zap group mishpati logo

זכויות יוצרים: כל הזכויות שמורות?

יצירה מקורית שחיברתם נגנבה? יש מה לעשות: הקפידו לתעד יצירות והפקידו אותן במאגר מיוחד. במקרה הצורך, תוכלו לתבוע פיצוי ואף להוציא צווי מניעה שיאסרו את המשך השימוש המפר

מאת: עו"ד יעקב מנור
15.07.18
תאריך עדכון: 28.03.24
7 דק'
זכויות יוצרים: כל הזכויות שמורות?

תסריטאים, מלחינים, כותבי שירים, סופרים וכל מי שיוצר יצירה בתחום הרוח - מתמודד עם דילמה לא פשוטה: כדי להפיץ ולקדם את היצירה, הוא חייב לחשוף אותה בפני אחרים כגון מו"לים, מפיקי סרטים, מפיקי תקליטים, זמרים וכד'. בעקבות החשיפה של היצירה, היוצר ניצב בפני סכנת פגיעה בזכויותיו. כך, פעמים רבות, יוצרים שחושפים יצירות שלהם - מגלים לאכזבתם שנעשה בהן שימוש ללא רשותם. היוצרים מתמודדים עם פגיעה כלכלית, אכזבה קשה ומפח נפש. 

כיצד ניתן למנוע מצב כזה? איך מגנים על זכויות יוצרים, תוך שמירת הצורך לקדם את היצירה? כיצד ניתן לפעול, במקרה שזכויותיך כיוצר נשללו או נפגעו? על כך נדון במאמר זה. 

להבדיל מנכסי קנין רוחני אחרים, המקבלים תוקף רק לאחר רישום (למשל: רישום פטנטים) - אין רישום על יצירות "ספרותיות" או "אמנותיות" (כגון: מחזה, לחן, או שיר)

אילו יצירות מוגנות על ידי זכויות יוצרים ומהוות "קנין רוחני"?

כל יצירה מקורית שנוצרת לראשונה (למשל: לחן, שיר, מחזה, תסריט או תמונה) - הופכת לנכס קנין רוחני, השייך למי שהגה את היצירה, כבר ברגע יצירתה למשהו מוחשי והעלאתה על הכתב או הקלטתה או צילומה וכדומה. הקניין נוצר מעצם היצירה. 

להבדיל מנכסי קנין רוחני אחרים, המקבלים תוקף רק לאחר רישום (למשל: רישום פטנטים) - אין רישום על יצירות "ספרותיות" או "אמנותיות" (כגון: מחזה, לחן, או שיר). אם יצרת את הטקסט או הלחן בעצמך והוא נושא מאפייני יצירה המזכה בזכויות יוצרים - היצירה עצמה נחשבת לקניין שלך, מרגע הגייתה והעלאתה על הכתב. יש לך זכויות בלעדיות על היצירה - כיוצר. 

המשמעות של זכויות היוצרים שלך על היצירה היא, כי לא ניתן להפיץ את היצירה או לעשות בה שימוש כלשהו, ללא אישור שלך

מה המשמעות של זכויות יוצרים על יצירה? אילו הגנות יש לי כיוצר?

המשמעות של זכויות היוצרים שלך על היצירה היא, כי לא ניתן להפיץ את היצירה או לעשות בה שימוש כלשהו, ללא אישור שלך; ובנוסף: כל רווח שיופק מעצם השימוש ביצירה - יזכה אותך ברווח, בדר"כ בתמלוגים כיוצר שלה, והכל בהתאם לנסיבות.

כדי שיצירה תהיה "שלך" חשוב שיתקיים תנאי בסיסי ומשמעותי: "מקוריות"

אילו יצירות מקנות זכויות יוצרים?

כדי שיצירה תהיה "שלך" חשוב שיתקיים תנאי בסיסי ומשמעותי: "מקוריות". כלומר: שהיצירה נוצרה לראשונה מפרי רוחך ולא הועתקה או שוכפלה מיצירה קודמת.

הכלל החשוב ביותר, בנוגע להגנה על זכויות יוצרים הינו קיבוע ותיעוד

איך אוכל להבטיח את זכויות יוצרים על היצירה שלי?

הכלל החשוב ביותר, בנוגע להגנה על זכויות יוצרים הינו קיבוע ותיעוד. כאשר יוצר מוציא תחת ידיו יצירה בעלת ערך, גם אם היא טרם הושלמה - הוא חייב לחשוב מבעוד מועד על העתיד ולדמיין מצב שהוא ניצב בפני בית המשפט ונדרש להגן על זכויות היוצרים שלו. 

במצב כזה, נדרש היוצר - הטוען לפגיעה בזכויות יוצרים - להוכיח את בעלותו על היצירה. לפיכך, חשוב מאד - כבר בשלב ההתחלתי ביותר - ליצור ראיות שיעידו על שיוך היצירה ליוצר. 

דרך בטוחה מאוד היא תיעוד על ידי הפקדה. המלצה זו חשובה במיוחד כאשר מדובר בתסריטים, מחזות, מאמרים וכתבי יד למיניהם

איזו ראיה יכולה להוכיח בעלות על יצירה?

1. כלל ראשון, על כל יצירה רצוי ביותר, כי תישא את שמו של יוצרה והמהדרין מסמנים ליד השם את האות C בתוך עיגול. כיתוב זה מהווה חזקה כי מי שכתוב הוא יוצר היצירה. 

2. התיעוד: רשימת לחן או שיר ב"מחברת יצירות", הקלטה (כמובן, כולל תיעוד תאריך) וכו'. 

3. דרך בטוחה מאוד היא תיעוד על ידי הפקדה. המלצה זו חשובה במיוחד כאשר מדובר בתסריטים, מחזות, מאמרים וכתבי יד למיניהם. בעבר, נהוג היה שהכותב ישלח את כתב היד (טקסט כלשהו) בדואר רשום לעצמו. עם זאת, עדיף להפקיד את כתב היד אצל נאמן - כשהוא בתוך מעטפה סגורה וחתומה ואישור על מועד ההפקדה. 

ניתן להפקיד את היצירות אצל עורך דין, שישמש נאמן של היוצר. בישראל אף פועל מנגנון רישום הנקרא מיר"ז (מרכז יעוץ ורישם זכויות)

היכן ניתן להפקיד יצירות? כיצד מבצעים הפקדת יצירה?

ניתן להפקיד את היצירות אצל עורך דין, שישמש נאמן של היוצר. בישראל אף פועל מנגנון רישום הנקרא מיר"ז (מרכז יעוץ ורישם זכויות). מדובר במנגנון רישום, הכולל הפקדה ותיעוד של יצירות סגורות במעטפה (היצירות נשמרות). היוצר מקבל בעת ההפקדה אישור עם מספר סידורי שאיננו ניתן לזיוף, הכולל את סוג היצירה, ותאריך ההפקדה. 

בעזרת מנגנון זה, היצירה נשמרת היטב - והיא תשמש ראיה למקוריות. כלומר: במקרה שהעתק מהיצירה נמסר לאחר (למשל: תסריט שמועבר לעיון גורמים רלוונטיים) - עצם אישור על ההפקדה יהווה הרתעה משימוש לרעה. אם בכל זאת נעשה ביצירה שימוש לרעה, ההפקדה ובעת הליך משפטי הצגת המעטפה הסגורה בבית המשפט, יהוו ראיה מוחצת לבעלותך על היצירה - מה שיאפשר לך לתבוע לקבלת פיצוי מתאים בגין הפרת זכויות היוצרים וכן להוצאת צווי מניעה שימנעו את המשך ההפרות. 

חשוב לבצע את ההפקדה בשלב בו כבר יש יצירה שלהערכתך יש סיכוי רב שיעתיקו אותה. ההפקדה חייבת להיעשות בטרם מזמינים מישהו לעיין ביצירה או לבחון אותה

מתי חשוב להפקיד את היצירה? 

חשוב לבצע את ההפקדה בשלב בו כבר יש יצירה שלהערכתך יש סיכוי רב שיעתיקו אותה. ההפקדה חייבת להיעשות בטרם מזמינים מישהו לעיין ביצירה או לבחון אותה (לא רק לפני פרסום היצירה!). שימו לב: כל חשיפה ליצירה, בטרם היצירה מופקדת ומוגנת בבטחה - מהווה סיכון שאחר יטען שהוא בעל הזכויות. יש להקדים תרופה למכה ולחסום כל פרצה, על ידי שלילה מראש של האפשרות להשתמש ביצירה ללא רשות. 

שלחתי שיר שיצרתי כמתנה לחבר, והשיר פורסם. האם אוכל לתבוע זכויות יוצרים?

אם מדובר ביצירה מקורית ויש דרך להוכיח כי אתה היוצר, בנסיבות בהן השיר נשלח לחבר (ללא אישור לעשות בשיר שימוש) - הרי שמדובר בהפרת זכויות יוצרים, שניתן לתבוע בגינה.

אם אתה חושד כי נפגעו זכויות היוצרים שלך מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בקניין רוחני, שיבחן את נסיבות העניין

גנבו לי יצירה - כיצד עלי לפעול? 

אם אתה חושד כי נפגעו זכויות היוצרים שלך, עליך לפעול בדרך הבאה: לפנות לעורך דין המתמחה בקניין רוחני, שיבחן את נסיבות העניין. אם עורך הדין יסיק כי אכן היתה פגיעה בזכויות יוצרים, הוא יגיש בשמך תביעה, כנגד מי שפגע בזכויות היוצרים שלך. 

פגיעה מוסרית ישנה בעצם גזילת הקרדיט. פגיעה זו בדרך כלל מתלווה לפגיעה הכלכלית, אי אזכור שם היוצר המקורי ע"י הבעלים או ניכוס הבעלות למעתיק

איזה "פיצוי" ניתן לקבל, בגין הפרת זכויות יוצרים?

הפרת זכויות יוצרים גוררת פגיעה כפולה ביוצר. 

פגיעה כלכלית: בהעתקה ללא רשות (הפרת הזכות) של היצירה נגרמים ליוצר הפסדים כלכליים, אותם ניתן לכמת, ובגינם לתבוע. 

פגיעה מוסרית: בעצם גזילת הקרדיט. פגיעה זו בדרך כלל מתלווה לפגיעה הכלכלית, אי אזכור שם היוצר המקורי ע"י הבעלים או ניכוס הבעלות למעתיק. גם הטלת פגם ביצירה, סילופה או שינויים בצורתה ו/או בתוכנה ללא רשות היוצר תוך כדי פגיעה בשמו ובכבודו מהווה פגיעה בזכות המוסרית. 

במסגרת תביעות בגין הפרת זכויות יוצרים, ומשהוכחו על ידי התובע כי הזכויות בבעלותו וכי הנתבע ביצע את מעשי ההפרה, ידון בית המשפט בסעד המבוקש ובמסגרת זו יפעיל שיקול דעת לגבי נסיבות המקרה וחומרת מעשיו של הנתבע- ויוכל להעניק עד 100,000 שקלים פיצויים לתובע, מבלי שהתובע יידרש להוכיח נזק. במקרים בהם הנזק הכלכלי גדול יותר, כמובן - סכום התביעה יכול לעלות על סכום זה (סכום התביעה מהווה נגזרת של ההפסדים הכלכליים שנגרמו ליוצר; ותוספת בגין פגיעה בזכות המוסרית.

חשוב להגן על היצירה שלכם

לסיכום: כדי להגן על זכויות היוצרים שלך, הקפד לתעד את היצירה. רצוי להפקיד את היצירה. אם זכויות היוצרים שלך מופרות - פנה בהקדם לעורך דין העוסק בקניין רוחני. במקרים בהם אמנם הופרו זכויות היוצרים שלך ויש תיעוד לכך - סביר שתימצא זכאי לפיצויים. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים
  • חשיבות הסכם מייסדים הכולל מנגנון רכישה חוזרת

    חשיבות הסכם מייסדים הכולל מנגנון רכישה חוזרת

    מקימים חברה או סטארטאפ? להסכם מייסדים, אשר כולל מנגנון רכישה חוזרת, חשיבות קריטית להבטחת הפעילות התקינה
    5 דק'
  • הצעדים לפתיחת סטארט-אפ לאפליקציה - מדריך

    הצעדים לפתיחת סטארט-אפ לאפליקציה - מדריך

    יש לכם רעיון לאפליקציה? כיצד תוציאו אותו לפועל? במי תוכלו להיוועץ וכיצד תוכלו לגייס כספים ולמנוע ממתחרה "לגנוב" לכם את הרעיון? כל המידע שעליכם לדעת בדרך אל הא(ע)ושר..
    6 דק'
  • מדריך לזכיין - כל מה שחשוב לדעת בדרך אל הזכיון...

    מדריך לזכיין - כל מה שחשוב לדעת בדרך אל הזכיון...

    חולמים לנהל סניף של לנדוור? להפוך לבעלים של חנות רנואר? מנגו? ומה עם קופיקס? רולדין? ללין ואלדו? מה לגבי קפה קפה, אנגלו סקסון או הכל בדולר? הדרך היחידה להיות בעלים של סניף השייך לרשת מסוימת היא להפוך לזכיין וליהנות ממגוון היתרונות של בעלות על עסק שהוא מותג, עסק ששמו הולך לפניו. אז מהי זכיינות? מה יש לעשות כדי להפוך זכיין של קינג ג'ורג'? מהם היתרונות של זכיינות וכמה זה יעלה לכם?
    7 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה