zap group mishpati logo

תביעה קטנה: טחנות הצדק טוחנות מהר

מכרו לכם מוצר פגום? חברת הביטוח מתחמקת מתשלום? אין לכם כוח לפנות לעו"ד ולהיכנס להליך יקר וממושך? יש לנו פתרון אידיאלי עבורכם: תביעות קטנות

12.08.18
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
תביעה קטנה: טחנות הצדק טוחנות מהר

תביעה קטנה מתבררת בבית המשפט לתביעות קטנות ומיועדת לאנשים פרטיים בלבד; תביעה קטנה אינה נגישה לחברות או לגופים מוסדיים, כתובעים. מדובר בהליך משפטי ייחודי, הנגיש לכל אזרח בישראל, המאפשר לכל אדם פרטי לבקש מבית המשפט סעד לצורך פיצוי בגין עוולה שנגרמה לו עד ל-33,500 שקלים חדשים (נכון לינואר 2018). זאת, ללא ייצוג על ידי עורך דין וללא ידע משפטי.  

הליך התביעה הקטנה קצר ופשוט, לעומת תביעה אזרחית רגילה: הגשת התביעה עצמה פשוטה ביותר; בירור התובענה בבית המשפט מהיר ומסתיים על פי רוב לאחר דיון אחד

מה הייחוד של הליך התביעה הקטנה?

הליך התביעה הקטנה קצר ופשוט, לעומת תביעה אזרחית רגילה: הגשת התביעה עצמה פשוטה ביותר; בירור התובענה בבית המשפט מהיר ומסתיים על פי רוב לאחר דיון אחד. זאת, לעומת הליכים אזרחיים רגילים, שמעבר לעלותם הגבוהה בשל הצורך בייצוג משפטי, מתפרשים על פני דיונים רבים, לאורך תקופות ממושכות, עד שהם מגיעים לסיומם. 

מטרת ההליך הייחודי הזה היא להסיר את החסם הניצב בפני אנשים רבים, הנמנעים מלפנות לבית המשפט בתביעות בסכומים קטנים, בשל עלות הייצוג המשפטי ואורך ההליך. 

על פי רוב, בתביעות קטנות מדובר בתביעות כספיות בגין נזקים שהפיצוי עליהם ניתן לחישוב פשוט וברור

מהם סוגי התיקים הנידונים בדרך כלל במסגרת תביעה קטנה?

על פי רוב, בתביעות קטנות מדובר בתביעות כספיות בגין נזקים שהפיצוי עליהם ניתן לחישוב פשוט וברור. כך, למשל: תביעות לפיצוי בגין נזק שנגרם לרכב או לרכוש של התובע על ידי צד שלישי, במקרים שבהם אין לו ביטוח מקיף שיפצה אותו על נזק זה. 

מקרים נפוצים אחרים: סכסוכים שנוצרים בין הקונה של מוצר כלשהו לבין המוכר שמכר לו את המוצר; או בין לקוח לבין נותן שרות, בגין אותו מוצר או שירות. בעיות אחרות הנידונות במסגרת תביעות קטנות נוגעות לגביית תשלומים שונים, המגיעים לתובע מחברות ביטוח ומתעכבים או אינם משולמים מסיבות שונות. 

יש לצרף לכתב התביעה את כל המסמכים, החשבונות וכל ראייה אחרת הקשורה לנזק שנגרם - מסמכים שיוכלו לסייע לבית המשפט להגיע להחלטה

מהם המסמכים והראיות שעלי להגיש במסגרת תביעה קטנה?

מאחר שמדובר בהליך שאמור להיות פשוט ומהיר, יש לצרף לכתב התביעה את כל המסמכים, החשבונות וכל ראייה אחרת הקשורה לנזק שנגרם - מסמכים שיוכלו לסייע לבית המשפט להגיע להחלטה. כך, למשל: קבלות על תיקון או רכישה של מוצר, דו"ח משטרתי במקרה של תאונה, הערכת שמאי, תמונות של הנזק, עדים שהיו נוכחים לגרימת הנזק וכו'.

עם הגשת כתב התביעה, תידרשו לתשלום אגרת בית משפט, העומדת על אחוז אחד מסכום התביעה; ובכל מקרה על לא פחות מ-50 שקלים

בירור תביעה קטנה - צעד אחר צעד

את כתב התביעה ניתן למלא בכתב יד או בהקלדה ולהגישו ישירות לבית המשפט או באופן מקוון דרך אתר "נט המשפט". 

לצורך מילוי כתב התביעה, ניתן להיעזר בטופס הגשת תביעה קטנה. זהו טופס מוכן מראש, שאותו אפשר למצוא באתר בתי המשפט. הטופס מובנה כך שהוא יכוון אתכם לעיקרי הדברים החשובים, שכדאי להעלות על הכתב, כדי להוכיח את טענותיכם לפיצוי.

עם הגשת כתב התביעה, תידרשו לתשלום אגרת בית משפט, העומדת על אחוז אחד מסכום התביעה; ובכל מקרה על לא פחות מ-50 שקלים.

לאחר המצאת כתב התביעה לידי הנתבע, הוא מקבל 15 יום להגיש כתב הגנה ואף תביעה שכנגד, אם ירצה. 

אם לתובע יש השגות לגבי כתב ההגנה שהגיש הנתבע, הוא רשאי להגיש כתב תשובה העונה ומפרט את תשובתו גם לכתב ההגנה. 

לאחר שמוגשים כתב התביעה, כתב ההגנה וכתב התשובה (אם יש כזה) - נקבע דיון בבית המשפט לתביעות קטנות. במעמד הדיון, רשאי בית המשפט לזמן ולחקור את המעורבים בעניין וכן כל אדם שנמצא באולם הדיונים וקשור למקרה, כדי להגיע לאמת.

מחיקת תביעה נפסקת במקרים שבהם התובע אינו מגיע לדיון בבית המשפט במועד שנקבע. במקרה כזה, תביעתו תימחק והוא יוכל להגישה שוב ולבקש מועד חדש

האם בית המשפט רשאי גם לפסוק במקרה שבו אחד הצדדים אינו מופיע לדיון?

בית המשפט יכול לקבל מספר החלטות שונות בתיקים של תביעות קטנות, שבהם מי מהצדדים אינו מגיע לדיון או אינו מגן על עצמו. בין ההחלטות שביהמ"ש עשוי לקבל:

1. מחיקת תביעה - מחיקת תביעה נפסקת במקרים שבהם התובע אינו מגיע לדיון בבית המשפט במועד שנקבע. במקרה כזה, תביעתו תימחק והוא יוכל להגישה שוב ולבקש מועד חדש (אם יתקבל הנימוק שנתן להיעדרותו).

2. פסק דין בהיעדר הגנה - זהו פסק דין הניתן במקרים בהם הנתבע אינו מגיש כתב הגנה, תוך 15 יום (מיום שהוגש לו כתב התביעה). במקרים אלה, יכול התובע לפנות לבית המשפט בבקשה לקבל פסק דין בהיעדר הגנה.

3. פסק דין בהיעדר התייצבות של הנתבע - בית המשפט רשאי לתת פסק דין גם אם הנתבע נעדר מהדיון, בין אם הגיש כתב הגנה ובין אם לא הגיש. במקרים כאלה, בדרך כלל תתקבל התביעה כמו שהיא לטובת התובע. יחד עם זאת, הנתבע יכול לבקש ביטול של פסק דין שניתן בהיעדר התייצבות, תוך 7 ימים. זאת, רק אם יראה שלהיעדרות מהדיון היתה סיבה מוצדקת. 

4. פסק דין בהליך מקוצר - מדובר בפסק דין הניתן לפי סעיף 79(א) לחוק בתי המשפט (הליך מקוצר) ללא נוכחות הצדדים בדיון. הסכמת הצדדים לפסיקה לפי סעיף 79(א) ניתנת בעת הגשת התביעה וכתב ההגנה. הסכמה מראש זו מסמיכה את השופט לפעול לפי שיקול דעתו, על בסיס המסמכים המוגשים לו בתיק; ולפסוק את פסק הדין גם שלא בנוכחותם ואף ללא מתן הנמקה.

פסק דין הנמסר בהתאם להליך מקוצר זה הינו סופי ולא ניתן לערער עליו, מאחר שהוא ניתן בהסכמת שני הצדדים.

הערעור על פסק דין בתביעות קטנות אינו זכות הניתנת באופן אוטומטי. מדובר בהליך מורכב הדורש הגשת בקשת רשות ערעור (בר"ע) לבית המשפט המחוזי, תוך 15 יום ממתן פסק הדין

האם ניתן לערער על החלטת בית המשפט בתביעות קטנות שלא ניתנה בהליך מקוצר?

הערעור על פסק דין בתביעות קטנות אינו זכות הניתנת באופן אוטומטי, כמו הזכות שניתנת למי שהולך לתביעה בהליך אזרחי רגיל. מדובר בהליך מורכב הדורש הגשת בקשת רשות ערעור (בר"ע) לבית המשפט המחוזי, תוך 15 יום ממתן פסק הדין. בקשת רשות הערעור מחייבת תשלום אגרת בית משפט; רק אם המחוזי מאשר את הבקשה - ניתן לערער על פסק הדין.

יתרונותיו של הליך התביעה הקטנה, לעומת הליך משפטי אזרחי רגיל, הם יתרונות ברורים: מהירות ההליך; פשטות הגשת התביעה ובירורה

מהם יתרונות התביעה הקטנה?

יתרונותיו של הליך התביעה הקטנה, לעומת הליך משפטי אזרחי רגיל, הם יתרונות ברורים: מהירות ההליך; פשטות הגשת התביעה ובירורה (בדרך כלל בדיון אחד; עלות ההליך הנמוכה (משום שאין צורך בייצוג משפטי). חסרונו העיקרי מול ההליך האזרחי הרגיל הוא במגבלת סכום התביעה שניתן להגיש במסגרת תביעה קטנה. 

בית המשפט קבע

לסיכום: תביעה קטנה היא פתרון מהיר ופשוט לפתרון סכסוכים כספיים בין צדדים, במקרים בהם סכום התביעה נמוך מ-33,500 שקל. זכות התביעה מוקנית לאזרחים פרטיים בלבד ולא לחברות או עורכי דין. מדובר בהליך זול יחסית, המאפשר סעד לאזרח הקטן.

 

* עו"ד שחר ברוט, משרד עו"ד ומגשר.

סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים