zap group mishpati logo

דרכון פורטוגלי: חלון הזדמנויות שכדאי לנצל

האפשרות להוציא דרכון פורטוגלי מעוררת עניין רב בתקשורת וברשתות החברתיות. מי זכאי לדרכון פורטוגלי - ומדוע מומלץ להיעזר בייעוץ משפטי? מדריך

22.04.18
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
דרכון פורטוגלי: חלון הזדמנויות שכדאי לנצל

בשנת 2015 החליטה ממשלת פורטוגל (בדומה לממשלת ספרד לפניה), כי היא מעוניינת לתקן את העבר שלה בימי הביניים (גירוש יהודי ספרד ופורטוגל) ולאפשר לצאצאי המגורשים להגיש בקשה לאזרחות פורטוגלית ואף לחזור להתגורר במדינה. 

כך, כל מי שיצליח להוכיח שהוא צאצא של יהודים שגורשו במהלך ימי הביניים מספרד או פורטוגל - יוכל לקבל, בתנאים מסוימים, אזרחות פורטוגלית; ויחד עם האזרחות, באופן אוטומטי, לקבל גם דרכון פורטוגלי. 

מי שמחזיק באזרחות פורטוגלית זכאי גם לכל הנחה או מימון מלא של השכלה גבוהה, שזכאים להם אזרחי האיחוד האירופי 

מהם היתרונות של אזרחות פורטוגלית ודרכון פורטוגלי?

פורטוגל היא מדינה חברה באיחוד האירופי - וכל אזרחיה זכאים לגור בכל אחת ממדינות האיחוד, לעבוד בהן ולנוע ביניהן ללא מגבלה. מי שמחזיק באזרחות פורטוגלית זכאי גם לכל הנחה או מימון מלא של השכלה גבוהה, שזכאים להם אזרחי האיחוד האירופי. 

יתרון נוסף, עבור ישראלים: בעלי אזרחות פורטוגלית אינם נדרשים להוציא ויזה, לצורך נסיעה לארצות הברית. כלומר: גם אם מסיבה כלשהי נדחתה בקשתכם, כאזרחי ישראל - לוויזה לארה"ב, עדיין תהיו זכאים לוויזה כאזרחי פורטוגל.

התנאי הראשון לקבלת אזרחות: קבלת אישור של הקהילה היהודית בפורטוגל, כי המבקש הוא אכן יהודי וצאצא של מגורשי ספרד ופורטוגל. התנאי השני: למבקש אין עבר פלילי

מהם התנאים לקבלת אזרחות פורטוגלית?

כל צאצא של מגורשי ספרד ופורטוגל, המעוניין להגיש בקשה לאזרחות, צריך לעמוד בשני תנאים מקדימים עקרוניים. התנאי הראשון: קבלת אישור של הקהילה היהודית בפורטוגל - כי המבקש הוא אכן יהודי וצאצא של מגורשי ספרד ופורטוגל. התנאי השני: למבקש אין עבר פלילי.

כל יהודי שמוצא משפחתו בעבר הוא באחת ממדינות צפון אפריקה, הוא צאצא למגורשים וזכאי להגיש בקשה, בתנאי שאין לו עבר פלילי

מי עשויים להיחשב כצאצאים למגורשי ספרד ופורטוגל?

כל יהודי שמוצא משפחתו בעבר הוא באחת ממדינות צפון אפריקה (כגון: מרוקו, אלג'יר, תוניס, לוב; ובנוסף, מדינות כגון: טורקיה, יוון וחלק ממדינות הבלקן) - הוא צאצא למגורשים וזכאי להגיש בקשה, בתנאי שאין לו עבר פלילי.

האם יש דרך להגיש בקשה - גם למי שיש לו רישום פלילי?

כל מי שיש לו רישום פלילי שאמור להימחק, אך תקופת המחיקה עדיין לא הסתיימה - יכול להגיש בקשה למטה הארצי של משטרת ישראל, לצורך מחיקת הרישום מוקדם יותר. 

הבדיקה הראשונית כוללת בחינה של שם המשפחה, באמצעות גנאולוג מומחה

כיצד יש להוכיח את הקשר למגורשי ספרד ופורטוגל?

הבדיקה הראשונית כוללת בחינה של שם המשפחה, באמצעות גנאולוג מומחה. מרגע שהגנאולוג המומחה אישר את שם המשפחה, יש להגיש לקהילה היהודית בפורטוגל פרטים שונים המעידים על זהותו של המבקש; ובנוסף, להגיש פרטים על הוריו והורי הוריו, ארץ מוצאם, תאריכי הלידה שלהם וכו'. 

יש לאשר את הפרטים הללו ככל שניתן, באמצעות תעודות ומסמכים שונים - ולשלוח אותם סרוקים לפורטוגל. המסמכים מסייעים לקהילה היהודית לתת אישור עקרוני להיותו של המבקש צאצא למגורשים.

ראשית, יש להוכיח את יהדותו של המבקש. תעודת לידה ותעודת נישואין או גירושין - יספיקו בהחלט

מהם המסמכים שיסייעו למבקש להוכיח קשר כזה?

ראשית, יש להוכיח את יהדותו של המבקש. תעודת לידה ותעודת נישואין או גירושין - יספיקו בהחלט. בנוסף, יש לספק אילן יוחסין ה"הולך" אחורה ככל שניתן - ומראה את הקשר של המבקש למגורשי ספרד ופורטוגל. 

כל מסמך שיש בידיכם בהקשר זה יסייע: תעודות לידה של הסבים והסבתות, מסמכים רשמיים שונים, שהביאו עמם מארץ המוצא (כתובה, תעודת נישואין, חוזים שונים ועוד).

קבלת האישור העקרוני הינה הליך קצר, האורך מספר ימים. לאחר מכן, יש לשלם אגרת טיפול בבקשה, לשלוח את כל החומרים המקוריים לפורטוגל בדואר שליחים - ולהמתין 2-3 חודשים עד לקבלת האישור הפורמלי

מה יש לעשות לאחר קבלת האישור העקרוני?

קבלת האישור העקרוני הינה הליך קצר, האורך מספר ימים. לאחר מכן, יש לשלם אגרת טיפול בבקשה, לשלוח את כל החומרים המקוריים לפורטוגל בדואר שליחים - ולהמתין 2-3 חודשים עד לקבלת האישור הפורמלי.

מרגע שהאישור הפורמלי התקבל, ניתן להגיש את הבקשה לאזרחות למשרד הרישום הפורטוגלי. יש לעשות זאת באמצעות עורך דין מקומי, פורטוגלי, שהוסמך לכך.

מאותו רגע, אם אין הפתעות מיוחדות, ההליך פורמלי בלבד ונמשך (בממוצע) שנה וחצי - שנתיים, במהלכן בוחנת הממשלה הפורטוגלית את הבקשה, בצמוד לאישור הקהילה היהודית לזכאותו של המבקש. 

לאחר אישור האזרחות, תעודת הזהות והדרכון הפורטוגלי נשלחים לקונסוליה הפורטוגלית בישראל - והמבקש מוזמן להגיע ולקבלם.

מהן עלויות בקשת האזרחות הפורטוגלית?

עלויות ההליך מורכבות ברובן מעלויות הנוגעות לפעולת הקהילה היהודית, אגרות שונות, עלויות שכר הטרחה של עורך הדין הפורטוגלי ועורך הדין הישראלי, עלות תרגומי המסמכים השונים לפורטוגלית ואישורי התרגום וכו'.

מומלץ ביותר לעשות את הליך בקשת האזרחות הפורטוגלית, בליווי עורך דין ישראלי, הבקי בתחום, ואשר נמצא בקשר עם עורכי דין פורטוגליים

מדוע כדאי להיעזר בליווי משפטי של עו"ד ישראלי, בתהליך הוצאת דרכון פורטוגלי?

מומלץ ביותר לעשות את הליך בקשת האזרחות הפורטוגלית, בליווי עורך דין ישראלי, הבקי בתחום, נמצא בקשר עם עורכי דין פורטוגליים, מכיר את כל נבכי הבירוקרטיה הפורטוגלית והליך בקשת האזרחות, מצוי בקשר עם הקהילה היהודית בפורטוגל ומכיר את דרישותיה.

כל אלה יבטיחו כי מגיש הבקשה יימנע מעוגמת נפש, בעקבות תקלות כגון: הגשה חסרה של מסמכים, מילוי לא מדויק של טפסים, קושי למצוא עורך דין פורטוגלי אמין או חוסר ידע שיגרום לכישלון ההליך, שיכול היה להסתיים בהצלחה, אם היה נעשה בצורה נכונה. 

בצד הליווי המשפטי, עורך דין ישראלי מספק שירותי case manager - ומסייע בכל פרט ופרט, הנדרש בתהליך. 

מדובר אפוא בחלון הזדמנויות (נכון להיום), מאחר שאין לדעת האם ממשלת פורטוגל תשנה את מדיניותה, בדומה לממשלת ספרד - ותדרוש מהמבקשים תנאים נוספים לקבלת האזרחות

מה ההבדל בין הוצאת דרכון ספרדי להוצאת דרכון פורטוגלי?

בניגוד להליך הוצאת הדרכון הספרדי, עבור צאצאי גירוש ספרד, שעבר תיקון לפני כשנה - ודורש עתה מהמבקש לעבור מבחני שפה ולהראות זיקה עכשווית כלשהי לספרד (מגורים, שותפות עסקית, רכישת נכסים וכו') - הרי שממשלת פורטוגל אינה מעלה דרישות כאלה. 

מדובר אפוא בחלון הזדמנויות (נכון להיום), מאחר שאין לדעת האם ממשלת פורטוגל תשנה את מדיניותה, בדומה לממשלת ספרד - ותדרוש מהמבקשים תנאים נוספים לקבלת האזרחות, מעבר להוכחת היות המבקש צאצא למגורשים ונעדר רקע פלילי. 

דגל פורטוגל

לסיכום: כדאי לנצל בהקדם את חלון ההזדמנויות, מאחר שאין לדעת מתי חלון ההזדמנויות ייסגר. מומלץ להתחיל בתהליך מוקדם ככל האפשר.

 

* עו"ד אמיתי בן אור עוסק במשפט אזרחי ומסחרי.

** סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב Zap משפטי.

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים
  • אזרחות פורטוגלית: כל היתרונות

    אזרחות פורטוגלית: כל היתרונות

    ישראלים רבים מממשים את זכותם להוציא אזרחות פורטוגלית ונהנים מהטבות רבות: אפשרות לגור, ללמוד, לעבוד ולעסוק במסחר בכל מדינות אירופה. זאת ועוד, עם הדרכון הפורטוגלי ניתן לבקר בארה"ב ללא הצורך בהוצאת ויזה
    4 דק'
  • דרכון אוסטרי – איך מוציאים ומי זכאי?

    דרכון אוסטרי – איך מוציאים ומי זכאי?

    דרכון אוסטרי נחשב לדרכון יוקרתי המקנה הטבות רבות, ביניהן מגורים ועבודה ללא הגבלה במדינות האיחוד האירופאי. כיצד מוציאים את הדרכון הנחשק? עו"ד שירה גריי, ממשרד עורכי הדין דקר, פקס, לוי רוזנברג, מסבירה
    4 דק'
  • אזרחות פורטוגלית: כל מה שחשוב לדעת

    אזרחות פורטוגלית: כל מה שחשוב לדעת

    ישראלים רבים, מצאצאי גירוש ספרד ופורטוגל, רשאים לקבל אזרחות פורטוגלית בעקבות חוק שנחקק בפורטוגל ב-2015. מומלץ להיעזר בעו"ד, כדי לסיים את התהליך הסבוך בהצלחה וביעילות
    5 דק'