zap group mishpati logo

עריכת צוואה: 8 כללים למניעת סכסוכי ירושה

החיים שבריריים, והכל יכול לקרות. רוצים ראש שקט, והחלטתם לערוך צוואה? החלטה מצוינת ואחראית. שימו לב: מומלץ להיעזר בעו"ד העוסק בתחום

מאת: עו"ד משה גביזון
07.05.18
תאריך עדכון: 12.12.23
7 דק'
עריכת צוואה: 8 כללים למניעת סכסוכי ירושה

סכסוכי ירושה רבים נדונים בבתי המשפט לענייני משפחה ברחבי הארץ. מדובר בסכסוכים מורכבים ובעלי השפעה רבה על התא המשפחתי, שבירורם נמשך שנים רבות וגובה משאבים רבים מכל המעורבים. רבים מהסכסוכים הללו היו ניתנים למניעה - אילו המנוח היה מנסח צוואה מתאימה, שאיננה ניתנת לביטול, שאין ספקות לגבי תוכנה ואמיתותה וקשה לערער עליה. 

מהם הכללים שיבטיחו כי הכל יתנהל בדיוק כפי שתרצה ותצוו בצוואתכם? בכך נעסוק במאמר זה.

יש לבחון את כל התסריטים האפשריים, שעשויים להתפתח אחרי הפטירה

כלל ראשון - צוואה צופה פני עתיד

הכלל הראשון והמרכזי שחשוב לפעול על פיו, בעת שעורכים צוואה: יש להישיר מבט לעבר העתיד, לחשוב על מה שרובנו מעדיפים להדחיק - ולהביט למציאות בפנים. יש לבחון את כל התסריטים האפשריים, שעשויים להתפתח אחרי הפטירה, תוך הפנמת מסר ברור: צוואה שלא ניתנת לביטול והתנגדות ושאין יכולת "להילחם" סביבה בבית משפט - היא צוואה שבעת ניסוחה נלקחו בחשבון כל האופציות, נשקלו כל האפשרויות ונותחו כל הניואנסים, ה"פינות" וההתפתחויות האפשריות סביבה. 

מומלץ לערוך צוואה בעזרת עורך דין או בעזרת עורך דין שהוא גם נוטריון ובכך לתת משקל "חזק" יותר לצוואה

כלל שני - אל תוותרו על ייעוץ משפטי

ניתן לערוך צוואה בכל מיני דרכים וניתן גם לעשות זאת לבד, ללא עזרת עורך דין. עם זאת, כמובן: העובדה שניתן לנסח צוואה לבד - איננה הופכת את הניסוח העצמאי לאפשרות כדאית. ניסוח צוואה "עצמאי" - אינו מומלץ ואינו כדאי. מומלץ אפוא לערוך צוואה בעזרת עורך דין או בעזרת עורך דין שהוא גם נוטריון ובכך לתת משקל "חזק" יותר לצוואה; הדברים אמורים בפרט כאשר מדובר ברכוש רב ו/או מספר יורשים. 

שימו לב: גם אם אתם לא מאד עשירים ובמשפחה שלכם "לא רבים על כסף" ("מה כבר יש לחלק בצוואה"...) - אין לדעת מה יקרה, מה ילד יום ומה יחכה מעבר לפינה. אם יקיריכם חשובים לכם וברצונכם להעניק להם הגנה - הקפידו לקבל ייעוץ משפטי מדוקדק ומפורט מעורך הדין שלכם, שינסח עבורכם את הצוואה המותאמת באופן אישי למאפיינים, לנסיבות, לצרכים ולדרישות. כל זאת, כדי לחסום מבעוד מועד כל אפשרות לספקות, סכסוכים או "בלגן" מיותר.

צוואה "חזקה" שאיננה ניתנת לערעור, לביטול או לבחינה מחודשת - היא צוואה שחתומה על ידי עורך דין שהוא גם נוטריון, מנוסחת בעזרתו ונערכה תוך כדי הקפדה על הכללים

כלל שלישי - דיוק ופירוט

צוואה "חזקה" שאיננה ניתנת לערעור, לביטול או לבחינה מחודשת - היא צוואה שחתומה על ידי עורך דין שהוא גם נוטריון, מנוסחת בעזרתו ונערכה תוך כדי הקפדה על הכללים. החוק מציין דרישות מגוונות לגבי עריכת צוואה. כך, מעבר לדיוק בפרטים טכניים (שמות, תאריכים, החתמת עדים וכו') - יש להקפיד גם על ניסוח בהיר וברור, פירוט רב ומדויק; וכמה שיותר הסברים ופרטים, המבהירים מעבר לכל ספק את רצון המצווה. 

הכלל בנוגע לדיוק ופירוט מקים דרישה לפרקטיות: תוכן הצוואה חייב להיות הגיוני ככל הניתן, מעשי, פרקטי וניתן ליישום. בנוסף, נדרשת בהירות וחד משמעיות: הכתוב חייב להיות ברור ומובן - המטרה היא לאפשר פרשנות חד משמעית של הדברים, ללא מקום לפרשנויות "מיותרות". ולבסוף - פירוט: יש לפרט בצוואה במדויק את אופן חלוקת הרכוש, המועדים והתנאים לכך.

פירוט תנאים, נסיבות, רקע רפואי וכלכלי (לצד צירוף אסמכתאות ואישורים מתאימים) - יחזקו את הצוואה שלכם ויקטינו את הסיכון לטעון נגדה בעתיד

כלל רביעי - הבהרת מצבכם הרפואי

כדי להוסיף לכוחה של הצוואה, רצוי שתפרטו לגבי מצבכם הרפואי ותוסיפו - במקרה הצורך, אם עלול להיות ספק בכך - מסמכים רפואיים שיעידו על צלילות הדעת ועל מודעות. כך, פירוט תנאים, נסיבות, רקע רפואי וכלכלי (לצד צירוף אסמכתאות ואישורים מתאימים) - יחזקו את הצוואה שלכם ויקטינו את הסיכון לטעון נגדה בעתיד. כך, למשל: אם אתם סובלים ממחלה כלשהי, חשוב לצרף חוות דעת מומחה, שיפרט לגבי מצבכם הרפואי. הדברים יפים גם אם המצווה הגיע לגיל מבוגר, ואז מומלץ מאוד להביא חוות דעת רפואית המוכיחה את כשרותו וכשירותו של המצווה לעריכת הצוואה בגיל מתקדם.

לשם השלמת שיעורי הבית, לפני ההגעה לעו"ד לייעוץ, אתם נדרשים לרכז את כל המסמכים והאישורים, המעידים על בעלותכם על הנכסים הרלוונטיים

כלל חמישי - השלמת "שיעורי בית"

לפני שתגיעו אל עורך הדין לקבלת ייעוץ, טרם עריכת צוואה, מומלץ מאד שתכינו שיעורי בית באופן יסודי. כך, עליכם לערוך מספר רשימות: רשימה מסודרת של כל הנכסים שברשותכם; רשימה של כל היורשים ותעודות הזהות שלהם (הנבחרים וגם "הטוענים לכתר"); רשימת שאלות והבהרות ורשימת "סוגיות בעייתיות". לשם השלמת שיעורי הבית, אתם נדרשים גם לרכז את כל המסמכים והאישורים, המעידים על בעלותכם על הנכסים הרלוונטיים.

חשוב שהעדים יהיו בעלי בריאות תקינה, כך שלא ניתן יהיה לטעון נגדם או נגד צלילותם ומצבם המנטלי/קוגניטיבי, בעת מעמד החתימה

כלל שישי - אל תזלזלו בבחירת עדים

בחלק מהמקרים, מצווים (משמע: כותבי צוואה) מזלזלים בשלב בחירת העדים ומגייסים למשימה אנשים לא מתאימים. עדים מתאימים לחתימה על צוואה הם בדרך כלל עו"ד שערך את הצוואה ועורך דין נוסף ו\או עובד במשרדו אשר מכיר את הנוהל ואשר ערך אתכם שיחה קצרה בטרם חתימתו. עדים אלה קריטיים כך שניתן יהיה לסמוך עליהם ואין סיבה לחשוד במניעיהם וביושרם. 

כמו כן, חשוב שהעדים יהיו בעלי בריאות תקינה, כך שלא ניתן יהיה לטעון נגדם או נגד צלילותם ומצבם המנטלי/קוגניטיבי, בעת מעמד החתימה. בעת בחירת העדים, חשוב לזכור כי מדובר ב"בעלי תפקיד" חשוב: אם תתעורר בעיה ותוקף הצוואה ייבחן בבית משפט - ידרשו העדים לתת עדות. העניקו משקל לעובדה זו מבעוד מועד וקחו בחשבון את יכולתם של העדים לעמוד במשימה.

חשוב להפקיד את הצוואה בידי נאמן - עורך דין, בית משפט או הרשם לענייני ירושה

כלל שביעי - הפקידו את הצוואה

זהו כלל מרכזי וחשוב: להפקיד את הצוואה בידי נאמן - עורך דין, בית משפט או הרשם לענייני ירושה. מדובר באמצעי "הגנה" חשוב ומרכזי, שימנע השמדת המסמך או זיוף (לרבות מצב בו טוענים לזיוף, גם אם לא התרחש זיוף) כך, במקרה שהושמדה הצוואה או אבדה - ניתן לטעון כי המנוח לא השאיר אחריו צוואה כלל, וכל מטרת הגעתכם לעריכת הצוואה תרד לטמיון. 

מינוי מוציא לפועל ("מנהל עזבון") של הצוואה, מבעוד מועד, מהווה אמצעי חשוב נוסף, ל"חיזוק" הצוואה

כלל שמיני - מינוי "מוציא לפועל"

מינוי מוציא לפועל ("מנהל עזבון") של הצוואה, מבעוד מועד, מהווה אמצעי חשוב נוסף, ל"חיזוק" הצוואה. ישנה אפשרות - בהחלט מומלצת - למנות מראש אדם שיישא תפקיד חשוב: הוא זה שישמש כמוציא לפועל של הצוואה. כלומר: הוא יהיה המפקח, שיוודא כי הצוואה אכן ממומשת, בהתאם לכל מה שרצית ושאפת, בעודך צלול. כמובן שהמוציא לאור חייב להיות אדם אמין, כשיר וקרוב אליך. פעמים רבות, עורך הדין ממונה לתפקיד החשוב הזה כדי להבטיח את קיום הצוואה ככתבה וכלשונה. מינוי עורך הדין לתפקיד בהחלט אפשרי ומומלץ.

צוואה - חשוב להקפיד

לסיכום: אחד החששות המשמעותיים ביותר, הקשורים לצוואה - הינו התפתחות קרבות ירושה ויישום צוואה, בניגוד למה שהמוריש רצה ושאף אליו, בעודו חי. כדי למנוע מצב מאיים ובלתי נעים - יש לערוך צוואה "נכונה" ובהתאמה אישית לנסיבות המצווה. כפי שפירטנו לעיל: צוואה נכונה היא צוואה שמנוסחת על ידי עורך דין ו\או עורך דין שהוא נוטריון, שקיבל את מלוא המידע - וניסח את הצוואה בדייקנות, תוך פירוט רב ותוך התחשבות במכלול הנסיבות, לאחר בחינת תסריטים עתידיים אפשריים, תוך מתן דגש לצורך בחוות דעת רפואיות משלימות לצורך הכנת הצוואה בצורה הטובה יותר שלא תגרור אחריה התנגדויות. צוואה הנערכת ומנוסחת בצורה מקצועית ומדוקדקת, על ידי עורך דין מיומן ובעל ניסיון - היא צוואה חזקה, שתעמוד בכל הטלטלות והסערות שעשויות להמתין לה בהמשך הדרך. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה