטר, שיעור ההפרשות שביצע המעסיק לקופת הגמל או לביטוח הפנסיוני של העובד; תחילת מועד העבודה ועוד. 

בנוסף לאלה, גם לנסיבות סיום העבודה יש משקל; ובמקרה בו קיימות נסיבות המולידות סעד של פיצויים מוגדלים, יינתן משקל לא רק לוותק בעבודה, לגובה השכר וכדומה; אלא תילקח בחשבון גם מידת הפגיעה בעובד. כלומר, במקרה של פגיעה בך כעובד, יקבע בית המשפט את שיעורם של הפיצויים המגיעים לך גם בהתחשב באופיין של הזכויות שנשללו ממך, בחומרה של שלילת הזכויות ובחוק הרלוונטי שמעגן את הזכויות הללו.

ניתן לדרוש פיצויים מוגדלים במקרה של פיטורים שלא כדין, מכוח הסכם עבודה או הסכם פרישה וכן בשל נוהג שחל במקום העבודה

מתי אני יכול לדרוש פיצויים מוגדלים?

השאלה למי מגיעים פיצויי פיטורים מוגדלים היא שאלה חשובה ומורכבת. ישנו מגוון גדול של מקרים בהם לעובד מגיע סעד בדמות פיצויים מוגדלים. באופן גס, ניתן לחלק את המקרים הללו לארבעה תחומים: פיטורים שלא כדין - מקרים בהם העובד פוטר שלא כדין; פיצויים מוגדלים מכוח הסכם עבודה או הסכם פרישה ופיצויים מוגדלים בשל נוהג שחל במקום העבודה. 

המקרים הנפוצים ביותר ואשר מעוררים תהיות וספקות אצל העובד, הם המקרים של פיטורים שלא כדין. בנסיבות מגוונות מגיע העובד שפוטר למצב בו הוא תוהה האם מגיעים לי פיצויים מוגדלים, האם נשללו זכויותיי כעובד והאם מגיע לי סעד מהמעסיק. התשובות לשאלות אלה תינתנה על ידי עורך דין מומחה לדיני עבודה, שיבחן האם אכן העובד נפגע, האם הוא זכאי לפיצויי פיטורים מוגדלים ומהו שיעורם.

פיטורים שלא כדין הם פיטורים בניגוד לחוק, תוך פגיעה בזכויות המגיעות לעובד

מהם פיטורים שלא כדין?

פיטורים שלא כדין הם פיטורים בניגוד לחוק, תוך פגיעה בזכויות המגיעות לעובד; זכויות אשר מעוגנות בחוקים שונים, דוגמת חוק עבודת נשים, חוק שוויון זכויות עבודה ועוד. כדי להסיק האם במקרה מסוים קמה הזכות לפיצויים מוגדלים, יש לבחון את נסיבות המקרה. ישנם בהחלט מקרים "קלאסיים” ושכיחים בהם קמה הזכות לפיצויי פיטורים מוגדלים.

ככלל, פיטורים של אשה הרה, עקב הריונה וללא היתר כנדרש בחוק, ייחשבו לפיטורים שלא כדין

מהם המקרים השכיחים בהם מגיעים פיצויים מוגדלים?

הדוגמאות השכיחות למקרים בהם זכאי העובד לפיצויים מוגדלים כוללים את המקרים הבאים:

פיטורים על רקע אפליה

למעסיק אסור לפטר עובד על רקע של אפליה אסורה. אפליה אסורה של עובד יכולה להיות על רקע מגדר (פיטרו אותי בשל היותי אשה), דת, העדפות מיניות וכדומה. 

פיטורים של אשה בהריון

לאשה הרה מגיעות מספר זכויות מתוקף מצבה, הן בתקופת ההיריון והן לאחר הלידה. בין יתר ההסדרים הנוגעים לזכויות נשים בהריון בעבודה, ישנו גם הסדר המגביל את היכולת לפטרה. ככלל, פיטורים של אשה הרה, עקב הריונה וללא היתר כנדרש בחוק, ייחשבו לפיטורים שלא כדין; מצב שעשוי לזכות את העובדת, בין היתר, בפיצויי פיטורים מוגדלים. בהקשר זה חשוב לציין, כי לנשים עובדות ישנן גם זכויות "מיוחדות" במקרים של טיפולי פוריות; וכן לאחר תום תקופת הלידה.

פיטורים ללא שימוע

חוקי העבודה מסדירים, בין היתר, גם את הדרך בה מותר וראוי לפטר עובד. בין שלל ההסדרים הנוגעים לעניין מוטלות על המעסיק גם חובת שימוע לפני פיטורים, חובת הודעה מוקדמת על פיטורים וכדומה. במקרים בהם יוכח כי חובות אלה לא יושמו וכי זכויותיו של העובד נשללו תוך כדי פיטוריו ובשל האופן בו בוצעו, ייחשבו הפיטורים לפיטורים שלא כדין, ויזכו את העובד בפיצויים מוגדלים. 

כספי פיצויים - הנה הם מתקבלים

כיצד אני יכול לקבל פיצויים מוגדלים?

אם מתעוררת בך כעובד התחושה שפוטרת שלא כדין, מומלץ לך לפנות לעורך דין המתמחה בדיני עבודה ולקבל ייעוץ משפטי. עורך הדין יבחן את נסיבות המקרה. אם יסיק, כי אכן נשללו זכויותיך ופוטרת שלא כדין; ובמידה שקיימת תשתית ראייתית והוכחות לפגיעה בזכויותיך, תפנה, באמצעות עורך דינך לבית הדין לעבודה, ותגיש תביעה מתאימה. לאחר בירור התביעה ייפסק האם אתה אכן זכאי לפיצויי פיטורים מוגדלים ואף ייקבע שיעורם.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה