zap group mishpati logo

ערעור על פסק דין של בימ"ש לתביעות קטנות - האם אפשרי?

אם אתם לא מרוצים מפסק הדין של בית המשפט לתביעות קטנות, תוכלו להגיש בקשת רשות ערעור לבית המשפט המחוזי. מה הסיכוי שהיא תתקבל? לא גבוה...

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
03.04.12
תאריך עדכון: 27.05.19
3 דק'
ערעור על פסק דין של בימ"ש לתביעות קטנות - האם אפשרי?

חיכיתם ימים רבים למועד שנקבע לדיון בעניינכם. התביעה שהגשתם לביהמ"ש לתביעות קטנות נגד חברת הרהיטים ממנה הזמנתם מיטה ושולחן כתיבה לילד, אשר בוששו להגיע ולבסוף כשהגיעו, הסתבר כי נפלו בהם פגמים, הטרידה אתכם. רציתם להיות כבר אחרי הדיון, עם פסק הדין בידכם, פסק דין שכולל קביעה כי אתם צודקים בטענותיכם, וכי מגיע לכם פיצוי.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו עכשיו לפורום צרכנות

אולם, לא תמיד הכל מסתדר כפי שרוצים. כשהגעתם לדיון ושטחתם את טענותיכם בפני השופט, הרגשתם שלא הכל מתקדם כפי המתוכנן. השופט לא ירד לסוף דעתכם, הצד השני נסה לסתור את טענותיכם, ובסופו של דבר, ההחלטה הסופית לא שקללה את כל הנתונים שחשבתם שצריכים להילקח בחשבון, והתביעה שלכם נדחתה. במזל, לא חויבתם בהוצאות.

מה תעשו? האם תתאכזבו, תכעסו ותשכחו מהכל? לא, אתם ממאנים לשים את העניין מאחור. נעשה לכם עוול, ואתם רוצים פיצוי.

אין זכות קנויה לערעור

ובכן, דעו כי פסק דינו של בית המשפט לתביעות קטנות אינו סוף פסוק בהכרח. אתם יכולים להגיש בקשת רשות ערעור לבית המשפט המחוזי. אולם, שימו לב: אין לכם זכות קנויה לערער על פסק דינו של בית המשפט לתביעות קטנות. אתם יכולים להגיש בקשת רשות ערעור תוך 15 ימים מהמועד שבו ניתן פסק הדין של בית המשפט לתביעות קטנות, ואם הבקשה תתקבל, היא תהפוך לכתב הערעור עצמו, ובית המשפט המחוזי ידון בעניינכם.

למציאת עורכי דין בתחום תביעות קטנות באינדקס משפטי החדש

כלומר: אם הפסדתם במשפט בביהמ"ש לתביעות קטנות, ייתכן שזה לא סוף הדרך עבורכם, אך עליכם לבקש רשות מבית המשפט המחוזי לערעור. ייתכן שבקשתכם תענה, אך ייתכן שתיתקלו בסירוב, הכל בהתאם לקביעת השופט, אשר יבחן את פסק הדין של בית המשפט לתביעות קטנות ואת סיכויי הצלחת הערעור.

בקשת רשות ערעור - מה הסיכוי שתתקבל?

וכעת נשאלת השאלה: מה הסיכוי שזה יקרה? מה בעצם הסיכוי שבקשת רשות הערעור שהגשתם תתקבל? התשובה היא, כפי שנקבע בעבר בפסקי דין של בית המשפט המחוזי, כי ערכאת הערעור (כלומר: בית המשפט המחוזי) תתערב בפסק דינו של בית המשפט לתביעות קטנות, רק כאשר נדרש לעשות כן באופן בולט ומובהק.

מכאן למדים, כי התערבות בפסק דין אינה נעשית כדבר שבשגרה, כלל וכלל לא. בקשת רשות ערעור תתקבל אם יתברר כי הייתה טעות מהותית בפסק הדין בפרשנות משפטית או עובדתית, טעות אשר עולה באופן ברור מפסק הדין.

כאשר בית המשפט המחוזי דן בבקשת רשות ערעור, הוא מתחשב בעקרונות לפיהם הוקם ביהמ"ש לתביעות קטנות, במיוחד בעיקרון עשיית הצדק.

התערבות במקרים חריגים בלבד

וכפי שנקבע בר"ע 1744/09 אריה נקאש נ' פנינה לב ארי, התערבות בית המשפט המחוזי בפסקי דין של בית המשפט לתביעות קטנות תהיה מוצדקת רק במקרים חריגים של טעות גלויה על פניה בפסק הדין, או כאשר מדובר בשאלה עקרונית שבית המשפט לתביעות קטנות מרבה לדון בה ורצוי שלא להנציח פסק דין מוטעה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה