zap group mishpati logo

אשרת שהייה בישראל לבן זוג זר של אזרח ישראלי - ב-5 שלבים

הכרתם בן זוג לא ישראלי ואתם מעוניינים להסדיר את מעמדו בישראל במשרד הפנים? כדאי להתכונן להליך מורכב, עתיר בירוקרטיה עם "אפס סבלנות" לטעויות

18.11.18
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
אשרת שהייה בישראל לבן זוג זר של אזרח ישראלי - ב-5 שלבים

בשנים האחרונות, יותר ויותר ישראלים מכירים בני זוג זרים, במהלך טיול לחו"ל, עבודה או מפגש אקראי עם תיירים בישראל. בעקבות ההיכרות, מבקשים בני הזוג לחיות יחד בישראל ולהסדיר את מעמדו של בן הזוג הזר כך שיוכל לעבוד בישראל וליהנות מזכויות שונות ומגוונות. 

לכאורה, הסדרת המעמד נשמעת פשוטה, אבל מסתבר שמדובר בעניין מורכב, הכרוך בהליך בירוקרטי ארוך ומורכב, שכל טעות בו עלולה לעלות ביוקר. על רקע זה, נבקש להסביר במאמר זה כיצד מתנהל ההליך ואיך ניתן להימנע ממכשולים, בדרך להשגת האשרה המיוחלת. 

הלשכה הרלוונטית, שאליה יש לפנות, היא זו שבה רשומה הכתובת בתעודת הזהות של בן או בת הזוג הישראליים. חשוב לדעת: כל אחת מלשכות משרד הפנים מתפקדת אחרת. יש לשכות שצריך להמתין בהן לתור חצי שנה ואף יותר

שלב ראשון: קביעת תור במשרד הפנים

הסדרת המעמד של בן או בת הזוג הזרים מתחיל, כמו כל דבר אחר בישראל, בתור, או ליתר דיוק, בקביעת תור במשרד הפנים "להסדרת מעמד של בן זוג זר בישראל".

יש להדגיש, כי זה לא משנה אם בני הזוג נשואים או לא, אז מדובר ב"ידועים בציבור".

הלשכה הרלוונטית, שאליה יש לפנות, היא זו שבה רשומה הכתובת בתעודת הזהות של בן או בת הזוג הישראליים. חשוב לדעת: כל אחת מלשכות משרד הפנים מתפקדת אחרת. יש לשכות שצריך להמתין בהן לתור חצי שנה (!) ואף יותר. לכן, חשוב לדעת לאיפה פונים ולהיערך לכך. 

המסמכים הרבים שתאספו, על פי דרישת משרד הפנים, חייבים להיות מתורגמים ומאומתים כדין. זהו תהליך שמתנהל אחרת בכל מדינה, בפני רשויות שונות 

שלב שני: עריכת המסמכים

לאחר קביעת התור, תידרשו לעשות הרבה שיעורי בית ולאסוף שורה ארוכה של מסמכים מהארץ ומחו"ל, הנוגעים לבן או לבת הזוג הזרים. לדוגמא, תידרשו להביא תעודת יושר והצהרה של בן או בת הזוג על ילדים שיש להם מקשרים קודמים.

המסמכים הרבים שתאספו, על פי דרישת משרד הפנים, חייבים להיות מתורגמים ומאומתים כדין. זהו תהליך שמתנהל אחרת בכל מדינה, בפני רשויות שונות (שגרירות, משרד החוץ וכו'). 

יש חשיבות רבה לשלב זה של עריכת המסמכים. אם תגיעו לפגישה במשרד הפנים בלי כל המסמכים או שתופיע במסמכים טעות כלשהי - אתם עלולים לשלם על כך ביוקר. הבקשה שלכם תידחה ותצטרכו להמתין 4-3 חודשים נוספים לתור חדש. לכן, חשוב שתקדישו תשומת לב מיוחדת לאיסוף המסמכים ולהכנתם.

נקודה נוספת, שיש לשים לב אליה: לחלק מהמסמכים יש תוקף למספר חודשים בלבד. כך למשל: תעודת יושר פוקעת לאחר שלושה חודשים; אם תציגו תעודת יושר במשרד הפנים לאחר פקיעתה - התעודה לא תתקבל. 

בנקודה זו, עליכם "להתחכם" עם הבירוקרטיה: בהנחה שקביעת התור עצמה למשרד הפנים אורכת ארבעה חודשים, כדאי שתחילה תקבעו תור. רק לאחר מספר חודשים, תבקשו את המסמכים הרלוונטיים, כדי שהמועד שיופיע עליהם יהיה מאוחר.

במהלך הפגישה במשרד הפנים, יבקש מכם הפקיד להציג כל אחד מהמסמכים שנתבקשתם להביא. הפקיד יבחן את המסמכים אחד אחד, כדי לוודא שאין חוסרים, שאין בהם טעויות, שהם מאומתים ומתורגמים כדין ושהם בתוקף

שלב שלישי: המפגש במשרד הפנים

יום התור המיוחל במשרד הפנים הגיע: אתם ובני זוגכם מתייצבים מול הפקיד או הפקידה הרלוונטיים (ככל שבן הזוג הזר אינו נמצא בישראל, תידרשו להגיע לבדכם).

במהלך הפגישה, יבקש מכם הפקיד להציג כל אחד מהמסמכים שנתבקשתם להביא. הפקיד יבחן את המסמכים אחד אחד, כדי לוודא שאין חוסרים, שאין בהם טעויות, שהם מאומתים ומתורגמים כדין ושהם בתוקף. לאחר שהפקיד יקבע שכל המסמכים נמסרו כנדרש ושניתן להמשיך בהליך, הוא יקבע לכם תור נוסף, הפעם לחקירה במשרד הפנים.  

החקירה עשויה להימשך בין 20 דקות (לכל אחד מבני הזוג) לבין שעה וחצי. בן הזוג הראשון יישאל שאלות ומאוחר יותר יישאל בן זוגו שאלות דומות

שלב רביעי: החקירה במשרד הפנים

חלפו מספר שבועות והגעתם עם בן או בת זוגכם לחקירה. הירגעו, לא צפויה לכם חקירה משטרתית מתחת לפנס מאיים. במקום זאת, כל אחד מכם בנפרד יידרש להיפגש ביחידות עם הפקיד הרלוונטי ולענות על שאלות.

החקירה עשויה להימשך בין 20 דקות (לכל אחד מבני הזוג) לבין שעה וחצי. בן הזוג הראשון יישאל שאלות ומאוחר יותר יישאל בן זוגו שאלות דומות. המטרה: לוודא שהשניים בקשר אותנטי ולא מנסים להערים על רשויות ההגירה, מתוך אינטרס כספי או אינטרס אחר כלשהו. 

דעו כי בחקירה אתם עשויים להישאל שאלות מכל הסוגים. הנה מספר דוגמאות: מהו שמו של בן הזוג הזר, כמה אחים יש לו, איפה הוא עובד, כמה ילדים יש לו, מה עשיתם יחד ביום ההולדת האחרון שלו, מתי התחתנתם, האם הוא קנה לך טבעת ומה הוא אוהב לאכול?

זהו רק חלק קטן מהשאלות, ופעמים רבות הפקיד שחוקר את בני הזוג יורד לרזולוציות מאוד קטנות בחיי בני הזוג.

לפיכך, ישנה חשיבות עצומה להגיע ביום החקירה מוכנים ובטוחים, לאחר הכנה קפדנית וממצה. 

אם בני הזוג נשואים: בן הזוג הזר יקבל ויזה המכונה ב-1, שהיא למעשה אשרת עבודה, למשך חצי שנה. אם בני הזוג אינם נשואים: בן הזוג הזר יקבל אשרת עבודה מסוג ב-1 למשך שלוש שנים

שלב חמישי: קבלת האישור המיוחל

לאחר שקלול הבקשה שהוגשה, לרבות המסמכים והתשובות שניתנו בחקירה, משרד הפנים מחליט אם להכיר בקשר של בני הזוג - וכפועל יוצא מכך, להעניק לבן הזוג הזר אשרה.

בהנחה שמשרד הפנים מאשר את בקשת בני הזוג, משלב זה ואילך, ההליך מתפצל ל-2 חלקים - 

אם בני הזוג נשואים: בן הזוג הזר יקבל ויזה המכונה ב-1, שהיא למעשה אשרת עבודה, למשך חצי שנה. לאחר מכן, הוא יקבל אשרה מסוג א-5, שהיא תושבות ארעית. בן הזוג הזר יחזיק באשרה זו במשך ארבע שנים ולאחר מכן יקבל אזרחות ישראלית. כלומר, מדובר בהליך שאורך סה"כ כ-5 שנים. 

אם בני הזוג אינם נשואים: בן הזוג הזר יקבל אשרת עבודה מסוג ב-1 למשך שלוש שנים; ולאחר מכן, יקבל תושבות ארעית למשך ארבע שנים, שלאחריה יקבל תושבות קבע בישראל. בסך הכל, תהליך זה אורך כ-7 שנים.

בנוסף, יש לציין כי עד לקבלת אזרחות ישראל או תושבות קבע, בן הזוג הזר יידרש להאריך את האשרה שניתנה לו בכל שנה. מדובר בהליך שגרתי, בשונה מהאשרה הראשונית שניתנת לבן הזוג הזר.

בית המשפט פסק

לסיכום: תהליך קבלת אשרה עבור בן זוג זר הוא כמו ריצת מרתון. המטרה נמצאת במרחק מספר חודשים ויש לחשב באופן מקצועי את הדרך לשם. מדובר בהליך מורכב, שכל טעות בו עלולה להוביל לעיכובים מיותרים ואף לדחיית הבקשה. לכן, מומלץ שלא לבצע את ההליך לבד, אלא להיעזר במומחה, שיסייע לכם לפנות בצורה נכונה למשרד הפנים.

חשוב להתכונן להליך כמו שמתכוננים למבצע צבאי: לדעת מה כותבים בבקשה, לאיפה מגישים את הבקשה - ומתי? יש להתכונן לחקירת משרד הפנים ולדעת כיצד להשיב לשאלות. המטרה היא להגדיל את הסיכויים שהבקשה תתקבל. כמו במקרים אחרים, גם כאן "החיפזון מן השטן".

* עו"ד עמרי אזולאי עוסק בדיני הגירה ובמשפט מנהלי, מתמחה בהסדרת מעמדם בישראל של בני זוג זרים של אזרחים ישראלים.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים