zap group mishpati logo

רשלנות רפואית בניתוחים פלסטיים, 7 צעדים: כך תדעו ממי להתרחק

יש סימני אזהרה רבים שכדאי לשים אליהם לב לפני שבוחרים אצל איזה רופא לעבור את הניתוח הפלסטי

מאת: עו"ד אלעד אטיאסעו"ד אלעד אטיאס
24.06.18
תאריך עדכון: 04.03.24
6 דק'
רשלנות רפואית בניתוחים פלסטיים, 7 צעדים: כך תדעו ממי להתרחק

1. עבודת מחקר במדיה, חברים ומשפחה אודות הרופא המנתח שעתיד לבצע את הפרוצדורה הניתוחית 

החלטתם לעבור ניתוח לשיפור מראה האף, או ניתוח תפקודי לשיפור הנשימה או להגדלת חזה? יפה מאוד. אבל לפני שאתם רצים לבצע את הפרוצדורה הניתוחית, כדאי שתנשמו עמוק, ותוודאו שאתם נמצאים בידיים טובות. לפני שאתם בוחרים רופא, הדבר הראשון שכדאי לכם לעשות הוא לערוך חיפוש פשוט בגוגל. בין אם מדובר בניתוח אף, שנועד להסדיר קשיים בנשימה ולכן הוא במהותו תפקודי, ובין אם מדובר בניתוח שהוא רק אסתטי, עליכם להתמקד בכך בחיפוש שתבצעו. נסו לאתר תביעות שהוגשו נגד הרופא המבוקש או פסקי דין מפורטים שניתנו נגדו וקבעו שהתרשל. מנגד, נסו לחפש גם המלצות שנתנו מטופלים.

שיקול חשוב ורלוונטי בהחלטה אצל מי לעבור ניתוח הוא, אם יש לאותו רופא ביטוח

2. אין למנתח ביטוח אחריות מקצועית למקרה של כישלון 

שיקול חשוב ורלוונטי בהחלטה אצל מי לעבור ניתוח הוא, אם יש לאותו רופא ביטוח. למה זה צריך לעניין אתכם? כי אם תדעו שככל שהניתוח יסתבך תוכלו לקבל פיצוי מחברת הביטוח של הרופא באופן הרבה יותר מהיר ואפקטיבי, תהיו הרבה יותר שקטים. לא נעים לברר עם רופא אם יש לו ביטוח. נסו לעשות זאת בעדינות, כדי לא להרתיע את הרופא, שייבהל מכך שתתבעו אותו.

לפני כל הליך רפואי אתם חייבים למלא שאלון בריאות. אי מילוי שאלון הוא תמרור אזהרה כנגד הרופא

3. הרופא לא מספק לכם שאלון לפני הניתוח

לפני כל הליך רפואי אתם חייבים למלא שאלון בריאות, שבו תידרשו להשיב אם עברתם לאחרונה אשפוז, אם אתם סובלים ממחלות כלשהן, אם עברתם פרוצדורה ניתוחית הקשורה לפרוצדורה העתידית שאתם מעוניינים בה ועוד. מטרת השאלון היא למנוע סיבוכים, שעלולים להיגרם, על רקע ההיסטוריה הרפואית שלכם. אי מילוי שאלון הוא תמרור אזהרה כנגד הרופא. 

לפני כל טיפול שאתם עתידים לעבור, הרופא חייב לספק לכם תכנית טיפולים. תכנית זו חייבת להיות מסודרת ולהגדיר בבירור מה כולל ההליך, ואילו עלויות הוא טומן בחובו

4. אלמנטים קריטיים בניתוח לא מצוינים בתכנית הטיפולים

לפני כל טיפול שאתם עתידים לעבור, הרופא חייב לספק לכם תכנית טיפולים. תכנית זו חייבת להיות מסודרת ולהגדיר בבירור מה כולל ההליך, ואילו עלויות הוא טומן בחובו. אם לדוגמה אתם צריכים לעבור ניתוח אף, שהוא גם תפקודי וגם אסתטי  - ניתוח משולב, הדבר חייב להיות מצוין בתוכנית. בניתוח להגדלת חזה חייבים לציין מהו סוג וגודל כל אחד מהשתלים שיוכנסו למנותחת. כך ניתן יהיה לעקוב אחר ביצוע הניתוח בדו"ח ניתוח שייכתב לאחריו, ולוודא שהשתלים היו בגודל הנכון. 

טופס ההסכמה שיוצג לכם חייב להיות ייעודי לניתוח אף או לניתוח חזה (למשל), בהתאם לניתוח שבחרתם, וחייבות להיות מפורטות בו באופן ברור תופעות הלוואי והסכנות שאורבות מן הניתוח

5. הרופא לא ביקש מכם לחתום על טופס הסכמה ייעודי 

זמן מה לפני הניתוח (והכוונה היא לא לעשר דקות קודם לכן), הרופא צריך להחתים אתכם על טופס הסכמה מדעת לביצוע הניתוח. הטופס שיוצג לכם חייב להיות ייעודי לניתוח אף או לניתוח חזה, בהתאם לניתוח שבחרתם, וחייבות להיות מפורטות בו באופן ברור תופעות הלוואי והסכנות שאורבות מן הניתוח. למשל, במקרה של ניתוח אף שנועד להסדיר תפקוד לקוי כלשהו, תופעות לוואי אפשריות כתוצאה מן הניתוח עלולות להיות החמרה ביכולת הנשימה, התפתחות דלקות, זיהומים, וסטיית מחיצות. בניתוחים קוסמטיים עלולה להיווצר אי-סימטריות, נטייה של האף לצד ועוד. 

ביקורים חוזרים אצל הרופא לאחר שעברתם את הניתוח, הם תמרור אזהרה המורה לכם להגביר את החשדנות וללכת לקבל חוות דעת שנייה מרופא העוסק בתחום

6. אתם נדרשים לשוב לביקורים חוזרים ונשנים

אם עברתם את הניתוח המקורי, והרופא קורא לכם ושוב שוב לביצוע תיקונים כלשהם או שלחילופין, אתם יוזמים הגעה לאותו רופא מנתח, בשל אי שביעות רצון ותופעות לוואי הקשורות לניתוח המקורי, ככל הנראה קיימת בעיה שעשויה להצביע על רשלנות של הרופא בעת ביצוע הניתוח המקורי. הח"מ כבר נתקל במקרים בהם מטופלים נדרשו לשוב למרפאה פעמים רבות בגלל חוסר הצלחה של הניתוח. ביקורים חוזרים אצל הרופא הם תמרור אזהרה המורה לכם להגביר את החשדנות וללכת לקבל חוות דעת שנייה מרופא העוסק בתחום, במקביל לפנייה ראשונית לעורך דין לצורך היוועצות בנושא.

אם אחרי ניתוח שנועד לשפר את תפקוד האף, למשל, אתם מרגישים החמרה בנשימה או שלא חל כל שיפור בנשימתכם, כנראה נגרם לכם נזק

7. הגוף שלכם מאותת שמשהו לא בסדר

האזינו לגוף שלכם, ובחנו אותו היטב. אם אחרי ניתוח שנועד לשפר את תפקוד האף, למשל, אתם מרגישים החמרה בנשימה או שלא חל כל שיפור בנשימתכם, כנראה נגרם לכם נזק. מנגד, בניתוחי חזה, אם אתן נתקלות בצלקות גדולות, א-סימטריות, הפרשות או בנפיחויות חריגות, כדאי שתבדקו זאת כדי למצות את זכויותיכן.

מקרה שקרה: אשה עברה ניתוח אף. חלה החמרה במצב הנשימה של האשה, והאף המנותח נראה לא אסתטי. לבסוף הושגה פשרה עם חברת הביטוח, והאשה קיבלה ממנה פיצוי של 55 אלף שקלים

דוגמאות לתביעות על רשלנות בניתוחים פלסטיים

ניתוח להגדלת חזה שלא צלח - אותו מקרה נגע לצעירה בת 25, שביקשה לעבור ניתוח להגדלת חזה. אלא שהשתלים שהוכנסו לגופה לא התאקלמו, ונוצרו זיהומים והפרשות שונות. הרופא המנתח ניסה לבצע תיקון חוזר של השתלים, אולם גם זה לא צלח, ובגופה של הצעירה נותרו צלקות גדולות מהמקובל, מכוערות וא-סימטריה. לאחר שלבית המשפט הוגשו חוות דעת פלסטית וחוות דעת פסיכיאטרית, שבה טענה הצעירה כי היא סובלת מטראומה ואיננה מסוגלת לקיים יחסי אישות, או ללכת בזמנה הפנוי לים או לבריכה, מה שגרם לה לחשש והתכנסות בתוך עצמה, וזאת כתוצאה מן הניתוח, נפסק לה פיצוי של 155 אלף שקלים. 

גבר שעבר ניתוח להשתלת חזה - אותו מקרה נגע לגבר שביקש לעבור השתלת חזה כדי שגופו ייראה מעוצב יותר. ואולם, הניתוח שעבר נכשל, והוא נאלץ לחזור לרופא שש פעמים כדי לתקנו. במקביל נוצרו אצלו זיהומים ודלקות כאשר בין אותם ניסיונות לבצע תיקונים, אותו גבר, נאלץ ללכת תקופה ארוכה ללא שתלים בחזהו. לבסוף קיבל האיש פיצוי של 90 אלף שקלים מחברת הביטוח.

ניתוח אף - במהלכו, בבית החולים

ניתוח אף שנועד למנוע הפרעה בנשימה - מקרה זה נגע לאשה בשנות ה-40 לחייה, שביקשה לעבור ניתוח אף משולב, גם תפקודי (שנועד לתקן הפרעות בנשימה) וגם קוסמטי (שנועד לשפר את מראה האף). שני האספקטים של הניתוח לא צלחו: חלה החמרה במצב הנשימה של האשה, והאף המנותח נראה לא אסתטי. לבסוף הושגה פשרה עם חברת הביטוח, והאשה קיבלה ממנה פיצוי של 55 אלף שקלים.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים