zap group mishpati logo

צוואה: האתגר - לעמוד בפני התנגדויות

הכנת צוואה איננה מלאכה פשוטה: פגמים בצוואה עלולים לחשוף אותה להתנגדויות - וכך יסוכל רצון המצווה. מומלץ להיעזר בעו"ד מנוסה בתחום הצוואות. מדריך

מאת: עו"ד יצחק בן יצחק, נוטריון ומגשרעו"ד בן-יצחק יצחק
10.06.18
תאריך עדכון: 04.03.24
5 דק'
צוואה: האתגר - לעמוד בפני התנגדויות

צוואה היא אחד המסמכים החשובים ביותר שמחבר אדם בימי חייו, כדי "לספר" לנו מה ייעשה ברכושו, לאחר מותו. צוואה של אדם אינה מספרת על מותו של מחבר הצוואה, אלא על חייו ועל הדרך בה הוא מבקש שיזכרו אותו בדורות הבאים. לעיתים, הרכוש והנכסים שעוברים בירושה שוליים לסיפור החיים של המצווה.

חשוב ביותר לקיים את מצוות המת - כפי שהוא עצמו רצה והתכוון במהלך חייו. כיצד ניתן למלא את רצון המת? בראש ובראשונה, באמצעות עריכת צוואה שתקשה על מאן דהוא להתנגד לצוואה בגין פגמים שמצא בה. 

רוב בקשות ההתנגדות לצו קיום צוואה נובעות מכך שהמצווה לא כלל יורשים אשר היו בטוחים כי רכושו של המצווה יועבר אליהם

המציאות בבתי המשפט: אין ספור התנגדויות לצוואות

המציאות מגלה כי בתי המשפט מתמודדים עם עשרות טענות שונות לביטול או שינוי צוואות. 
כידוע, רוב בקשות ההתנגדות לצו קיום צוואה נובעות מכך שהמצווה לא כלל יורשים אשר היו בטוחים כי רכושו של המצווה יועבר אליהם. 

כך, פעמים רבות, מוגשות בקשות התנגדות לצו קיום צוואה על ידי מי שחשים כי נפגעו מהצוואה בנסיבות שונות: - הצדק נפגע; התקיימה השפעה בלתי הוגנת על מצווה הצוואה; ספקות בנוגע לכשירות המצווה.

בנוסף, עולות פעמים רבות טענות לפלילים: זיוף צוואה, העלמת צוואה או שימוש בתחבולות ובתרמית, להשגת תוצאות בלתי הוגנות. 

צוואה בעל פה - במשפט הישראלי, מכירים גם בתוקף של צוואה בעל-פה, המתבססת על "צוואת שכיב מרע" במשפט העברי. זוהי צוואה שאדם מוסר בעל פה לשני עדים

עריכת צוואה: מומלץ לכולם

מאבקי הירושה עלולים להחמיר אם לא נערכה צוואה, שמשקפת את רצון המת. לכן, ההמלצה הרווחת כיום היא עריכת צוואה ע"י כל אדם. 

צוואה בכתב יד, בה המצווה כותב את רצונותיו וחותם בתחתית המסמך בצירוף תאריך - היא צוואה שעריכתה פשוטה. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי במקרה שיהיו התנגדויות - אין מי שיעיד על רצונו של המצווה או יערוב לתקפות הצוואה. 

עריכת צוואה בנוכחות שני עדים - נפוצה יותר. בצוואה זו, שני העדים מאשרים בגוף מסמך הצוואה שהם עדים לרצון המצווה וחותמים על תצהיר בנוגע לכך. רבים מתעדים את הליך הכנת הצוואה בצילום וידאו, לתיקוף הצוואה. 

צוואה בעל פה - במשפט הישראלי, מכירים גם בתוקף של צוואה בעל-פה, המתבססת על "צוואת שכיב מרע" במשפט העברי. זוהי צוואה שאדם מוסר בעל פה לשני עדים - ותפקיד העדים להעלות את דבריו בכתב, באמצעות מסמך "זכרון דברים" ולהפקידו בידי רשם הצוואות. 

כדאי להיעזר בעו"ד כאשר מדובר בנישואים שניים, כאשר מדובר בידועים בציבור, כאשר המצווה רוצה שירושתו לועבר לצד ג' ולא ליורשיו הטבעיים ועוד

מתי מומלץ במיוחד להיעזר בעורך דין לכתיבת צוואה?

ישנן נסיבות שמחייבות ביתר שאת כתיבת צוואה בעזרת עורך דין:

1. כאשר מדובר בנישואים שניים - ולכל אחד מבני הזוג יש ילדים משל עצמו;

2. אם אין לזוג ילדים - חשוב שיצווה מי יירש את רכושו; 

3. כאשר המצווה רוצה לקבוע כללים מיוחדים ו/או להתנות תנאים מיוחדים (למשל: "פלוני בן אלמוני לא יקבל מרכושי");

4. המצווה רוצה שירושתו תועבר לצד ג' ולא ליורשיו הטבעיים;

5. ידועים בציבור;

6. צוואה לטובת המדינה;

7. נסיבות מיוחדות נוספות.

תפקידו של עורך הדין הוא למנוע כשלים ו/או פגמים, העשויים לפסול את הצוואה

לשפר את הסיכוי לעבור בשלום את ההתנגדויות לצוואה

המצווה אינו יכול לצפות מראש את כל ההתנגדויות או רצונות היורשים. עם זאת, טוב יעשה אם יבצע תכנון מוקדם - ויערוך צוואה אמינה ומהימנה, שקיים סיכוי טוב שתצליח לעמוד בהתנגדויות. 

האחריות לקיומה של צוואה תקפה, שתצליח לעמוד בהתנגדויות שיוגשו בבית המשפט - מוטלת על עורך הדין (עורך הצוואה). 
תפקידו (הבלתי פשוט) של עורך הדין הוא לכתוב בצורה נכונה ואמיתית את רצון המצווה, למנוע טעויות בהליך הכתיבה - כך שיקשה על מאן דהוא להתנגד לצוואה, בגין פגמים שמצא בה. 

בנוסף, עורך הדין מתחשב בנתונים חשובים נוספים, כגון: שיקולי מיסים - שלא יפגעו או יכבידו על היורשים. קיצורו של דבר: תפקידו של עורך הדין למנוע כשלים ו/או פגמים, העשויים לפסול את הצוואה. 

אסור שיהיו הוראות בצוואה הנוגדות את הדין או את תקנת הציבור

עיקר הצוואה: ביטוי רצון המצווה - והערכת תרחישים אפשריים

כאמור, תפקיד עורך הדין לוודא כי צוואתו של המצווה לא תגיע למצב שמאן דהוא יוכל להצליח בערעור על הצוואה. לכן, יש לרשום הוראות ברורות וחד משמעיות - בנוגע לאופן חלוקת הרכוש בין היורשים. 

כמו כן, אסור שיהיו הוראות בצוואה הנוגדות את הדין או את תקנת הציבור. על הוראות הצוואה להיות חוקיות וניתנות ליישום. 

בנוסף, תפקיד עורך הדין לוודא שאין שותפים לאדם המצווה, אשר עוזרים לו בהכנת הצוואה ומשפיעים עליו (במיוחד אם מדובר ביורשים). זאת, מאחר שסעיף 35 לחוק הירושה פוסל צוואה מעין זו. 

כידוע, בא כוח היועץ המשפטי במשרד האפוטרופוס הכללי, מתערב בהליכי קיום של צוואה, כאשר מתגלים פגמים בצוואה. אין הכוונה לצוואה המצווה לקטינים ואו להקדש ציבורי - אלא לפגמים בצוואה הנובעים מניסוח בלתי נכון של הצוואה, מאי בהירות או מקיום סתירות בצוואה. 

כדי "לתרגם" באופן נכון את רצון המצווה ולחשוב על כל האפשרויות אליהן מכוון המצווה, נדרש עורך הדין לדעת את רצון המצווה ולהבחין בו; להבין מה יקרה, במקרה שיורש ילך לעולמו לפני המוריש (מי יבוא במקום יורש שהלך לעולמו) ולחשוב על מגוון אפשרויות ותסריטים אפשריים. 

בית המשפט מכריע בעניין הצוואה

לסיכום: הכנת צוואה מדויקת ותקפה היא משימה מורכבת. יש להפקידה בידי עו"ד מנוסה שיצליח למלא את רצון המצווה, "לתרגם" ולהביע את רצונותיו במסגרת מסמך תקף וחוקי, שיעמוד בפני התנגדויות אפשריות.  

 

* עו"ד יצחק בן יצחק הוא נוטריון ומגשר

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים