zap group mishpati logo

בקשה לייצוגית נגד מכבי בטענה לניצול חולי סרטן

ע"פ הבקשה, מכבי גבתה כספים ביתר, ביודעין ובניגוד לדין ולהוראת משרד הבריאות, מחולים כרוניים וחולים במחלות קשות בסכום של כ-219.2 מליון שקלים

מאת: מערכת משפטי
14.05.12
תאריך עדכון: 22.10.15
2 דק'
בקשה לייצוגית נגד מכבי בטענה לניצול חולי סרטן

לבית המשפט המחוזי בת"א הוגשה לאחרונה תביעה ייצוגית בטענה, כי מכבי שירותי בריאות ניצלה לאורך שנים את תמימותם ואוזלת ידם של חולי סרטן ומחלות קשות אחרות וחולים כרוניים, כאשר גבתה מהם מיליוני שקלים שלא כדין.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום תביעות ייצוגיות

הבקשה הוגשה ע"י אחת ממבוטחות מכבי, הגב' אנה דובין, חולת סרטן.
ע"פ הבקשה, הגבייה הקלוקלת של מכבי באה לידי ביטוי בגביית תשלום דמי השתתפות עצמית של המבוטחים החולים עבור תרופות שאינן נכללות בסל הבריאות הממלכתי, ואשר כן נכללות בסל המורחב של הקופה, וכן בגביית תשלומים עבור תרופות מחולים המוגדרים ע"י משרד הבריאות כ"חולים במחלה קשה" הפטורים מכל תשלום.

גבייה שלא כדין
בבקשה נכתב, כי מכבי נהגה לגבות כספים שלא כדין, משתי קבוצות אוכלוסייה, שהגורל היכה בהן: חולים ב"מחלות קשות" ו"חולים כרוניים". בשני המקרים מדובר בחולים קשים, לעיתים סופניים, ולרוב מוגבלים פיסית קוגניטיבית או נפשית, ועל-כן אינם מסוגלים להיכנס לנבכי חשבונות הקופה ולערוך מעקב מסודר אחר הסכומים הנגבים מהם. על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בסכומים קטנים לכאורה, שהלכו והצטברו לסכומים משמעותיים.

החולים רומו
הבקשה מציגה תמונה מקוממת, לפיה התשלומים ניגבו בניגוד לתכנית הגבייה, אותה הציגה מכבי לאישור משרד הבריאות. בתכנית זו התחייבה מכבי להעניק פטור מהשתתפות עצמית לחולים ב"מחלות קשות" עבור כל סוגי התרופות שצורכים מבוטחים אלה. כמו כן, נטען בתביעה, כי "החולים הכרוניים" רומו, שכן מכבי גבתה מהם סכומים שמעל לתקרה הקבועה עבור תרופות שצרכו, שאינן כלולות בסל הממלכתי אך מצויות בסל המורחב של הקופה.

עוד נכתב בבקשה, כי הסכומים "הקטנים" שגם אנשים בריאים רבים עלולים שלא להבחין בהם, מסתכמים בסופו של דבר בסכומים עצומים. על פי המצוין בבקשה, הגבייה העודפת של מכבי מוערכת בכ-116 מיליון שקלים שנלקחו מכיסיהם של החולים מקבוצת "המחלות הקשות", וכ-63 מיליון שקלים שניטלו מידי קבוצת ה"חולים הכרוניים".

על פי האמור בבקשה, לא יעלה על הדעת, כי דווקא קבוצות האוכלוסייה החלשות והסובלות ביותר ינוצלו וירומו ע"י ארגון שאמור לדאוג לבריאותם, ולספק להם את ההבטחות והביטחון, עבורם שילמו לאורך שנים.

(אנה דובין נ' מכבי שירותי בריאות)
ב"כ התובעת: עוה"ד עמי סביר ו/או אברהם שלום בר יוסף ו/או דורון ניכטברגר

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים