zap group mishpati logo

תביעות אזרחיות - שאלות ותשובות מהפורום

לאיזה בית משפט יש להגיש את התביעה? האם עדיף לתבוע או לפנות למסלול של גישור? שאלות אלו ואחרות נשאלו בפורום תביעות אזרחיות. עו"ד גיל ורגון, מנהל הפורום, השיב

מאת: מערכת משפטי ועו"ד גיל ורגון
05.06.12
תאריך עדכון: 12.12.23
4 דק'
תביעות אזרחיות - שאלות ותשובות מהפורום

ייצוג בבית משפט

שאלה: רציתי לשאול האם לאור מצב העומס בבתי משפט נכון לפנות בסכסוך כספי של 100,000 שקל לבית משפט או שתמליץ ללכת על גישור?

תשובה: אכן מערכת המשפט מתנהלת בכבדות אולם במידה ותביעתך צודקת עדיין, לדעתי, עדיף לנהל אותה במסגרת בתי המשפט. מובן כי קיימים מחוזות פחות עמוסים וניתן לקצר את הזמנים באמצעות מהלכים משפטיים ייחודיים.

גם אתם רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום תביעות אזרחיות

למציאת עו"ד תביעות קטנות באינדקס משפטי

עכבר בצימר

שאלה: האם הימצאות עכבר בצימר הינה עילה מספקת לדרישת ביטול עסקה וקבלת החזר כספי?

תשובה: עכבר בצימר בשפה משפטית הינו "כשלון תמורה". כאשר השאלה אם הכישלון הוא חלקי או מלא תלויה בנסיבות כמו, האם השתמשת בצימר לאחר סילוק העכבר ו/או האם יכול להיות שהוא נכנס עקב רשלנות שלכם וכיוצ"ב נתונים שלא פורטו.

זיוף ראייה בתביעה קטנה

שאלה: הגשתי תביעה קטנה נגד בעל עסק שלא שילם עבור עבודה.
הנתבע צירף לכתב ההגנה מכתב שהוא שלח אלי בעבר, כראיה לתלונותיו. ישנה בעייה אחת: שמרתי את המכתב המקורי שהוא שלח בזמנו, והמכתב שהוא מצרף עכשיו לכתב ההגנה שונה מעט ויש בו תיקונים ושינויים. כמו כן, ברור שהיה לו את העותק המקורי מולו והא בחר במודע לשנות.

השינויים האלה לא קריטיים (או שלפחות אני עוד לא עליתי על הסיבה שהוא עשה את זה). אבל בכל זאת, נעשה פה דבר שלא יעשה: זיוף ראיות. שמעתי שזו עבירה בנסיבות מחמירות.  השאלה: איך להתייחס לזה והאם להציג זאת בפתח הדיון ולעשות מזה סיפור?

תשובה: כתבת שהשינויים לא קריטיים ועליך לזכור שעליך לנצח את התיק ולא להוציא צד כזה או אחר שקרן. בפועל אתה יכול לנצל את השינויים שהוא ערך במסגרת החקירה שאתה תנהל, אבל זכור שחשוב להוכיח את התביעה ולא להוכיח שהנתבע שקרן לגבי משהו שלא רלוונטי ישירות לתביעה.

תביעה בסדר דין מהיר

שאלה: האם אני יכול להגיש תביעה לבית משפט על חוב של קרוב למאה אלף שקל בסדר דין מהיר? תוך כמה זמן הדיון?

תשובה: כעקרון, תקנה 214ב. מורה, כי תובענה תידון במסלול של סדר דין מהיר כאשר סכום התביעה או שווי הנושא אינו עולה על 75,000 ש"ח.
באשר למועד הדיון בתובענה - הרי ככלל, בהתאם לתקנה 214י. לתקנות, הדיון יערך לא יאוחר מחצי שנה לאחר מועד הגשת כתב ההגנה האחרון (בהנחה שלא נקבע מועד לישיבה מקדמית).

תביעה בבית משפט למשפחה או שלום?

שאלה: ברצוני להגיש תביעה נגד קרוב משפחה מהצד של אשתי.לא מדובר בבן משפחה קרוב מאוד. הוא חייב לנו כסף. למי אני אמור לפנות- לבית משפט לענייני משפחה או לבית משפט השלום?

תשובה: סעיף 1(2) לחוק בתי המשפט, תשנ"ה-1995 לענייני משפחה מסדיר, בין היתר, את סמכויותיו של בית המשפט לענייני משפחה, ומורה, כדלקמן:

1. בחוק זה, "עניני משפחה" – אחת מאלה:

(2) תובענה אזרחית בין אדם או עזבונו לבין בן משפחתו, או עזבונו, שעילתה סכסוך בתוך המשפחה, יהא נושאה או שוויה אשר יהא;
לענין פסקה זו -

"בן משפחתו" -

(א) בן זוגו, לרבות הידועה בציבור כאישתו, בן זוגו לשעבר, בן זוגו שנישואיו עמו פקעו ובלבד שנושא התובענה נובע מהקשר שהיה ביניהם בתקופה שבה היו בני זוג;

(ב) ילדו, לרבות ילדו של בן זוגו;

(ג) הוריו, הורי בן זוגו או בני זוגם;

(ד) נכדו;

(ה) הורי הוריו;

(ו) אחיו ואחיותיו, שלו או של בן זוגו;

"הורה" - לרבות הורה מאמץ או אפוטרופוס;

מאחר שלפי פנייתך אנו מבינים, כי מדובר בקרוב משפחה רחוק, שאינו נכנס תחת ההגדרה לעיל, הרי נראה כי להגיש את התביעה לבית המשפט המוסמך לפי שוויה.
בכל מקרה, אנא בחן את הסוגייה בייעוץ משפטי מקיף בטרם תגיש את התובענה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה