zap group mishpati logo

רכישת עסק קיים: ליהנות מהדבש, להיזהר מהעוקץ

שוקלים לרכוש עסק קיים, להבדיל מהקמת עסק חדש? כיצד תבחינו בין הזדמנות נפלאה, למוקש מסוכן? אלה הפרמטרים שיש לבחון, בעזרת ייעוץ משפטי איכותי

17.05.18
תאריך עדכון: 30.03.24
8 דק'
רכישת עסק קיים: ליהנות מהדבש, להיזהר מהעוקץ

היתרונות הגלומים ברכישת עסק קיים, רבים ומגוונים: הלקוחות כבר קיימים, תהליכי העבודה מוטמעים, כוח האדם מנוסה והמוניטין הראויים מקצרים את הדרך להצלחה. ובכל זאת, אליה וקוץ בה: רכישת עסק קיים חושפת את היזם גם לסיכונים בלתי מבוטלים. 

החדשות הטובות: ניתן למזער את החשיפה לסיכון, להבטיח את היתרונות ולהצליח למנף את קיומו של העסק להצלחה ורווחיות. הסוד הוא להתנהל בחוכמה, בזהירות ולתת את הדעת לכל ההיבטים הכרוכים ברכישת עסק קיים. 

איך רוכשים "נכון" ו"חכם" עסק קיים? 

נביא להלן שלושה טיפים מנצחים, בדרך להצלחה ולעסקה רווחית.

בעסקים בכלל ובפרט בעסקה כזו, מומלץ לשמור על אופטימיות זהירה: מצד אחד, לראות את הפוטנציאל הגלום בעסק, ובמקביל, מצד שני: להיות פסימי ולחשוב על התוצאות השליליות האפשריות

טיפ ראשון: להכיר את היתרונות ואת הסיכונים 

בעת רכישת עסק קיים, חשוב מאד להסתכל למציאות בעיניים. במקרים רבים, עסק קיים נמכר על רקע משבר כלכלי - ויזם עלול להתפתות ולפספס את המוקש (בוודאי במקרים בהם המוכר מטשטש עקבות). לכן, כיזם - אל תמהר להאמין לתרחישים חיוביים. 

בעסקים בכלל ובפרט בעסקה כזו, מומלץ לשמור על אופטימיות זהירה: מצד אחד, לראות את הפוטנציאל הגלום בעסק - ולהכיר ביכולת לשפר את ביצועי העסק ולהפיק רווח; ובמקביל, מצד שני: להיות פסימי ולחשוב על התוצאות השליליות האפשריות, בפרט בהתחשב בעובדה שהעסק מגיע עם "עבר", שעלול לשבש את תכניות העתיד.

בעת רכישת עסק קיים, אפשר להסתבך עקב חובות כבדים הרובצים על העסק לנושים, עובדים ולרשויות, חוסר תום לב של המוכר, בריחת לקוחות וכיו"ב מצבים שעלולים להוות "דיל ברייקר". חשוב מאד לחשוף סיכונים אלה ולהכניס אותם למכלול השיקולים, עוד לפני הרכישה. 

לפיכך, יש לבחון לעומק את קרביו של העסק ולזכור כי ה"דילוג" על שלבי ההקמה הראשונים והיכולת למנף עסק קיים, שכבר יש לו קהל לקוחות ומוניטין - בהחלט מדרבנים להתקדמות. עם זאת, אין להתקדם בכל מחיר: יש לאפשר לתמרורי האזהרה ולחשדנות לגרום לך להאט את הקצב ואף לבלום אותך - במקרים בהם, חלילה, נראה כי הסיכוי להצלחה אינו עומד במבחן. 

בדיקת נאותות ("Due Diligence") של עסק קיים טרם רכישתו, כוללת בחינה מעמיקה של העסק בשני מישורים: במישור הכלכלי ובמישור המשפטי

טיפ שני: אל תוותר על בדיקה מקיפה

בדיקת עסק לפני רכישתו חייבת להתקיים - ובהחלט ניתן להגדיר אותה כמבצע יסודי ומקיף, הכולל מגוון בירורים, שיש לערוך לגבי העסק הנרכש. בדיקת נאותות ("Due Diligence") של עסק קיים טרם רכישתו, כוללת בחינה מעמיקה של העסק בשני מישורים: במישור הכלכלי ובמישור המשפטי. 

במישור הכלכלי-מסחרי, הבדיקה מתמקדת בהיבט של כדאיות כלכלית ורווחיות; במישור המשפטי, הבדיקה נפרסת על לא מעט תחומים נוספים. זו בדיוק הסיבה לטיפ הבא...

עורך דין העוסק במשפט מסחרי יסייע לך לענות על כל השאלות שאתה צריך לשאול את עצמך, לפני שאתה רוכש עסק קיים

טיפ שלישי: אל תוותר על ייעוץ משפטי

שים לב: איש עסקים מצליח, ככל שתהיה - אתה לא משפטן. למרבית אנשי העסקים אין את ההכשרה והידע הנחוצים, כדי "לכסות" את ההיבט המשפטי של רכישת עסק. עורך דין מסחרי, בעל ותק וניסיון - יוכל לתת לך סל נרחב של שירותים משפטיים נחוצים, לפני רכישת עסק קיים. 

למעשה, עורך דין העוסק במשפט מסחרי יסייע לך לענות על כל השאלות שאתה צריך לשאול את עצמך, לפני שאתה רוכש עסק קיים. השאלות והבדיקות הללו רבות ומגוונות. בהתאם לכך, רבים ומגוונים השירותים המשפטיים הנחוצים לך - טרם רכישת העסק, בזמן המשא ומתן והחתימה על הסכם המכר. כך גם בתחילת הדרך - עד להנעה של העסק לפעילות, שתניב רווחיות כלכלית, בסופו של תהליך.

אילו שירותים משפטיים נחוצים למי שרוכש עסק קיים?

מכלול השירותים שיעניק לך עורך דין מסחרי, במהלך רכישה והפעלה של עסק קיים, נרחב ומגוון מאד. כך, בין היתר, מדובר בשירותים המשפטיים הבאים:

כרוכש עסק, תבוא במגע עם מגוון גורמים נרחב, מולם חשוב מאד להסדיר את אופי ההתקשרות ותנאיה. בראש ובראשונה, בולט סיוע של עורך הדין בתחילת הדרך 

התקשרויות והסדרת מערכות יחסים

כרוכש עסק, תבוא במגע עם מגוון גורמים נרחב, מולם חשוב מאד להסדיר את אופי ההתקשרות ותנאיה. בראש ובראשונה, בולט סיוע של עורך הדין בתחילת הדרך - בעת ההתקשרות עם בעל העסק (המוכר), לרבות ניהול מו"מ טרם הרכישה וניסוח חוזה המכר. 

בשלב מתקדם יותר, מתעורר צורך בהסדרת היחסים עם העובדים בעסק: עורך דין מסחרי מטפל בכל ההיבטים הקשורים להסדרת היחסים עם העובדים, תוך מתן תשומת לב לזכויות סוציאליות וכיסוי הדרישות החוקיות. 

כמובן שהמוכר והעובדים אינם הגורם היחיד שעמו מתקשר רוכש העסק. עורך דין מסחרי מטפל גם בעניין של הסדרת היחסים עם הלקוחות, הספקים, משכיר הנכס בו פועל העסק ועוד. 

עורך הדין מסחרי יוכל להשלים עבורך חלק גדול מהבדיקות הנדרשות, לפני רכישת עסק, לרבות: בדיקת מלאי, בדיקה של תהליכי עבודה, בחינה מקצועית של  דו"חות כספיים ועוד

בדיקות, בדיקות, בדיקות

שירות משפטי ראשון במעלה, שיעניק לך עורך דין מסחרי, בעת רכישת עסק קיים הינו ביצוע בדיקות. כאמור, רשימת הבדיקות שיש לערוך לפני רכישת עסק קיים היא רשימה ארוכה, מגוונת ומורכבת. 

עורך הדין מסחרי יוכל להשלים עבורך חלק גדול מהבדיקות הנדרשות, לפני רכישת עסק, לרבות: בדיקת מלאי, בדיקה של תהליכי עבודה, בחינה מקצועית של  דו"חות כספיים, בדיקה של רישיון העסק והתב"ע החלה על האזור בו פועל העסק ובדיקה חשבונאית של העסק.

כך, בין היתר, יבחן עורך הדין את כל הנתונים בדו"חות הכלכליים ויקרא "נכון" ובזהירות את "שורת הרווח וההפסד". בנוסף, יוודא עורך הדין כי אין ניפוח של מלאי ואין ניפוח של הוצאות, יוודא כי אין עיקולים ו/או שעבודים ו/או כל מניעה משפטית אחרת המונעים את העברת הזכויות; ובנוסף: יסייע להעריך את תום ליבו ש המוכר ולתמחר באופן מציאותי את מאפייני העסק, לרבות המוניטין, הקניין הרוחני ורשימת הלקוחות המהווה לעתים סוד מסחרי.

התנהלות פרוצדורלית

עורך דין מסחרי מסייע להשלים את ההתנהלות הנדרשת מול כל הרשויות, בהקשרים של העברת הבעלות על העסק וניהולו התקין, בהתאם לדרישות שמקימים חוקים שונים.

עורך הדין לא רק יבדוק ויוודא שאין לעסק "שלדים בארון" וינטרל מראש מוקשים בעייתיים - אלא גם יוכל לשפוך אור על היבטים שונים של הכדאיות הכלכלית של העסק

סיוע משפטי במישור הכלכלי

נכון, אמנם, כי במישור העסקי-מסחרי - בהיבט של כדאיות העסקה ורווחיות - יש צורך בעזרה ממומחים נוספים, לשם בדיקה יסודית של היכולת לממש את הפוטנציאל הגלום בעסק. עם זאת, גם בהגשמת מטרה חשובה ומרכזית זו - יש לעורך דין מסחרי תפקיד, בפרט כשהוא בעל ניסיון. 

עורך הדין לא רק יבדוק ויוודא שאין לעסק "שלדים בארון" וינטרל מראש מוקשים בעייתיים - אלא גם יוכל לשפוך אור על היבטים שונים של הכדאיות הכלכלית של העסקה. ערוך הדין יקפיד לנסח, מתוך הנסיבות, מהם הצרכים הייחודיים, לשם הגנה עליך כרוכש ולשם הצלחה. 

במילים אחרות: עורך דין מסחרי יסייע לך לבחון ולקבוע, ברמה מדויקת יותר, מהן רמות הסיכון הכרוכות ברכישת והפעלת העסק ומהם הסיכויים להצלחתו. עורך הדין יידע להעמיד על כף המאזניים את אלה מול אלה.

התעודה מעידה על רכישת הנכס

מיסוי 

עוד שירות חשוב ומרכזי, שמעניק עורך דין מסחרי לבעל עסק בראשית דרכו - הינו ייעוץ לגבי מיסוי. בראש ובראשונה, עורך הדין יסקור את דרישות המס ויבחן האם רכישת והפעלת העסק עדיין משתלמת וכדאית, גם לאור ההיטלים. בהמשך, כמובן, יעניק עורך הדין ייעוץ וסיוע בענייני מיסוי - לאורך כל הדרך.

בעת רכישת עסק קיים, ישנו היבט חוקי חשוב מאד, שיש לבחון ולהסדיר: קניין רוחני. בהקשר זה, חשוב לבדוק ולהגדיר למי שייכות זכויות היוצרים - למוכר או לקונה

זכויות יוצרים וקנין רוחני

בעת רכישת עסק קיים, ישנו היבט חוקי חשוב מאד, שיש לבחון ולהסדיר: קניין רוחני. בהקשר זה, חשוב לבדוק ולהגדיר למי שייכות זכויות היוצרים - למוכר או לקונה; האם הזכויות מועברות; כיצד יתוגמל בעל זכויות היוצרים על השימוש ביצירה וכן הלאה. למשל, השימוש בשם העסק, לוגו העסק, מידע סודי ורשימת הלקוחות הינם בין יתר הנושאים אותם יש להסדיר בפרק זכויות היוצרים, אך כמובן שיכולים להיות נכסי קנין רוחני נוספים. 

חשוב לבדוק היטב את מצב העסק מבחינת חובות ותביעות קיימות ועתידיות

הסדרת היחסים עם הנושים

פעמים רבות, עסק נמכר על רקע קשיים כלכליים. לפיכך, חשוב לבדוק היטב את מצב העסק מבחינת חובות ותביעות קיימות ועתידיות. במקרה שיש חובות ותביעות - עורך הדין ייעץ לך כיצד להסדירם, כדי למנוע מצב בו הם מקשים עליך בעתיד. 

כאשר אתה רוכש עסק עם חובות, אתה מסתכן - לא רק בהפסד כלכלי, עקב עסקה לא מוצלחת; אלא גם בהפרעות, ברמת ההתנהלות היומיומית: נושים עלולים לגרור אותך לבתי משפט ותיאלץ לשלם שכר טרחה לעורך דין ולהתמודד עם הסתבכויות משפטיות (הטלת עיקולים, צווי מניעה וכו'). חוזה מפורט, שמסדיר את כל העניין מראש - יכול לחסוך זמן, כסף והסתבכות משפטית מיותרת, שמחירה עלול להיות כבד.

לסיכום: אם בחרת לרכוש עסק קיים, אתה חייב להביט למציאות בעיניים ולבחון האם ניתן לממש את הפוטנציאל של העסק, מעבר לפיתוי שנראה לעין במבט ראשון ושטחי. יש להשלים רשימה ארוכה של מטלות ובדיקות, בעזרתו של עורך דין מסחרי - שעל שירותיו המשפטיים אסור לך לוותר.  

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים