zap group mishpati logo

ביהמ"ש: אין מקום להתערב בעונשו של רוקח שרשיונו הותלה

נדחה ערעור של רוקח על הרשעתו בהחזקת כדורי סיאליס מזוייפים בבית מרקחת בבעלותו ועל התליית רשיונו לשנתיים

מאת: מערכת משפטי
17.04.12
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
ביהמ"ש: אין מקום להתערב בעונשו של רוקח שרשיונו הותלה

ביהמ"ש המחוזי בחיפה דחה את ערעורו של רוקח, בעל בית מרקחת בעיר רהט, הן על ההרשעה והן על העונש בעניין התליית רשיונו לשנתיים, בשל הרשעתו בהחזקת תרופות סיאליס מזוייפות בבית המרקחת, שהוא בעליו.

השופט אברהם אליקים קבע, כי אין להתערב בממצאי הועדה העובדתיים אליהם הגיעה לאחר ניתוח מקצועי ומעמיק ושנבחנו גם ע"י הרשות המנהלית (מטעם שר הבריאות) וכי הענישה הינה ראויה.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום פלילי

הטענה: רשלנות גסה במילוי התפקיד
המערער שימש כבעליו וכרוקח אחראי של בית מרקחת "פארק דרום" בעיר רהט, ובעקבות חיפוש שנערך בו ביום 2.1.2008 הוגשה נגדו קובלנה, לפיה הואשם כי החזיק בבית המרקחת תרופות מזויפות מסוג סיאליס וויאגרה, ויוחסו לו עבירות משמעת לפי פקודת הרוקחים,כלומר: נטען כי נהג בדרך שאינה הולמת את מקצועו, וגילה אי יכולת או רשלנות גסה במילוי תפקידו. עם הגשת הקובלנה מינה שר הבריאות ועדה שכללה שני רופאים ומשפטן כדי שתאפשר לרוקח להציג בפניה את "דברי הגנתו" ותמליץ המלצותיה בפניו. 

הועדה החליטה, כי יש להרשיע את הרוקח בעבירות שיוחסו לו, וקבעה כי הוכח בפניה כי בבית המרקחת נמצאו כדורי סיאליס מזויפים (לגבי כדורי הויאגרה חזר בו הקובל), וכי הסתובב בו בחופשיות אדם שאינו מצוות העובדים ללא פיקוחו של הרוקח, ולכן הרוקח התרשל "רשלנות מקצועית-רוקחית בלתי נסלחת שאינה הולמת את מקצוע הרוקחות". הועדה המליצה להתלות רשיונו לשלושה חדשים.

השופט זיילר בשם שר הבריאות החליט לאמץ את הקביעות העובדתיות שקבעה הועדה ואת המסקנה כי המערער החזיק בבית המרקחת תרופה מזויפת, הסתייג מ"הרשעת" המערער בנושא כניסת אדם זר בחופשיות לחלקים הפנימיים של בית המרקחת, רק משום שהנושא לא נכלל בקובלנה, והבהיר מדוע יש להחמיר עם המערער ולכן העמיד את ההתליה לתקופה של שנתיים. על החלטה זו ערער הרוקח- הן על ההרשעה והן על העונש.

אין מקום להתערב בקביעות הועדה
השופט אליקים קבע, כי לא מצא כל הצדקה להתערב בקביעותיה העובדתיות של הועדה המקצועית, אשר נבחנו גם ע"י הרשות המנהלית- השופט זיילר בשמו של שר הבריאות. החלטת הועדה נעשתה לאחר ישיבות יסודיות ומקיפות וקביעותיה כוללות ניתוח מקצועי של מסמכים ובחינת העדויות. נקבע, כי ערכאת הערעור אינה צריכה במקרה זה להפוך את הסדר ולהאמין לעד ההגנה במקום לעד התביעה רק משום שהמערער אינו שבע רצון מקביעות הועדה.

ביהמ"ש: העונש ראוי
אשר לענישה קבע השופט אליקים, כי מעיון בנימוקים שנימק השופט זיילר בהחלטתו, לא רק שלא מדובר בסטייה מרמת הענישה הראויה, אלא שעונש של התלייה לשנתיים למי שמחזיק בבית המרקחת שלו  תרופות מזויפות, הוא עונש ראוי.
בהחלטתו שם השופט זיילר דגש על האמון המלא שנותנים המטופלים בבית המרקחת בעת רכישת תרופות ואת הפיתוי העומד בפני רוקח לעשות רווח ממכירת תרופה מזויפת לעומת מחיר המשולם עבור תרופה אמיתית, איזון נכון של האינטרסים. שר הבריאות הוא הגורם שאמור על פי הסמכויות בחוק לקבוע את רמת הענישה המשמעתית שתגן על הציבור מפני רודפי רווחים קלים. בנסיבות אלו התוצאה אליה הגיע השופט זיילר הינה תוצאה ראויה ואין כל מקום להתערב בה, פסק השופט אליקים.

רוצים לקרוא את פסק הדין? תקדין - פסק דין

(עמ"נ 56578-09-11 אל צאנע נ' משרד הבריאות/המשרד הראשי)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה